Permalänk
Medlem

Blåsa rent dator med hårblås?

Eftersom man kan blåsa rent en dator med en dammsugare som istället blåser ut luft så bör det väl fungera med en hårblås om man stänger av värmen på den? Eller är det fortfarande risk för ESD-skador isåfall? Mest nyfiken, men om det fungerar så kör jag såklart på.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Eftersom man kan blåsa rent en dator med en dammsugare som istället blåser ut luft så bör det väl fungera med en hårblås om man stänger av värmen på den? Eller är det fortfarande risk för ESD-skador isåfall? Mest nyfiken, men om det fungerar så kör jag såklart på.

Jag har testat det utan att få några helst problem. Både bärbar och stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Eftersom man kan blåsa rent en dator med en dammsugare som istället blåser ut luft så bör det väl fungera med en hårblås om man stänger av värmen på den? Eller är det fortfarande risk för ESD-skador isåfall? Mest nyfiken, men om det fungerar så kör jag såklart på.

Även om man kan vända en dammsugare så kommer det fortfarande alstra ESD i dammet som finns i luften när det åker längst plaströret.

Risken är liten men om man värnar om sina saker skulle jag avråda från att använda en dammsugare!

edit: Tänk på att ESD skador sällan yttrar sig direkt utan kan ta flera månader innan de börjar märkas!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Även om man kan vända en dammsugare så kommer det fortfarande alstra ESD i dammet som finns i luften när det åker längst plaströret.

Risken är liten men om man värnar om sina saker skulle jag avråda från att använda en dammsugare!

edit: Tänk på att ESD skador sällan yttrar sig direkt utan kan ta flera månader innan de börjar märkas!

Men om man blåser ut luft så rör ju inga dammkorn röret? Om det är att dammkornen rör röret som skapar statisk elektricitet?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Men om man blåser ut luft så rör ju inga dammkorn röret? Om det är att dammkornen rör röret som skapar statisk elektricitet?

Luften som skjuts mot komponenterna har rört röret

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Luften som skjuts mot komponenterna har rört röret

Ja det stämmer ju iofs, men om det är ett plaströr gör det väl inget?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YfcY... där säger Linustechtips att det är ok att använda en dammsugare om den blåser ut luft, så borde inte en hårblås vara samma princip? Eller han kanske t.o.m pratar bullshit?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Eller så köper man bara en burk tryckluft för 50kr. Du skulle nästan hunnit till butiken på den här tiden

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Eller så köper man bara en burk tryckluft för 50kr. Du skulle nästan hunnit till butiken på den här tiden

Jag har tryckluft på burk hemma, men inte tillräckligt för att göra rent en hel dator, och om man kan spara 50kr varje gång man blåser rent datorn så blir det ju mycket pengar till slut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Eller så köper man bara en burk tryckluft för 50kr. Du skulle nästan hunnit till butiken på den här tiden

Dom tar ju slut så jävla snabbt

Permalänk
Inaktiv

Ta med datorn till macken och blås rent den där.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det lite då och då i min dator som jag senast bytte något i 2010, så jag antar att det fungerar utan att skada något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Dom tar ju slut så jävla snabbt

Köp en kompressor. En billig sådan har kanske betalat sig själv efter ca 40 rengöringar, om man gör slut på en burk/tillfälle
Kanske finns ännu billigare.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Funderar allvarligt på att köpa en kompressor och köpa till en vattenavskiljare så det inte kommer någe vatten med luften... Säkert köpt luft på burk för en 400-500 nånstans...

Så en kompressor vore nog inte en dum investering... vad kan en sådan kosta tror ni?

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag har tryckluft på burk hemma, men inte tillräckligt för att göra rent en hel dator, och om man kan spara 50kr varje gång man blåser rent datorn så blir det ju mycket pengar till slut.

Man använder ju inte en hel burk per gång

En stor del av dammet kan man torka med händer och trasa. Det är bara ett par flänsar man behöver blåsa rent. Några snabba tryck och det är klart. Ni behöver inte stå och spruta luft nonstop i 10 minuter när ni gör ren datorn. Då blåser ni ju ändå bara runt allt damm.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja det stämmer ju iofs, men om det är ett plaströr gör det väl inget?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YfcY... där säger Linustechtips att det är ok att använda en dammsugare om den blåser ut luft, så borde inte en hårblås vara samma princip? Eller han kanske t.o.m pratar bullshit?

Det han säger stämmer ej.
Statisk elektricitet uppstår när oledade (isolerade) ytor gnids mot varandra, tex torrt dam mot plaströr.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Funderar allvarligt på att köpa en kompressor och köpa till en vattenavskiljare så det inte kommer någe vatten med luften... Säkert köpt luft på burk för en 400-500 nånstans...

Så en kompressor vore nog inte en dum investering... vad kan en sådan kosta tror ni?

Såg en på jula eller biltema för 700 tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Köp en kompressor. En billig sådan har kanske betalat sig själv efter ca 40 rengöringar, om man gör slut på en burk/tillfälle
Kanske finns ännu billigare.

jo jag har en kompressor, men den är inte köpt till att rengöra datorn precis. Väldigt bra att ha en faktiskt. Får inte in damm i mitt Nanoxia DS1 anyway

Permalänk

Den här killen är data tekniker och har arbetat med datorer i minst 30 år. Han använder en lövblås när han städar datorer. Det har han använt länge o det har inte varit några problem för han.

http://www.youtube.com/watch?v=Iupm6KkA4WQ

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Om man råkar ha en lövblås liggande kanske det kan vara något, den är ju dock rätt otymplig att använda och förvara.
Det är ju viktigt att ha koll på fläktarna när man blåser, så de inte snurrar för fort och går sönder. Detta blir lite svårare om blåsverktyget är 2meter långt.

Ontopic så börjar det ju bli ganska vanligt med joniserande hårfönar, någon som kan svara på om det är bra eller dåligt för komponenter?

Permalänk
Medlem

Någon som testat högtryckstvätt?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Någon som testat högtryckstvätt?

En högtryckstvätt bör endast användas om man är ute efter ett blött sätt att ta sönder komponenterna i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

En högtryckstvätt bör endast användas om man är ute efter ett blött sätt att ta sönder komponenterna i datorn.

Testa och lägg bilder i forumet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

"bumpar" med en följdfråga, gammal tråd visserligen, men ändå. Slipper göra en ny iaf

Ser nu att min hårblås har någon slags jonisatorfunktion, som ska motverka statisk elektricitet.

Finns det fortfarande en risk för ESD?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

"bumpar" med en följdfråga, gammal tråd visserligen, men ändå. Slipper göra en ny iaf

Ser nu att min hårblås har någon slags jonisatorfunktion, som ska motverka statisk elektricitet.

Finns det fortfarande en risk för ESD?

Ja det kommer alltid att finnas en viss risk att blåsa rent datorn med diverse apparater.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

"bumpar" med en följdfråga, gammal tråd visserligen, men ändå. Slipper göra en ny iaf

Ser nu att min hårblås har någon slags jonisatorfunktion, som ska motverka statisk elektricitet.

Finns det fortfarande en risk för ESD?

skulle gärna kolla på en hårtork med jonisatorfunktion speciellt då 99% av hela den marknaden är riktad till att torka långt hår.
har du nån bild?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta ett sugrör och blåsa
Har funkat hittils, men säkert inte bra

Permalänk
Medlem

Ingen som provat dessa? Används flitigt för kameror, kommer va lite bökigt, men i princip gratis.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/blasbaelg-roc...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

skulle gärna kolla på en hårtork med jonisatorfunktion speciellt då 99% av hela den marknaden är riktad till att torka långt hår.
har du nån bild?

Fast om man joniserar så laddar man ju luften antingen positivt eller negativt. Om man nu laddar den positivt så den förhoppningsvis inte kommer ge ifrån sig laddningar mot komponenterna, finns det inte en chans att de negativt laddade kommer hoppa genom kretsarna för att nå den positivt laddningen på hårtorken?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag köpte en minikompressor på lidl. Funkar kanon! Sök på minikompressor på amazon.de för många olika modeller

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

skulle gärna kolla på en hårtork med jonisatorfunktion speciellt då 99% av hela den marknaden är riktad till att torka långt hår.
har du nån bild?

Det är denna modell: http://www.philips.se/c/harvard/salondry-control-hartork-hp81...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator