Permalänk

ASRock moderkort

Hej!

Jag har länge funderat på om det är värt att köpa ett moderkort från ASRock. Å ena sidan så har de extremt mycket funktioner och de verkar ha saker som ska göra den mycket stabilare på papper. Vad har ni andra Sweclockare för erfarenhet av ASRocks moderkort, är de bra och stabila, eller är de dåligt byggda och förstörs lätt?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Hej!

Jag har länge funderat på om det är värt att köpa ett moderkort från ASRock. Å ena sidan så har de extremt mycket funktioner och de verkar ha saker som ska göra den mycket stabilare på papper. Vad har ni andra Sweclockare för erfarenhet av ASRocks moderkort, är de bra och stabila, eller är de dåligt byggda och förstörs lätt?

Har jobbat med att sälja deras kort genom åren

Förr i tiden, vi pratar AM2 och socket 775 -tiden här, då var de hemska och de gick sönder hela tiden, har iofs haft ett 775 kort privat i snart sju år eller så och det tickar på fint

Sedan när de nyare socklarna kom, 1156 och framåt har jag sällan eller aldrig haft problem med dem, FM2 sockeln har iallafall för mig t e x fungerat toppen för alla jag byggt för, med undantag då jag själv köpte på chansning minnen som var såpass obskyra att inte ens asrock korten ville svälja dem, Asrock har annars jag haft tur med kompatibilitet med minnen etc

Jag kan klart rekommendera Asrock som ett alternativ, men som så för många andra så kommer det alltid finnas de som säger "nej, köp inte asrock, de är skit och kommer alltid att vara, för mitt kort gick ju sönder direkt/var trasigt från början!"

Det man måste lära sig att urskilja är att det alltid finns folk som får den där lilla procenten eller batchen med kort som är trasiga osv eller går sönder snabbare än andra
RMA finns ju siffror på att hitta, men man måste ta i beräkning att ett stort välkänt företag såsom ASUS säljer sjukt mycket mer kort än Asrock så i slutändan skiljer det sig nog inte mycket
Finns andra tilverkare däremot jag inte tar i tång med

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Den enda nackdelen jag vet med ASRocks kort är att de bara har 1 års garanti medans ASUS, MSI och Gigabyte minst brukar ha 3 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Den enda nackdelen jag vet med ASRocks kort är att de bara har 1 års garanti medans ASUS, MSI och Gigabyte minst brukar ha 3 år.

Om det stämmer så säger jag nej till ASRock, minst 3 års garanti är ett måste.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

har använd asrock flera byggen
dom håller hög kvalitet, och man får mycket mer lull lull jämfört med dom andra märkena

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kevinkingeen:

Hej!

Jag har länge funderat på om det är värt att köpa ett moderkort från ASRock. Å ena sidan så har de extremt mycket funktioner och de verkar ha saker som ska göra den mycket stabilare på papper. Vad har ni andra Sweclockare för erfarenhet av ASRocks moderkort, är de bra och stabila, eller är de dåligt byggda och förstörs lätt?

Skrivet av reaperishere:

Den enda nackdelen jag vet med ASRocks kort är att de bara har 1 års garanti medans ASUS, MSI och Gigabyte minst brukar ha 3 år.

Skrivet av Kevinkingeen:

Om det stämmer så säger jag nej till ASRock, minst 3 års garanti är ett måste.

Hade precis tänkt säga samma sak, Samtliga moderkort från Asrock som stödjer överklockning på intels processorer har endast 1års garanti, övriga moderkort (så som B97 och H81) har dock 3års garanti.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

jag var inne på ett Asrock moderkort men det är garantin som få mig att välja bort dem tyvärr

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14