SweClockers sommardator 2014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Det är inte ens i närheten av vad jag skrev. Jag skrev att man är lat om man inte klockar en K-processor för att man "inte orkar".

Om du faktiskt behövde VT‑d är det naturligtvis en helt annan sak, och om du läser mitt inlägg igen ser du nog att jag absolut inte skrev någonting som överhuvudtaget kan tolkas som att man är lat för att man har nytta av VT‑d och därför väljer en låst CPU.

Det går att klocka utan att datorn måste bli högljudd för det. Energisparfunktionerna behövs inte för att hålla en låg ljudnivå. Om du ändå väljer att göra det valet kan ingen hindra dig eller säga att du gör fel, men, återigen, min rekommendation av en K‑modell är baserad på den genomsnittlige gamern, som är inte är jätteinsatt och därför inte är lika benägen att göra ett såpass medvetet val.

Du nämner också att du byggde på budget. Om du då valde en Core i7 tänker jag att du borde ha haft råd med en 3770K.

Okej, ja, du har nog rätt i att det är så för många, men för andra kan det vara så att processorprestandan tryter utan att man vill köpa en ny plattform. Har många vänner som sitter med Yorkfield eller Lynnfield och inte känner något som helst behov av att uppgradera plattformen, men som har brist på CPU-prestanda. Återigen: gemene gamer – du har ju till och med Entusiast som titel, så du faller definitivt inte inom den kategorin.

Ett av de märkligaste resonemangen jag sett. För det första finns det fler som kör två grafikkort på 1155/1150 än på 2011. För det andra finns det ingen som helst logik i att man skulle ha större problem med CPU-prestanda om man kör två grafikkort, eller vice versa. Man behöver exakt lika mycket CPU-prestanda oavsett GPU-konfiguration.

Ja jag hade en thight budget och de hundralapparna kunde jag lägga på bättre saker än en K-modell. Jag håller på med en del saker där HT gör mycket nytta så steget från i5 till i7 är helt klart värt det. Som jag skrev innan, jag har haft saker som kan överklockas tidigare men jag har aldrig orkat så jag utgick från att jag inte skulle orka klocka i framtiden. Jag tittade på mina tidigare användarmönster och byggde efter det. Ser inte riktigt hur det är lathet.

Nu vet jag inte riktigt om du har koll på grejerna. Det finns väldigt uppenbara kopplingar mellan plattform och val av grafikkort. Flera grafikkort kräver mer CPU för att mata dem. Fråga tvelander så kan du få en rätt ingående genomgång om hur mycket han måste klocka för att inte hans processor ska vara en flaskhals för grafikkorten. Notera att jag skrev kraftiga grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmm. Problemet troligen löst. Ett pinsamt sådant, som så ofta. Återkommer med status, nu är det öl och kött som gäller!

Permalänk
Medlem

Tack för en fantastiskt artikel!

Varför byter ni inte budget moderkortet till Gigabyte GA-Z97P-D3 istället för Asrock Z97 Anniversary?

GA-Z97P-D3 har:
- Totalt fler USB-anslutningar
- VGA utgång (om det nu är viktigt för någon år 2014)
- Crossfire
- PCI Express 4X (inga 2x dock)
- 100 kr billigare

Permalänk
Medlem

Spelskärm QNIX QX2710

Skrivet av Amerus:

Kan ni inte börja att lägga till en bra spelskärm med till er speldator?
Känns som det oftast är ett vanligt problem att hitta med.

QNIX QX2710
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Du får inget bättre för pengarna!

Permalänk
Medlem

Nope, så enkelt var det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Ber ödmjukast om hjälp här. Har köpt sommarpaketet med vissa modifikationer. Fråga om grafikkortet. Det finns en 8pins och en 6pinskontakt på grafikkortet. Till nätagget följer med kabel som har dubbla 6+2 i kort-änden. Behöver jag 2 såna kablar, en för 6+2 till 8pin och en till 6pin, eller räcker det med den här dubbla?
Kopplar jag med en kabel till både 8pin och 6pin så får jag inte bild. Lysdioder på kortet lyser grönt, men ingen bild. Kopplar jag bara in 6+2 så får jag bild, men då genom moderkortets grafikkrets.

Skrivet av penke62:

Hmm. Problemet troligen löst. Ett pinsamt sådant, som så ofta. Återkommer med status, nu är det öl och kött som gäller!

Skrivet av penke62:

Nope, så enkelt var det inte...

Visserligen befinner vi oss i en tråd kopplad till en artikel, men kan du beskriva vad dessa modifikationer bestod i?
(Det har förekommit att personer har överbelastat kabeln till nätaggregatet, med skada som följd, vid mycket strömtörstiga kort, när dessa har använt en kabel till bägge kontakterna på grafikkortet; sedan kan detta ha haft olika orsaker; t.ex. dålig passform i den modulära kontakten etc.)

Permalänk
Medlem

Jag fick byta nätagg till Corsair RM 850. Processorn är den bättre, minne 2x8 och grafikkort 980 utan x. SDD:n är pro i stället för den under. Inga stora skillnader.
Edit: grafikkortet är ett 280 utan x. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Jag fick byta nätagg till Corsair RM 850. Processorn är den bättre, minne 2x8 och grafikkort 980 utan x. SDD:n är pro i stället för den under. Inga stora skillnader.
Edit: grafikkortet är ett 280 utan x. Sorry.

Jag skulle använa två kablar, en för 8-pin (6+2), en annan för 6-pin.
(Ditt problem kan dock bero på något annat, grafikkortet etc.)

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Det var pinsamt, som befarat. Under installationen hade jag en gammal skärm kopplad med vga. Den ger naturligtvis ingen bild när pci-kortet går in.
Tack för svar och hjälp.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa mig min första stationära dator. Tyckte budgetvarianten av sommardatorn lät som ett bra val för om jag förstod det så förlorade man ingen prestanda på den (Vad är det man förlorar på att köpa budget varianten och banta bort lite på moderkort/nätaggregat?). Också, finns det mer man kan banta ner för att sänka priset utan att förlora spelprestanda? Och vad förlorar man i så fall?

Vore väldigt tacksam för hjälp här ^^

PS. Skulle vara bra om inet länken för budgetdatorn uppdaterades. BitFenix Merc Alpha har utgått.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henjin:

Tänkte köpa mig min första stationära dator. Tyckte budgetvarianten av sommardatorn lät som ett bra val för om jag förstod det så förlorade man ingen prestanda på den (Vad är det man förlorar på att köpa budget varianten och banta bort lite på moderkort/nätaggregat?). Också, finns det mer man kan banta ner för att sänka priset utan att förlora spelprestanda? Och vad förlorar man i så fall?

Vore väldigt tacksam för hjälp här ^^

PS. Skulle vara bra om inet länken för budgetdatorn uppdaterades. BitFenix Merc Alpha har utgått.

Den stora skillnaden mellan den dyrare och den billigare än SSD/lagringsutrymme och överklockningspotential. En SSHD som det sitter i budgetdatorn är inte lika snabb som en SSD. Det kommer ge fart åt OS jämfört med en vanlig HDD men det är inte SSD prestanda. Det märks framförallt om du kör många olika program och spel eftersom SSD-delen på en SSHD är relativt liten och inte kan rymma allt man vill ha där. Sen ger det billigare moderkortet och det klenare nätagget mindre potential för överklockning och eventuell framtida uppgradering med ett andra grafikkort.

Det är svårt att gå mycket lägre i pris utan att börja tumma på kvalité. Du skulle kunna byta ut SSHD mot en vanlig HDD och spara ett par hundralappar där men det är en rätt stor nergradering i allmänprestanda. Det kan gå att spara några kronor på en enklare processor också men det är svårt att motivera det med. Billigare nätagg skulle jag inte lita på för det kan bli väldigt dyrt att snåla på nätagg då billiga versioner har en förmåga att dö och ta med sig andra delar av datorn i fallet. Inte kul att få sitt grafikkort grillat för att man ville spara en hundralapp på nätagget. Du kan ju hoppa över processorkylaren och spara 300 kr och köra på den som ingår med processorn. Så det går att skala av ett par hundralappar men det är inga stora vinster du gör ekonomiskt. Det är mycket dator för 8000 kr.

Orkar du leta och krångla kan det gå att hitta grafikkortet billigt på rea. Där kan man också spara ett par hundralappar eventuellt.

Webhallen säljer för övrigt samma paket och där finns de fortfarande att beställa kompletta om du inte vill sitta och plocka ihop själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Då struntar jag redigera i det ^^ Har redan plockat ihop listan igen själv på inet. Vill helst utnyttja deras monterings service också då jag inte vågar sätta ihop det själv. Inte det att jag är oteknisk. Bara det att jag inte har gjort det någon gång förr och är rädd att förstöra något

Permalänk
Medlem

Om man jämför årets sommardator med tex http://www.inet.se/produkt/1517201/inet-speldator-amd-high-28... - vilken bör man välja då?

Tittar jag på specarna så ser de snarlika ut. Båda verkar ju ha valt högkvalitativa komponenter rakt igenom, men inets paket har ju dessutom allt monterat och windows.

Paketet ska inte användas av mig utan är till min bror.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Överklocka

Har försökt läsa mig till överklockning men det verkar ALLT för komplicerat. Ångrar lite i efterhand att jag körde på komponenter som är till för överklockning.

Då är det främst http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
jag läst.
Om jag har köpt exakt samma komponenter som sommardator förutom ett billigare gigabyte moderkort som fanns bland alterantiven, hur kan jag klocka processorn utan att fläktarna börjar låta allt för mycket eller korta ner dess livslängd?

Permalänk
Medlem

Undrar lite om man bygger dator brukar man fortfarande stoppa in CD/DVD läsare, eller....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesa80:

Undrar lite om man bygger dator brukar man fortfarande stoppa in CD/DVD läsare, eller....?

Kan tänka mig att många skippar cd/dvd idag. Jag brukar dock slänga dit en då jag har användning för det ibland. Det är väl dock det som är grejjen med att bygga själv. Du får välja precis dom delar du anser fyller dina behov och önskemål

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hesa80:

Undrar lite om man bygger dator brukar man fortfarande stoppa in CD/DVD läsare, eller....?

Beror på om man känner att man har nytta av en sådan. Många gör det inte. Jag har ingen optisk läsare i min laptop och har faktiskt under tre år aldrig saknat den. Har däremot envist stoppat in en i mina datorer. Jag har inte använt den mycket och då har det varit för musik och film. Nästa dator kommer inte ha en optisk läsare men jag har iof köpt en USB-läsare nu, för de tillfällen jag verkligen behöver en. Rent generellt är det ju ovanligt att man stoppar in skivor. Spel, mjukvara och drivrutiner brukar vara enklare att plocka från internet. Det är väl om man håller på med just film och sånt som en DVD-läsare är bra att ha. Samtidigt är det inga stora pengar det handlar om. De kostar ju ett par hundralappar att köpa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Då Asrock Z97 ANI moderkortet är slut överallt så undrar jag om någon vänlig själ kan tipsa om något annat moderkort? Samt räcker verkligen fläkten i budgetpaketet om man vill överklocka?

En sista fråga, det är ca 1000kr i skillnad på i5 och i7, är det så lite skillnad att det inte är värt att ta i7an? Jag använder datorn främst till spel.. (Arma 2, Arma 3 etc)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa den här datorn, frågan är.. hur bra är den? Jag vill kunna spela nyare spel (Divinity, sacred 3,mm) samt lite mer krävande 3d spel. Är den bra för det? Kommer jag att ångra mig snart om jag köper den nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedalo83:

Jag tänkte köpa den här datorn, frågan är.. hur bra är den? Jag vill kunna spela nyare spel (Divinity, sacred 3,mm) samt lite mer krävande 3d spel. Är den bra för det? Kommer jag att ångra mig snart om jag köper den nu?

Det är en riktigt bra dator helt enkelt. CPU är i princip bästa för spel inom rimliga prispengar, GPU är toppsegmentets nedre del, fixar alla spel på höga inställningar på 1920x1080. Köper du den blir du nöjd helt klart, otroligt bra prestanda för pengarna, och dessutom bra prestanda över huvud taget. Finns såklart starkare grejer men för heeelt andra pengar.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Bra data ^^, men ni kunde valt en snyggare låda, den ser ut att vara från sent 90 tal med den där stora fläkten i bak, och väldigt lite utrymme.
Men nu är sommaren över jippi !!!! Och det har varit jävligt varmt så klaga fan inte på Sverige vädret :).
Me love Höst men ännu mer vinter ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Medlem

På Inets sida står det Utgått!

Hur kommer det sig? Det borde vara kvar fram till nyår tycker man. Så man kan köpa den som julklapp om man hade velat.
Tips till Inet.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^