z97 extreme4 kompatibel med corsair vengeance lp?

Permalänk
Medlem

z97 extreme4 kompatibel med corsair vengeance lp?

Så jag bestämde mig för att bygga en dator för första gången men stötte på ett problem. Ram minnet (Corsair vengeance lp 1600mghz 2x4GB) passade inte i moderkortet(asrock z97 extreme4). Jag kollade upp ifall detta stämmer men fick inte helt entydiga svar, så jag undrar ifall någon kunde bekräfta detta, och ifall jag måste skaffa nytt minne kunna rekommendera något. Funderade på 2133mhz 2x4 eller 1600mghz 4x4 versionen av samma minne men vet inte om dessa inte heller är kompatibla med moderkortet.

Permalänk

Är det ddr3 minnen du har då ska de passa för Z97 änvänder ddr3 minnen.

Det är en skåra på minnet och den skåran ska stämma överens med en klack som finns i minnes socketten. Testa att vända på minnet så går det säkert.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

De fungerar klockrent. Har själv byggt en dator med exakt det moderkortet och sådana minnen (Vengeance, 1600MHz).

Permalänk
Medlem

Japp, det är ett ddr3 minne. Jag kollade också att den var rättvänd, dvs att skåran stämmer överens med klacken. Ska nog testa en gång till imorgon och se om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

De fungerar klockrent. Har själv byggt en dator med exakt det moderkortet och sådana minnen (Vengeance, 1600MHz).

Var det low profile versionen du använde, eller har det ingen betydelse så länge det är ddr3 minne?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av täta8:

Var det low profile versionen du använde, eller har det ingen betydelse så länge det är ddr3 minne?

Det var LP, ja. Dock ska det knappast ha någon betydelse.

Sätt minnena i RAM-slot A2 och B2, om du endast använder 2 st.

Instruktioner på sidan 17: Instruktionsbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Det var LP, ja. Dock ska det knappast ha någon betydelse.

Sätt minnena i RAM-slot A2 och B2, om du endast använder 2 st.

Instruktioner på sidan 17: Instruktionsbok

Ok, tack. Efter att ha funderat lite på det så kom jag att tänka på att felet kan vara att jag inte tagit av foamet på sidorna som höll moderkortet stabilt i kartongen. Dock så lyckades jag med att installera cpu och fläkt med detta på så det kanske inte är en lösning ändå. Aja, testar oavsett vad det är igen imorgon.

Permalänk
Avstängd

Skummet ska du definitivt ta bort innan du använder moderkortet.