Permalänk
Medlem

Laga / felsöka moderkort (Asus)

Har ett Asus Extreme eller vad det nu heter som ligger, ett rätt fett moderkort men tror det e nån vajsing.
Först tror jag det är nått spån som lyckats glra så det sitter "pins" fast i sockeln för processrorn, sedan kanske vattenkylaren behöver bytas.
Men hur felsöker jag egentligen ett moderkort?
Och något tipps på om det går att "fåut" pinsen från sockeln?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla Intel-kort sedan socket 478 har haft pinnarna i moderkortssockeln, men jag kanske helt missförstår vad du menar.

Ett bra tips är att berätta vilka problem du har och vilka delar du använder. Betydligt lättare för andra att hjälpa till då.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skall försöka slänga upp en bild lite senare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det där är många pins som är böjda, och tillsynes ganska kraftigt böjda.

Du kan självfallet sitta med förstoringsglas och pilla med en tunn mejsel eller penna, men med så många böjda pins är det inte något jag skulle lägga någon tid på.

/Erik

Permalänk
Hedersmedlem

Sockeln är totalförstörd och går inte att rädda. Om inte sockeln kan bytas av tillverkaren (kräver mycket avancerad utrustning) så är det bara att skrota och sedan lära sig att vara försiktigare i framtiden. Varför har inte sockelskyddet använts?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej. Så det är bara att kasta? Kortet satt i ett Cooler master chassi som jag hittat. Chassit använder jag till annat moderkort nu, men då vet jag att asuskortet bara e o slänga!

Permalänk

Ser ut som någon hamra dit cpu:n typ

är det eget chassi eller något du hittat på typ återvinningen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Chassit är hittat o lokala elektronik återvinningen. Lådan duger fint med annat moderkor, synd att kortet är misshandlat.

Permalänk

Svårt att avgöra då det är så pass skakiga bilder, men har lyckats rädda ett par moderkort genom att böja tillbaka pins...

Se dock till att testa korrigering med cpu/ram/etc som du är beredd på att offra... Inspektera pins/cpu efter du kört hårt...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

hur vet jag att moderkortet funkar efter man har böjt tillbaka masssa pins

har böjt tillbaka masssa pins. men hur vet jag att de funkar. vill lixom inte köpa ny processir o nya ramminnen sen funkar det ej"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollehawk:

har böjt tillbaka masssa pins. men hur vet jag att de funkar. vill lixom inte köpa ny processir o nya ramminnen sen funkar det ej"!

Gör det inte, grillade en 4770k efter jag böjt tillbaka pins, inte värt risken imo.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Hm de var en rejäl skada på pinsen vist kan det gå att försiktigt räta till dom men sen att testa kortet skaffa en billig cpu och bliga minne .

Själv skulla jag ha skrotat moderkorte med så svåra pins skader för att löda loss socken är smärre helvete sen att få tag på en ny är dyrt .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett Asus P6 Deluxe x58 moderkort från den gamla härliga tiden.
Släng det inte, rama in det och sätt upp det på väggen, det är konst
Men, lägg ingen tid på att fixa sockeln, aint Worth it.

Edit: oj vilken gammal tråd

Visa signatur

Så blir det!