Permalänk
Medlem

ESD och vattenkylare.

Hallå mina vänner, idag så såg jag att radiatorn på min Antec Kühler H2o 1220 var dammig.
Logiken sade mig att eftersom att det inte finns något kretskort så är det lungt.
*dammsugning sker*
HELEVETEEE!!!
Det jag i efterhand kom på är att eftersom dammsugaren alstrar statisk elektricitet så kommer ju denna beröra radiatorn.
Och då är min fråga, Kan den statiska elektriciteten ha färdats i vattnet och vidare ner i kylblocket som sedan kommit till IHS vidare genom kylpastan och tillslut på chippet på min 4770K?
Jag är gravt rädd om den processorn eftersom att jag fick den i födelsedagspresent, och vill att den skall må bra och klara sig från alla typer av skador.
Så skriv av er vad ni tror/vet om saken.
Jag är som vanligt tacksam för alla era svar och er tid.:P
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hallå mina vänner, idag så såg jag att radiatorn på min Antec Kühler H2o 1220 var dammig.
Logiken sade mig att eftersom att det inte finns något kretskort så är det lungt.
*dammsugning sker*
HELEVETEEE!!!
Det jag i efterhand kom på är att eftersom dammsugaren alstrar statisk elektricitet så kommer ju denna beröra radiatorn.
Och då är min fråga, Kan den statiska elektriciteten ha färdats i vattnet och vidare ner i kylblocket som sedan kommit till IHS vidare genom kylpastan och tillslut på chippet på min 4770K?
Jag är gravt rädd om den processorn eftersom att jag fick den i födelsedagspresent, och vill att den skall må bra och klara sig från alla typer av skador.
Så skriv av er vad ni tror/vet om saken.
Jag är som vanligt tacksam för alla era svar och er tid.:P
/Lifooz

Vätskan i en sluten vattenkylare ska inte vara ledande för att minska risken vid läckage så nej risken att något hänt är typ minimal. Med det sagt är det ändå alltid bättre med tryckluft än dammsugare.

Permalänk
Medlem

Vätskan i kylaren är med största sanolikhet visst ledande då dem innehåller bland annat antifrost-medel. Däremot så borde eventuell ESD tagit vägen genom radiatorskruvarna och sedan chassiet, så processorn borde vara utom fara ändå. Men ha som vana att alltid använda tryckluft istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Statisk elektricitet går genom luften, det är "närhet" som är farligt och så fort du är i närheten med dammsugaren så är det en risk för skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Statisk elektricitet går genom luften, det är "närhet" som är farligt och så fort du är i närheten med dammsugaren så är det en risk för skador.

När potentialutjämningen sker så kan spänningen givetvis leta sig till vilken del av datorn som helst. Men i detta fallet när radiatorn är skruvad i chassit och strömmen tar lättaste vägen så borde den gå via plåten > nätagget > nätet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vätskan i kylaren är med största sanolikhet visst ledande då dem innehåller bland annat antifrost-medel. Däremot så borde eventuell ESD tagit vägen genom radiatorskruvarna och sedan chassiet, så processorn borde vara utom fara ändå. Men ha som vana att alltid använda tryckluft istället

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Barak:

När potentialutjämningen sker så kan spänningen givetvis leta sig till vilken del av datorn som helst. Men i detta fallet när radiatorn är skruvad i chassit och strömmen tar lättaste vägen så borde den gå via plåten > nätagget > nätet.

Det låter logiskt att det är som ni säger, elen tar lättaste vägen och det blir till chassit.
Men båda är täckta av färg, går elen igenom den eller?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det låter logiskt att det är som ni säger, elen tar lättaste vägen och det blir till chassit.
Men båda är täckta av färg, går elen igenom den eller?

Elektricitet kan bete sig lite olika. Dom höga spänningar som kan uppstå i ESD-sammanhang följer inte riktigt samma regler som exempelvis 12 V.

I just detta fall är det sannolikt lugnt, men jag antar att du gör annorlunda nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Elektricitet kan bete sig lite olika. Dom höga spänningar som kan uppstå i ESD-sammanhang följer inte riktigt samma regler som exempelvis 12 V.

I just detta fall är det sannolikt lugnt, men jag antar att du gör annorlunda nästa gång.

1: Jo förmodligen.
2: Det kan man nog jävlar säga ja.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

1: Jo förmodligen.
2: Det kan man nog jävlar säga ja.

Du var aldrig i någon fara. Detta med damsugare och statisk elektricitet är gravt överdrivet (Bring on the hate)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du var aldrig i någon fara. Detta med damsugare och statisk elektricitet är gravt överdrivet (Bring on the hate)

Nja, visst har tillverkarna av moderkort fixat ytbeläggning för att skydda så gott det går. Men statisk elektricitet finns.
Hoppa studsmatta
Stryk på katter
Ta av dig fleece-tröja
kolla på himmelen när det åskar. osv osv.
Men använd ett ESD armband inkopplad till chassit, Dom kostar bara 30:- och är en billig försäkring av dina datorkomponenter för flera tusen kronor.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!