2 eller 3 skärmar, är det verkligen värt?

Permalänk
Medlem

2 eller 3 skärmar, är det verkligen värt?

Hej, tänkte köpa nya skärmar och har tittar runt på massor olika modeller. Tänkte från början köra på 3 skärmar, ska använda dem till skolarbete och inte att spela på, förutom en utav skärmarna då.

Och nu till frågan, är det verkligen värt att skaffa 3 skärmar till detta?
Jag programmerar väldigt mycket och kört på en skärm hittills och märkt att jag verkligen behöver mer skärmutrymme. Men 3 skärmar är kanske lite att ta i om man nu inte har jättemycket pengar och går på gymnaset. Vad tycker ni? Behövs det?

Skärmen jag fastnat för; http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=LS24D390HL%2FEN

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket program du har igång samtidigt. Men jag tror du kan klara på två skärmar.

Permalänk
Medlem

efter att jag skaffade två skärmar så kan jag inte vara utan det, är så otroligt skönt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Så ni tycker att 2 räcker?
Vad tycker ni om skärmen förresten som jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lancaith:

Så ni tycker att 2 räcker?
Vad tycker ni om skärmen förresten som jag länkade?

Kan inte annat än hålla med ovanstående, sjukt smidigt att ha två skärmar. Jag funderade på tre ett tag, men var inte sugen på eyefinity för spel till slut. Två är dock sjukt nice så att man kan ha något jämsides fast man kör full-screen. Måste du bestämma dig för två eller tre nu? Du kan väl börja med två och om det inte räcker för dina behov så skaffa en till.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

För programmering hade jag definitivt köpt denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2541180

Man kan ha en schysst font (testa Source Code Pro om du inte gjort det) med bra storlek och få väldigt fin kod Speciellt om du kör Windows kommer den att hjälpa dig till bra resultat (mac osx klarar skalning bättre) men den där skärmen passar alla som inte behöver just UHD för att kolla/redigera 4K-ish filmer eller så.

Permalänk

När man programmerar så föredrar jag då alla gånger 1440 punkter på höjden jämfört med 1080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomhowler:

För programmering hade jag definitivt köpt denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2541180

Man kan ha en schysst font (testa Source Code Pro om du inte gjort det) med bra storlek och få väldigt fin kod Speciellt om du kör Windows kommer den att hjälpa dig till bra resultat (mac osx klarar skalning bättre) men den där skärmen passar alla som inte behöver just UHD för att kolla/redigera 4K-ish filmer eller så.

Jag tror inte han har råd att lägga ut 10k om skärmen han länkade kostar 1300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

För programmering hade jag definitivt köpt denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2541180

Man kan ha en schysst font (testa Source Code Pro om du inte gjort det) med bra storlek och få väldigt fin kod Speciellt om du kör Windows kommer den att hjälpa dig till bra resultat (mac osx klarar skalning bättre) men den där skärmen passar alla som inte behöver just UHD för att kolla/redigera 4K-ish filmer eller så.

Skrivet av boomhowler:

När man programmerar så föredrar jag då alla gånger 1440 punkter på höjden jämfört med 1080.

Skrivet av SweFox*:

Jag tror inte han har råd att lägga ut 10k om skärmen han länkade kostar 1300.

Väldigt schysst skärm det där, men som SweFox sa så har jag bara 3000kr att köpa för just nu.
Länka gärna andra skärmar inom denna budgeten!

Permalänk
Medlem

Jag har vant mig med att ha tre skärmar så jag skulle ha svårt att gå ner till två eller ännu värre en skärm.
Jag spelar oftast på alla tre också.
Det gör stor skillnad och jag tycker att det lätt är värt det. Skärmar är ju billiga

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

personligen gick jag från 1 -> 3 skärmar i ett steg, ett tag senare gick en skärm sönder och jag kännde mig omedelbart otroligt handikappad.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Blir otroligt lättare att arbeta (personligen programmera) med fler skärmar. Du kan ju börja med 1 till skärm och om du tycker det är bra så köper du bara en till

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

När man programmerar så föredrar jag då alla gånger 1440 punkter på höjden jämfört med 1080.

Jag personligen tycker bäst om 16:10, alltså 1920x1200 eller 2560x1600, den extra höjden ger mycket.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 2 skärmar och är ganska nöjd med det, men ibland känner man behovet av att ha en till för att slippa tabba tunt programmen så mycket. Och som andra nämnt så är det svårt att sätta sig vid en dator med färre antal skärmar när man väl vant sig.

Permalänk
Medlem

Just den skärmen hade ju bara HDMI så kanske inte den om du ska ha flera. Senaste generationen av AMD:s kort klarar dock av att köra så många skärmar som man kan koppla in på korten oavsett kontakt-typ, inte som förr då man var tvungen att ha olika kontakter för att de skulle fungera tillsammans..

Kör personligen 3 skärmar i Eyefinity och spelar på alla 3 när det går och där hjälper programmet Flawless Widescreen till enormt (tack HaYDeN för ditt slit) annars så spelar jag på mittenskärmen med webläsare öppen på högra och diverse fönster öppna på vänstra.
Planerar dock till hösten att gå över till en 34" 21:9 skärm i stället då mina skärmar börjar bli till åren och är icke-LED IPS så de drar en hel del ström och ger från sig rejält med värme...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Om den ska användas till programmering och arbeten skulle jag också som några andra nämner satsat på lite extra höjd. Antingen 16:10 1920x1200 alt 16:9 2560x1440.
Dem extra pixlarna på höjden gör mycket!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lancaith:

Väldigt schysst skärm det där, men som SweFox sa så har jag bara 3000kr att köpa för just nu.
Länka gärna andra skärmar inom denna budgeten!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1526715
Själv sitter jag med två sådana här. Jag är inte kräsen med färger och mitt grafikkort pallar sällan över 120/144Hz så TN och 60Hz är helt okej för mig. Men skärmarna är väldigt snygga i designen och har smal ram så de passar väldigt bra i multimonitor setups.

smal RAM inte smal skärm
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
99:e percentilen

Jag har tre skärmar och vill inte avvara någon av dem, även om jag klarar mig med två. Den ena av sidoskärmarna står i porträttläge, och det är min bästa rekommendation för programmering. Börja med två skärmar, och ha då sidoskärmen i porträttläge. Köp sedan en tredje om du vill.

Svar på frågan: JA, det är verkligen värt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag har 4x skärmar och det är underbart man kan aldrig få för mycket

Permalänk
Medlem

Jag har två och det är lagom för mig. Vill inte ha mer än två.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 2 skärmar är till mer nytta än 3 skärmar. Dvs. 2st skärmar tror jag många skulle tycka är trevligt, men det är inte lika många som använder en tredje skärm nog mycket för att vara värt det.

Själv körde jag på 2 skärmar i 2-3 år och sedan blev det en tredje skärm. Mest för att pröva spela in eyefinity (eller ja, surround nu då). Jag tycker att det är trevligt att ha 3 skärmar även om jag klarar mig fint på 2 skärmar. Använder mest två av skärmarna, spelar på ena och en film eller något på den andra. Den tredje har oftast RDP uppe så jag kan ha ett getöga på vad servern gör.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Som WaveZtream skrev så är 4 skärmar otroligt, nästan 2 skärmar är för lite, men för din del som inte använt så många så är det dumt att rekommendera det till en början.

jag hade börjat med två!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Jag praktiserade på ett stort teknikföretag i Lund och där körde alla med dessa skärmar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1452240

Efter min praktik köpte jag 2st direkt, de är sjukt bekväma och man kan justera dem på alla möjliga sätt.
Det är definitivt värt att ha två skärmar, speciellt om man utvecklar hemsidor, för då kan man ha hemsidan på ena skärmen och koden på andra skärmen.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

jag kör på 4 jag oxo ..jag känner mig helt handikappad med mindre nu

du behöver inte ens köra samma res/format på skärmarna längre går blanda hejvillt.. spara gamla skärmarna å köp en ny bra jäkel å ha som main screen.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Lego Master

Körde fram till nyligen med två skärmar eftersom min fysiska skrivbordsyta begränsade mig. Sen satte jag ett extra bord bredvid, kopplade in tredje skärmen och nu vill jag inte vara utan allihop. Visst hade man klarat sig på två, eller en i absolut värsta fall, men "kan man, så ska man".

Problemet är att efter semestern har jag bara två skärmar på jobb...kommer bli jobbigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar låsta*

Trots flera tillsägelser om korspostning och bumpning (i annan tråd) fortsätter du. Dina trådar och bumpinlägg gör ju att andras trådar trycks undan vilket är oacceptabelt. Tyvärr är jag därför tvungen att låsa dina trådar och ämnet anses vara förbrukat.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...