Permalänk
Medlem

i5 4690K 80 grader!

Hejsan!

Jag har en helt nyköpt dator!
MSI Z97-S02 inet edition
i5 4690K 3,5 GHz Oklockad & stock-kylare.
Corsair 2x4 GB (8GB) på 1600 MHz.
Samsung evo 840 120 GB
Corsair CXM 600W +80 bronze
GTX 660 atm för mitt beställda Radeon R9 280X var sönder.

När jag spelar cs:go så går CPUn upp till ca 80 grader, jag har mätt med HW monitor.

är det för varmt? bör jag skaffa en ny cpu kylare eller räcker det med att byta kylpasta?:)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Hejsan!

Jag har en helt nyköpt dator!
MSI Z97-S02 inet edition
i5 4690K 3,5 GHz Oklockad & stock-kylare.
Corsair 2x4 GB (8GB) på 1600 MHz.
Samsung evo 840 120 GB
Corsair CXM 600W +80 bronze
GTX 660 atm för mitt beställda Radeon R9 280X var sönder.

När jag spelar cs:go så går CPUn upp till ca 80 grader, jag har mätt med HW monitor.

är det för varmt? bör jag skaffa en ny cpu kylare eller räcker det med att byta kylpasta?:)

Tack på förhand!

Du har nog inte monterat kylaren rätt. Montera om den så blir det säkert bättre. Stock kylaren är visserligen dålig, men den klarar iaf av att kyla en oklockad processor.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en Haswell, om än en Refresh, så blir de fortfarande varma.
Stockkylaren är inget vidare, men ska klara alla normala belastningar på processorn.

Ett konkret tips du kan göra är att ta loss kylaren och se så att kylpastan ligger korrekt spridd över processorn. Dock behöver du sedan ny kylpasta att lägga på så gör inte detta ifall du inte har tillgång till ny kylpasta.

En annan fråga jag har till dig (och som är viktig att ta hänsyn till i dessa varma sommartider) är din rumstemperatur. Är det riktigt varmt i rummet datorn står i så påverkar detta också värmen i datorn.

Gällande temperaturer: Vid 100 grader börjar processorn throttla, d.v.s. klocka ner sig för att skydda den.

Ett tips är att installera en bättre eftermarknadskylare (om du har budget till det) samt köra med annan kylpasta. Detta är det som gäller om du vill ha bättre temps.
Ska du göra någon form av överklockning är detta obligatoriskt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av netbuddy:

Du har nog inte monterat kylaren rätt. Montera om den så blir det säkert bättre. Stock kylaren är visserligen dålig, men den klarar iaf av att kyla en oklockad processor.

Tror också att detta är sannolikt. Du kan också ha använt för mycket kylpasta.

När man monterar en kylare är det viktigt att man inte lyfter kylaren när man väl tryckt dit den, för då förverkas kylpastan och man måste göra om allt. Proceduren är som följer:

  1. Se till att både kylare och IHS är rena och inte har någon pasta på sig.

  2. Applicera en klick kylpasta i storlek som ett okokt riskorn mitt på IHS:en. Det kan se lite ut, men det ska faktiskt inte vara mer än så!

  3. Tryck dit kylaren och skruva fast den utan att den tappar kontakten med IHS:en.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Hejsan!

Jag har en helt nyköpt dator!
MSI Z97-S02 inet edition
i5 4690K 3,5 GHz Oklockad & stock-kylare.
Corsair 2x4 GB (8GB) på 1600 MHz.
Samsung evo 840 120 GB
Corsair CXM 600W +80 bronze
GTX 660 atm för mitt beställda Radeon R9 280X var sönder.

När jag spelar cs:go så går CPUn upp till ca 80 grader, jag har mätt med HW monitor.

är det för varmt? bör jag skaffa en ny cpu kylare eller räcker det med att byta kylpasta?:)

Tack på förhand!

Det är rätt så varmt. Tänk dock på att vi har ett väldigt bra väder i Sverige just nu, med temperaturer på över 30 grader ute, vilket gör att det blir rätt så varmt även inne. T.ex. så har jag märkt att min dator ligger på mellan 5-10 grader högre än på vintern. Så får man fråga, hur varmt har du i rummet?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är varken farligt eller särskilt ovanligt.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk

Farligt? Njaa.. Knappast hälsosamt för processorn. Ovanligt? Absolut inte.

Som någon redan har sagt så är stockkylaren lätt att montera fel. Man tror den sitter som berget men sen tar man av den och ser att kylpastan knappt smetat ut sig. Jag rekommenderar http://www.inet.se/produkt/6909306/silverstone-argon-ar01

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar!
Jag har faktiskt kylpasta, tog bort kylaren förut de såg inte så bra ut.

Ang stock-kylaren: kan man ens montera den fel? Man klickar ju bara i de fyra pinnarna & vrider alla som pilarna pekar sen är det ju klart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är rätt så varmt. Tänk dock på att vi har ett väldigt bra väder i Sverige just nu, med temperaturer på över 30 grader ute, vilket gör att det blir rätt så varmt även inne. T.ex. så har jag märkt att min dator ligger på mellan 5-10 grader högre än på vintern. Så får man fråga, hur varmt har du i rummet?

Vet ej hur varmt det är i rummet men bor på övervåningen så de är ganska äckligt varmt på dagarna.

Kan tillägga att jag har ett GX500 chassi med fläktar monterade på alla platser. 2 intag fram, 1 intag på sidan, 1 utblås bak & två utblås i toppen. Är det bra monterat? Eller bör jag byta något för bättre kylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Detta är en Haswell, om än en Refresh, så blir de fortfarande varma.
Stockkylaren är inget vidare, men ska klara alla normala belastningar på processorn.

Ett konkret tips du kan göra är att ta loss kylaren och se så att kylpastan ligger korrekt spridd över processorn. Dock behöver du sedan ny kylpasta att lägga på så gör inte detta ifall du inte har tillgång till ny kylpasta.

En annan fråga jag har till dig (och som är viktig att ta hänsyn till i dessa varma sommartider) är din rumstemperatur. Är det riktigt varmt i rummet datorn står i så påverkar detta också värmen i datorn.

Gällande temperaturer: Vid 100 grader börjar processorn throttla, d.v.s. klocka ner sig för att skydda den.

Ett tips är att installera en bättre eftermarknadskylare (om du har budget till det) samt köra med annan kylpasta. Detta är det som gäller om du vill ha bättre temps.
Ska du göra någon form av överklockning är detta obligatoriskt.

Funderar verkligen på att köpa en eftermarknads-kylare faktiskt... Men ang temperaturen på processorn då? Kan den ha tagit stryk av att vara uppe över 80 grader under kanske en dag?
Medans jag spelade då, fryslaggade fast i cs:go ibland kan de vara för att processorn överhetta ?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Vet ej hur varmt det är i rummet men bor på övervåningen så de är ganska äckligt varmt på dagarna.

Kan tillägga att jag har ett GX500 chassi med fläktar monterade på alla platser. 2 intag fram, 1 intag på sidan, 1 utblås bak & två utblås i toppen. Är det bra monterat? Eller bör jag byta något för bättre kylning?

Skickades från m.sweclockers.com

80 grader är ingen fara för Intel processorer. Du har monterat fläktarna på ett bra sätt, ungefär så har jag också. Du bör veta hur varmt det är i rummet, för att sedan kunna veta bättre om det är ovanligt varmt eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mm okej, isf måste jag köpa någon bra termometer, någon som vet ngn schysst man kan köpa?

Permalänk
Medlem

kan tipsa om att 212 evo är riktigt billig just nu på komplett, https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cruel_:

Ang stock-kylaren: kan man ens montera den fel? Man klickar ju bara i de fyra pinnarna & vrider alla som pilarna pekar sen är det ju klart?

Du ska endast "klicka i pinnarna", vrida gör man bara när man ska ta av kylaren. Bara ett tips, kan ju vara det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Tacksam för alla svar!
Jag har faktiskt kylpasta, tog bort kylaren förut de såg inte så bra ut.

Ang stock-kylaren: kan man ens montera den fel? Man klickar ju bara i de fyra pinnarna & vrider alla som pilarna pekar sen är det ju klart?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vilja säga att det är väldigt många trådar man ser här i forumet där folk har problem med temperaturerna pga felmonterade stockkylare, och från din beskrivning av hur man monterar den så har även du gjort fel. Dock brukar temperaturerna vara bra mycket värre om kylaren inte har ordentlig kontakt med processorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är vädret/värmen. Det är runt 30C i mitt rum, 27 på nätterna. Och min temperatur på min 3930k har gått cirkus 10C

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan tipsa om att 212 evo är riktigt billig just nu på komplett, https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar....

Oj! Men frakten går väl på typ 79kr? Så att köpa den på inet blir väl typ samma pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skulle vilja säga att det är väldigt många trådar man ser här i forumet där folk har problem med temperaturerna pga felmonterade stockkylare, och från din beskrivning av hur man monterar den så har även du gjort fel. Dock brukar temperaturerna vara bra mycket värre om kylaren inte har ordentlig kontakt med processorn.

Hur gör man då? Klickar man bara dit dom sen är det klart? Måste bara göra rent samt ta på ny kylpasta först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Oj! Men frakten går väl på typ 79kr? Så att köpa den på inet blir väl typ samma pris?

Skickades från m.sweclockers.com

komplett har alltid fri frakt på allt. vad fick du 79kr ifrån?

https://www.komplett.se/mlf/skins/komplettse/bg/w2614_3000x80...

:s

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

komplett har alltid fri frakt på allt. vad fick du 79kr ifrån?

https://www.komplett.se/mlf/skins/komplettse/bg/w2614_3000x80...

:s

Jaha! Vad bra, sist jag handla där var det fraktkostnad. Kanske ska klippa till på den där kylaren då

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skulle vilja säga att det är väldigt många trådar man ser här i forumet där folk har problem med temperaturerna pga felmonterade stockkylare, och från din beskrivning av hur man monterar den så har även du gjort fel. Dock brukar temperaturerna vara bra mycket värre om kylaren inte har ordentlig kontakt med processorn.

Hur monterar man den då? Åt
Vilket håll ska pilarna peka?
Någon som vet? googlat men de jag läst säger emot varandra.

Please help ))

Permalänk

Fästena ska vara så långt motsols som de kommer när du klickar i dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cruel_:

Funderar verkligen på att köpa en eftermarknads-kylare faktiskt... Men ang temperaturen på processorn då? Kan den ha tagit stryk av att vara uppe över 80 grader under kanske en dag?
Medans jag spelade då, fryslaggade fast i cs:go ibland kan de vara för att processorn överhetta ?
Skickades från m.sweclockers.com

Din processor har inte tagit stryk. Så fort fara uppstår med temperaturer vidtas automatiska åtgärder från processorns håll för att skydda den.

Som tipsat om tidigare i tråden: Köp ny kylpasta, t.ex. från Arctic Cooling samt en eftermarknadskylare, så ska du se på rejäl skillnad.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Man undrar hur många egenbyggare som sitter med lösa kylflänsar pga felmontering. Som alltid om man inte vet hur man ska göra så läser man en instruktionsbok eller ser en video först.

Intels pushpins ska alltså vridas till ett utgångsläge och sedan tryckas ned, inget mer! Den vridande funktionen är enbart för att kunna lossa kylaren.

Finns jättebra instruktionsvideos på Youtube från Intel själva.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Hyper Evo kylaren till 4690k processorn. Kör den utan problem med bra resultat. För det priset är det en grymt bra kylare. Kör på!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Ge din cpu en värdig kylning

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man undrar hur många egenbyggare som sitter med lösa kylflänsar pga felmontering. Som alltid om man inte vet hur man ska göra så läser man en instruktionsbok eller ser en video först.

Intels pushpins ska alltså vridas till ett utgångsläge och sedan tryckas ned, inget mer! Den vridande funktionen är enbart för att kunna lossa kylaren.

Finns jättebra instruktionsvideos på Youtube från Intel själva.

Hittar ingen bra instruktionsvideo från intel.. kan du länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Fästena ska vara så långt motsols som de kommer när du klickar i dom.

Medsols menar du väl?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cruel_:

Hittar ingen bra instruktionsvideo från intel.. kan du länka?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tackar