Steam Controller utrustas med styrspak

Permalänk

Vet ni vad jag skulle vilja göra? Köra den, med joystick. Dä, dä e nice

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Nu är den perfekt! Ge mig!!!

Varför inte bara köpa en xboxkontroll i sådana fall?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Ja, alla dessa handkontroller och deras tappra men fruktlösa försök att matcha tangentbord och mus till FPS, RTS och annat som kräver snabb och precis inprickning av ett litet område på skärmen...

Skrivet av Sadjester:

Vet ni vad jag skulle vilja göra? Köra den, med joystick. Dä, dä e nice

Dä e dä som ger power!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En styrspak är inte tillräckligt bra. Det är en halvbra lösning men långt ifrån perfekt. Den fungerar i bilspel och för att springa runt i tredjeperson i typ plafformsspel och liknande men är fortfarande värdelöst för FPS och oanvändbart för RTS. Den här lösningen har rätt mycket fördelar mot en mobiltelefon som på inget vis är designad för spel. Bara en sådan sak som att den är skålad och har vissa kanter gör den långt mycket bättre än en platt glasbit. Sen ska den haptiska feedbacken tydligen vara rätt bra. Inget slå ju såklart äkta taktil feedback men det är ju bättre än inget.

Ja du kanske har rätt. Jag hoppas att kännslan är mer åt musen en mobiltelefonen.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från FPS spel och en del annat så är ju styrspak det mest basic/naturliga för spel. Har väl funnits ungefär lika länge som data/tv spel har funnits.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna ersätta den vänstra plattan med en dpad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Varför inte bara köpa en xboxkontroll i sådana fall?

Om du nån gång har spelat Metroid på nds, så lär du förstå att pekskärm/styrplatta är betydligt mycket bättre än styrspakar när det gäller precision som i fps spel. Samma precision som med en datormus. Dock så är styrspak mer optimalt i bilspel och många rpg spel. Så att ha båda på samma kontroll vore perfekt!

Permalänk
Inaktiv

Nu har Valve en halvt fungerande handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

I alla fall inte en släppt produkt de ändrar massa på i efterhand

Nu är jag inte någon, varken nuvarande eller presumtiv, ägare av någon form av XBOX, men problemet med Valve är väl just att de inte släppt något alls.

Tycker det är tråkigt att det drar ut på tiden, och skulle hellre se att de lägger ner att ta fram och sälja med en egen styrspak.

Kommer Steam Machines någon gång äntligen ut så är det ju bara att köpa valfri bilratt, flygspak eller handkontroll (tex ifrån Logitech eller Microsoft).

Ser faktiskt ingen som helst poäng i att de håller på att slösa tid och resurser på en massa handkontroller till PC som det redan finns många bra att välja på. De borde koncentrera sig på att få ut resten av produkterna någong gång.

Inte bara dessa ständiga förseningar och förskutningar av planerna.

Skrivet av Zotamedu:

En styrspak är inte tillräckligt bra. Det är en halvbra lösning men långt ifrån perfekt. Den fungerar i bilspel och för att springa runt i tredjeperson i typ plafformsspel och liknande men är fortfarande värdelöst för FPS och oanvändbart för RTS.

Personligen så tycker jag att ett bra mekaniskt tangentbord och en bra kvalitetsmus är det som gäller för FPS och RTS.

Allt annat anser jag vara just halvbra lösningar (som bäst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Sötast

Haha, detta är mig veterligen den enda handkontrollen som kontinuerligt testas och uppdateras och testas och uppdateras för att försöka få fram en bra produkt med hjälp av community feedback - och gissa vad - Folk gnäller!

Är det bättre att den utvecklas bakom stängda dörrar - som alla andra konsoller i världen?

Kvittar vad företag gör så är det gnäll ändå?!

Nä, bäst hade nog varit om Valve hade släppt den första konceptmodellen utan att ens prova den, för då hade de 'varit tydliga'.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla klagar så. Alla företag har R&D, speciellt när de ger sig på något nytt. Skillnaden är att Valve har valt att göra det öppet och med input från deras kunder. De är fortfarande i utvecklingsfasen, både för kontrollen och för operativsystemet.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kvittar vad företag gör så är det gnäll ändå?!

Skrivet av Koltrast:

Förstår inte varför alla klagar så. Alla företag har R&D, speciellt när de ger sig på något nytt. Skillnaden är att Valve har valt att göra det öppet och med input från deras kunder.

Behöver inte vara fel att vara öppen med sin produktdesign och ta emot återkoppling på det. Tom Microsoft och många andra stora företag gör det ibland, även om det är en lite vanligare modell ibland medelstora och framför allt lite mindre företag.

Problemet är väl just vad de *inte* gör. Dvs att det aldrig släpps något att köpa.

Gillar själva konceptet med Steam Machines som alternativ till konsoller. Tycker inte om stora PC som tar upp stor plats. Vill ha kompakta men kraftfulla alternativ på spelmaskiner för kontor och vardagsrum.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Sötast
Skrivet av martinot:

Behöver inte vara fel att vara öppen med sin produktdesign och ta emot återkoppling på det. Tom Microsoft och många andra stora företag gör det ibland, även om det är en lite vanligare modell ibland medelstora och framför allt lite mindre företag.

Problemet är väl just vad de *inte* gör. Dvs att det aldrig släpps något att köpa.

Gillar själva konceptet med Steam Machines som alternativ till konsoller. Tycker inte om stora PC som tar upp stor plats. Vill ha kompakta men kraftfulla alternativ på spelmaskiner för kontor och vardagsrum.

Jag tror inte att de vill göra samma misstag som Nintendo gjorde med WiiU helt enkelt.

Att släppa en ofärdig produkt som saknar stöd från 3dje parts tillverkare är att helt enkelt döda steammachines innan den ens fötts.

Dagen då spelen pushas ut lika ofta till linux/"steamos"som till Windows det är dagen som Steammachines kommer att göra en officiell release!

Idag skulle den släppas med en bunke indiespel och ett eller två 'mainstream' spel, totalt självmord.

Det måste finnas en stor anledning för stora massan att köpa en Steammachine över en PC eller en valfri konsoll - det finnns absolut INGEN anledning att köpa en Steam machine idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Behöver inte vara fel att vara öppen med sin produktdesign och ta emot återkoppling på det. Tom Microsoft och många andra stora företag gör det ibland, även om det är en lite vanligare modell ibland medelstora och framför allt lite mindre företag.

Problemet är väl just vad de *inte* gör. Dvs att det aldrig släpps något att köpa.

Gillar själva konceptet med Steam Machines som alternativ till konsoller. Tycker inte om stora PC som tar upp stor plats. Vill ha kompakta men kraftfulla alternativ på spelmaskiner för kontor och vardagsrum.

De hade satt release till 2014 men flyttade det ett år fram i tiden, vilket inte är särskilt ovanligt för liknande produkter. Med tanke på hur SteamOS ser ut för tillfället är det knappast kontrollen som håller tillbaka releasen.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ser faktiskt ingen som helst poäng i att de håller på att slösa tid och resurser på en massa handkontroller till PC som det redan finns många bra att välja på. De borde koncentrera sig på att få ut resten av produkterna någong gång.

Steam machines är ju tänkt för vardagsrummet. Få verkar vilja använda mus+tangentbord där. Därför måste valve hitta en fungerande kompromiss (som fungerar för spel som egentligen är tänkt för mus+tangentbord) om dom ska ha en chans att plocka marknadsandelar från konsollmarknaden.
Utan handkontrollen är det helt enkelt en garanterad flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tror inte att de vill göra samma misstag som Nintendo gjorde med WiiU helt enkelt.

Att släppa en ofärdig produkt som saknar stöd från 3dje parts tillverkare är att helt enkelt döda steammachines innan den ens fötts.

Dagen då spelen pushas ut lika ofta till linux/"steamos"som till Windows det är dagen som Steammachines kommer att göra en officiell release!

Idag skulle den släppas med en bunke indiespel och ett eller två 'mainstream' spel, totalt självmord.

Det måste finnas en stor anledning för stora massan att köpa en Steammachine över en PC eller en valfri konsoll - det finnns absolut INGEN anledning att köpa en Steam machine idag.

Lansering tillsammans med bundlad Halflife 3 som dessutom endast finns till SteamOS ?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pulver:

Lansering tillsammans med bundlad Halflife 3 som dessutom endast finns till SteamOS ?

Haha jo, det hade väl varit precis lagom rått

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Precis som Emil säger så känns det underligt. Liksom, vet Valve vad de ska göra?? Har en bra vision??

Hoppas på det bästa men det känns som att spånar o testar utan nåt o gå efter.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tror inte att de vill göra samma misstag som Nintendo gjorde med WiiU helt enkelt.

Det vill nog ingen.

Skrivet av Allexz:

Att släppa en ofärdig produkt som saknar stöd från 3dje parts tillverkare är att helt enkelt döda steammachines innan den ens fötts.

Dagen då spelen pushas ut lika ofta till linux/"steamos"som till Windows det är dagen som Steammachines kommer att göra en officiell release!

Idag skulle den släppas med en bunke indiespel och ett eller två 'mainstream' spel, totalt självmord.

Det måste finnas en stor anledning för stora massan att köpa en Steammachine över en PC eller en valfri konsoll - det finnns absolut INGEN anledning att köpa en Steam machine idag.

Men tror du verkligen på att så många utvecklare både har resurser, och även vill chansa på att investera mycket i massor av spel för en plattform som inte finns på marknaden, och därför inte har några nuvarande kunder då?

?

Klassiskt problem av typ hönan-ägget-karaktär.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Steam Machines känns som ett försök att göra en konsol efter den ledande Linux-filosofin. Samma tankesätt som ännu inte tagit Linux över 1% bland konsumenter.

Jag har en känsla av att det kommer synas samma spår i Steam Machine försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det SteamOS har som alla andra Linux-distar saknar är just ordentligt stöd för spel. Väldigt många personer sitter med Windows för att det är det enda operativsystemet som man kan spela "allt" på. Left 4 Dead 2 flyter på markant bättre på Ubuntu än Windows. Du lär kunna räkna med att nya Source-motorn flyter på alldeles utmärkt på SteamOS. Även Unreal Engine 4 och CryEngine 4 utvecklas för att köras på SteamOS. Så det lär inte bli någon brist på spel som kan köras. Nu är inte jag insatt i den tekniska anledningen till varför L4D2 går så mycket bättre på Ubuntu än Windows, men om vi ser det som en rimlig möjlighet att en del titlar till SteamOS får bättre prestanda än på Windows har du helt plötsligt ett jävligt stort argument för att ha SteamOS på din speldator. Då kan du ju ha billigare hårdvara i din SteamOS-dator än i din Windows-dator för samma prestanda. Jag tror absolut inte att Valve kommer göra några av sina titlar exklusiva för SteamOS, däremot kan dom ju finslipa sina produkter till att just flyta bättre på sitt eget OS än på Windows. Left 4 Dead 3 är ju inte ett så pjåkigt dragplåster för en sån sak.

Lägg även till det faktum att SteamOS är gratis så har du drygt en tusenlapp att spara in i Windowslicenskostnad när du köper ny dator. Eftersom SteamOS riktar sig till vardagsrummet är det i regel lite blygsammare hårdvara det kommer handla om. Och när vi talar om hårdvara för 3000-5000 kr är det procentuellt sett väldigt stor skillnad med drygt en tusenlapp mindre i kostnad.

Den stora vinningen för Valve blir ju i all enkelhet att de knyter åt sig kunder till sin egen butik! I princip alla spel till din SteamOS-dator kommer handlas genom Steam och då har inte direkt EA och Ubisoft nåt att säga till om.

Permalänk
Medlem

Detta var ju väntat då det vsr stor kritik just på att det var bökigt att manövrera i fps med den vänstra touchplattan.

Så kan inte fäga annat än tummen upp, samtidigt har hag fortf ingen aning varför steammachines skulle behövas.

Steam OS är en onödig begränsning även som ren spelmaskin då flera spel faktiskt fortf inte finns på steam.

En hårdvaru standard vore attraktivt men detta åstadkommer inte.

Handkontrollen är väl trevlig men jag använder nästan aldrig såna till PC-spel och avsaknad av D-pad gör att den inte lämpar sig till snes emulation etc vilket är väl vad jag hittils andvänt kontrollers till.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Den stora vinningen för Valve blir ju i all enkelhet att de knyter åt sig kunder till sin egen butik! I princip alla spel till din SteamOS-dator kommer handlas genom Steam och då har inte direkt EA och Ubisoft nåt att säga till om.

Håller med om mycket i din post (även i det som jag inte citerar ovan).

Det är självklart orsaken till att Valve tar fram Steam OS och investerar så mycket resurser på det. De kommer att slippa all konkurrens och i princip få ensamrätt på all försäljning på sitt eget operativsystem/platfform som de har full kontroll på. Ingen dålig position för Valve om de lyckas.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det SteamOS har som alla andra Linux-distar saknar är just ordentligt stöd för spel.

Alla linuxdistros stödjer ju precis lika många spel som SteamOS då Steam-klienten går att installera på alla linuxdistros...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sebbepojken:

Det SteamOS har som alla andra Linux-distar saknar är just ordentligt stöd för spel. Väldigt många personer sitter med Windows för att det är det enda operativsystemet som man kan spela "allt" på. Left 4 Dead 2 flyter på markant bättre på Ubuntu än Windows. Du lär kunna räkna med att nya Source-motorn flyter på alldeles utmärkt på SteamOS. Även Unreal Engine 4 och CryEngine 4 utvecklas för att köras på SteamOS. Så det lär inte bli någon brist på spel som kan köras. Nu är inte jag insatt i den tekniska anledningen till varför L4D2 går så mycket bättre på Ubuntu än Windows, men om vi ser det som en rimlig möjlighet att en del titlar till SteamOS får bättre prestanda än på Windows har du helt plötsligt ett jävligt stort argument för att ha SteamOS på din speldator. Då kan du ju ha billigare hårdvara i din SteamOS-dator än i din Windows-dator för samma prestanda. Jag tror absolut inte att Valve kommer göra några av sina titlar exklusiva för SteamOS, däremot kan dom ju finslipa sina produkter till att just flyta bättre på sitt eget OS än på Windows. Left 4 Dead 3 är ju inte ett så pjåkigt dragplåster för en sån sak.

Lägg även till det faktum att SteamOS är gratis så har du drygt en tusenlapp att spara in i Windowslicenskostnad när du köper ny dator. Eftersom SteamOS riktar sig till vardagsrummet är det i regel lite blygsammare hårdvara det kommer handla om. Och när vi talar om hårdvara för 3000-5000 kr är det procentuellt sett väldigt stor skillnad med drygt en tusenlapp mindre i kostnad.

Den stora vinningen för Valve blir ju i all enkelhet att de knyter åt sig kunder till sin egen butik! I princip alla spel till din SteamOS-dator kommer handlas genom Steam och då har inte direkt EA och Ubisoft nåt att säga till om.

Problemet är att det inte räcker med att Valve satsar hårt på Linux. De måste få med sig AMD, Nvidia och sedan ett antal stora spelföretag till för att få någon större fart. Om de inte dumpar in massa resurser i WINE och får det att fungera felfritt med spel och DirectX. Det som säljer konsoler är inte hårdvara eller prestanda så det är skit samma om en Steam Machine är billig och kraftfull. Det som säljer är spel så om inte Valve kan fixa ett ordentligt spelbibliotek och garantera att det kommer fortsätta komma stortitlar så kommer de inte lyckas. Jag tror inte att L4D3 är en systemsäljare direkt. HL3 kanske.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det SteamOS har som alla andra Linux-distar saknar är just ordentligt stöd för spel. Väldigt många personer sitter med Windows för att det är det enda operativsystemet som man kan spela "allt" på. Left 4 Dead 2 flyter på markant bättre på Ubuntu än Windows. Du lär kunna räkna med att nya Source-motorn flyter på alldeles utmärkt på SteamOS. Även Unreal Engine 4 och CryEngine 4 utvecklas för att köras på SteamOS. Så det lär inte bli någon brist på spel som kan köras. Nu är inte jag insatt i den tekniska anledningen till varför L4D2 går så mycket bättre på Ubuntu än Windows, men om vi ser det som en rimlig möjlighet att en del titlar till SteamOS får bättre prestanda än på Windows har du helt plötsligt ett jävligt stort argument för att ha SteamOS på din speldator. Då kan du ju ha billigare hårdvara i din SteamOS-dator än i din Windows-dator för samma prestanda. Jag tror absolut inte att Valve kommer göra några av sina titlar exklusiva för SteamOS, däremot kan dom ju finslipa sina produkter till att just flyta bättre på sitt eget OS än på Windows. Left 4 Dead 3 är ju inte ett så pjåkigt dragplåster för en sån sak.

Lägg även till det faktum att SteamOS är gratis så har du drygt en tusenlapp att spara in i Windowslicenskostnad när du köper ny dator. Eftersom SteamOS riktar sig till vardagsrummet är det i regel lite blygsammare hårdvara det kommer handla om. Och när vi talar om hårdvara för 3000-5000 kr är det procentuellt sett väldigt stor skillnad med drygt en tusenlapp mindre i kostnad.

Den stora vinningen för Valve blir ju i all enkelhet att de knyter åt sig kunder till sin egen butik! I princip alla spel till din SteamOS-dator kommer handlas genom Steam och då har inte direkt EA och Ubisoft nåt att säga till om.

Fast nu så utgår du ifrån att SteamOS är en konkurrent till Windows, vilket det inte alls är, det är i princip en rak konkurrent till Xbox och Playstation. Ingen kommer att köra SteamOS på sin vanliga dator då det i alla lägen kommer vara bättre att installera Ubuntu/valfri dist och sedan dra in "vanliga" steam istället för en big-picture version.

När man konkurrerar mot Playstation och Xbox så kommer det stora problemet att det inte kommer att bli en plattform som "bara funkar" på samma sätt som de andra. Köper du ett spel till Xbox eller Playstation så vet du med säkerhet att det kommer att fungera men har du köpt en Steam Machine (speciellt om du köper de i samma prisklass som konsolerna som har skitkass hårdvara) så måste du hålla koll på systemkraven för spelet, något som kommer bli ett större problem allteftersom att ny hårdvara kommer, med en konsol så vet du att den kommer att fungera med alla spel i 5+ år, en Steam Machine kanske inte kommer att fungera i mer än 2 år för vissa spel. Vi vet dessutom ingenting om hur de har tänkt att lösa problemet med att konfigurera grafik för spel, eller om det är helt upp till utvecklaren och sedan användaren.

Det tredje stora problemet är att eftersom att de har satsat på att kunna streama spel från en Windows dator för kompatibilitet så kommer det inte att motivera externa utvecklare att porta sina spel till Linux. Med tanke på den väldigt lilla marknaden så lär den inte ha tillräckligt stor publikt för att det ska vara värt satsningen.

SteamOS och Steam Machines kunde ha varit det som gjorde linux till ett seriöst alternativ på spelmarknaden men det ser inte ut att göra någon större skillnad. Hade de satsat på att ge ut en produkt med standardiserad hårdvara och sett till att subventionera den till samma pris som konsolerna så tror jag att de skulle kunna ha en väldigt stor potential att lyckas, men som det är nu, tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att det inte räcker med att Valve satsar hårt på Linux. De måste få med sig AMD, Nvidia och sedan ett antal stora spelföretag till för att få någon större fart. Om de inte dumpar in massa resurser i WINE och får det att fungera felfritt med spel och DirectX. Det som säljer konsoler är inte hårdvara eller prestanda så det är skit samma om en Steam Machine är billig och kraftfull. Det som säljer är spel så om inte Valve kan fixa ett ordentligt spelbibliotek och garantera att det kommer fortsätta komma stortitlar så kommer de inte lyckas. Jag tror inte att L4D3 är en systemsäljare direkt. HL3 kanske.

Givetvis. Men det de har i dagsläget är en ofärdig produkt och ändå två feta spelmotorer som stödjer den. Det om något tyder väl på att de är på rätt väg? Sen kanske inte CryEngine 4 blir så mycket att hurra för om Crytek själva går åt pipan. Baserat på vad jag har läst är både AMD och Nvidia positivt inställda till att ordna drivrutiner till SteamOS så det blir nog inget direkt hinder där när efterfrågan väl börjar stiga. Inctiamentet för Valve att pytsa in pengar till olika utvecklare är ju att de sedan binder upp framtida Steam-kunder, så jag tror absolut att fler utvecklare kommer hoppa på tåget med tiden om Valve gör dom intresserade. Men än så länge är ju ingenting i närheten av att vara färdigt så dom har ändå kommit en god bit. Klart att HL3 skulle locka fler folk, men nu är ju faktiskt L4D3 aningen mer bekräftat under utveckling så det känns som ett mer realistiskt exempel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sebbepojken:

Givetvis. Men det de har i dagsläget är en ofärdig produkt och ändå två feta spelmotorer som stödjer den. Det om något tyder väl på att de är på rätt väg? Sen kanske inte CryEngine 4 blir så mycket att hurra för om Crytek själva går åt pipan. Baserat på vad jag har läst är både AMD och Nvidia positivt inställda till att ordna drivrutiner till SteamOS så det blir nog inget direkt hinder där när efterfrågan väl börjar stiga. Inctiamentet för Valve att pytsa in pengar till olika utvecklare är ju att de sedan binder upp framtida Steam-kunder, så jag tror absolut att fler utvecklare kommer hoppa på tåget med tiden om Valve gör dom intresserade. Men än så länge är ju ingenting i närheten av att vara färdigt så dom har ändå kommit en god bit. Klart att HL3 skulle locka fler folk, men nu är ju faktiskt L4D3 aningen mer bekräftat under utveckling så det känns som ett mer realistiskt exempel.

AMD har pratat om nya förbättrade drivrutiner till Linux i ett år men det verkar inte hända så mycket. Cryengine gör inte så mycket med tanke på hur få som faktiskt använt Cryengine. Det är svårt att säga att de är på rätt väg när Valve själva inte verkar veta vad det är de vill göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timelord Sloth:

Varje gång det kommer en ny version blir det ju bara mer likt en vanlig kontroll

Kanske har och göra med att det är ett vinnande koncept?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Håller med om de som är inne på att det kanske vore vettigt om Valve tog fram en, eller ett par olika, standardkonfigurationer för SteamMachine.

Då hade det blivit lättare för företag att utveckla och testa med ett antal begränsade målkonfigurationer, och som man även visste fanns ett tag framåt på marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Håller med om de som är inne på att det kanske vore vettigt om Valve tog fram en, eller ett par olika, standardkonfigurationer för SteamMachine.

Då hade det blivit lättare för företag att utveckla och testa med ett antal begränsade målkonfigurationer, och som man även visste fanns ett tag framåt på marknaden.

Så fort som hårdvara utvecklas skulle det bli alldeles för många. Det skulle behövas åtminstone 3 olika prisklasser för att täcka dom flestas behov, sen skulle dessa behöva uppdateras 2 gånger per år också för att inte mista fördelarna som "PC master race" faktiskt har.