Permalänk
Medlem

Byta skärm eller ej?

Hej SweC!

Jag befinner mig i en sits med smärre beslutsångest. Jag har under en tid funderat kring om jag ska byta till en ny skärm eller inte. Men vad svårt det är att bestämma sig i detta träsk av valmöjligheter. Jag vet varken ut eller in längre.

Idag använder jag en enkel 27 tums skärm med tn panel. Den duger men jag hade gärna haft en lite "roligare" och mer påkostad skärm. Mina funderingar kring uppgraderingen är antingen 1440p, 144hz eller eventuellt 21:9. Jag kommer framförallt använda skärmen till spel men även lite pysslande i diverse redigeringsprogram så som Sony Vegas (dock relativt lite). Jag spelar allt från snabba fps spel så som csgo och bf4 men även något stillsammare spel som Fallout, Arma och Total War serien. Hur jag än vrider och vänder på det blir jag inte riktigt klok och så blir det inte till med något köp istället.

Vad tror ni jag bör göra? Upplys mig gärna med era kloka tankar och erfarenheter!

Ps: Ang budget tänker jag mig kring 2-4k absolut max 5k (men då bör det vara något väldigt speciellt om skärmen är såpass dyr). Jag är ute efter en skärm där man får mycket för pengarna (bang for the buck). Samt att jag är något rädd för att gå ner från 27" till 24" (typ Asus VG248QE för 2199 nu ) Möjligtvis att jag väntar med ett köp tills 1440p/144hz/g-sync börjar gå ner i pris?

Tack på förhand!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

Hej SweC!

Jag befinner mig i en sits med smärre beslutsångest. Jag har under en tid funderat kring om jag ska byta till en ny skärm eller inte. Men vad svårt det är att bestämma sig i detta träsk av valmöjligheter. Jag vet varken ut eller in längre.

Idag använder jag en enkel 27 tums skärm med tn panel. Den duger men jag hade gärna haft en lite "roligare" och mer påkostad skärm. Mina funderingar kring uppgraderingen är antingen 1440p, 144hz eller eventuellt 21:9. Jag kommer framförallt använda skärmen till spel men även lite pysslande i diverse redigeringsprogram så som Sony Vegas (dock relativt lite). Jag spelar allt från snabba fps spel så som csgo och bf4 men även något stillsammare spel som Fallout, Arma och Total War serien. Hur jag än vrider och vänder på det blir jag inte riktigt klok och så blir det inte till med något köp istället.

Vad tror ni jag bör göra? Upplys mig gärna med era kloka tankar och erfarenheter!

Ps: Ang budget tänker jag mig kring 2-4k absolut max 5k (men då bör det vara något väldigt speciellt om skärmen är såpass dyr). Jag är ute efter en skärm där man får mycket för pengarna (bang for the buck). Samt att jag är något rädd för att gå ner från 27" till 24" (typ Asus VG248QE för 2199 nu ) Möjligtvis att jag väntar med ett köp tills 1440p/144hz/g-sync börjar gå ner i pris?

Tack på förhand!

Gå ner i storlek ska du givetvis inte göra!
Köp en 27" 1440p IPS skärm. Du får en rätt bra för 4k, tex asus eller dells.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

jag har en 29" 21:9 skärm från AOC, är otroligt nöjd med den!
så jag rekommenderar utan tvekan att skaffa en 21:9 skärm

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Den nya 34" 21:9 från AOC kanske eller en overlord skärm tror de får in tempest skärmar i slutet av månaden

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Gå ner i storlek ska du givetvis inte göra!
Köp en 27" 1440p IPS skärm. Du får en rätt bra för 4k, tex asus eller dells.

Känner just det, att gå ner i storlek känns dumt. Men hur är t.ex. philips 1440p skärm för ca 3k. Kan det vara mer prisvärt med tanke på att jag inte kommer behöva en helt färgkorrekt skärm?

Skrivet av lowngcawt:

jag har en 29" 21:9 skärm från AOC, är otroligt nöjd med den!
så jag rekommenderar utan tvekan att skaffa en 21:9 skärm

Jag har till och från varit extremt sugen på en 29" 21:9 skärm! Dock blir ju det som att gå ner i storlek med tanke på att den upplevs som en bredare 24" skärm och inte som en 27" som jag är van vid. Därför har jag varit lite tveksam.

Skrivet av LudvigLindell:

Den nya 34" 21:9 från AOC kanske eller en overlord skärm tror de får in tempest skärmar i slutet av månaden

Den värkar ju vara extremt sexig. Jag blev helt såld när jag läste den nyheten för någon vecka sedan. De nackdelarna jag kan se är dock det höga priset, å andra sidan får jag ju ganska så mycket mer och annorlunda skärm än vad jag har idag. Sedan är det den höga upplösningen som i sig är ren teknikorgie och oerhört tilltalande på många sätt. Men mitt sakta men säkert åldrande gtx 670 kommer nog inte att mäta upp med de krav den skärmen kommer ha på grafikkortet. Då blir det plötsligt till att köpa nytt grafikkort också kanske?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3