Permalänk
Medlem

Saving Nemo - Webspel

Igår släppte jag mitt senaste spel gjort i WebGL med ThreeJS. Det är ganska simpelt och går ut på att skjuta bubblor för att släppa ut fiskar som fångats i dem. Ju fler man lyckas rädda ju snabbare går det och svårare blir det.

Spelet har en NodeJS server som backend och WebGL/javascript som frontend och använder sig av socket.io för kommunikationen med servern. Spelet funkar bäst i Google-chrome men även i FireFox om än med lite sämre prestanda.

Spela här: http://nemo.nergal.se

Ett litet screenshot:

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Chrome 38.0.2101.0 dev (på Linux).

Vid laddning fås i konsolen direkt felmeddelandet:

Uncaught SyntaxError: Failed to construct 'AudioContext': number of hardware contexts reached maximum (6). |super-min.js:1

Progress bar går upp till 100%, men den stannar där utan att något mer händer.

Vid klick på "Play" fås sedan, troligen som en lavin av ovanstående:

Uncaught TypeError: Cannot read property 'Reset' of undefined |super-min.js:1 Game.Game.Reset |super-min.js:1 Game.Game.StartGame |super-min.js:1 Play |(index):228 (anonymous function) |VM104:1

och ingenting händer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Chrome 38.0.2101.0 dev (på Linux).

Vid laddning fås i konsolen direkt felmeddelandet:

Uncaught SyntaxError: Failed to construct 'AudioContext': number of hardware contexts reached maximum (6). |super-min.js:1

Progress bar går upp till 100%, men den stannar där utan att något mer händer.

Vid klick på "Play" fås sedan, troligen som en lavin av ovanstående:

Uncaught TypeError: Cannot read property 'Reset' of undefined |super-min.js:1 Game.Game.Reset |super-min.js:1 Game.Game.StartGame |super-min.js:1 Play |(index):228 (anonymous function) |VM104:1

och ingenting händer.

Det där felet har uppstått för en del som har vissa ljudkort har jag märkt. Utvecklar själv i Linux och kör Chrome utan problem.

Ska kolla på detta!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova gärna igen och ladda om sidan ordentligt så inget ligger i cache (ctrl-f5). Svårt att testa det här felet då det inte uppstår på någon av mina burkar.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

276 fishes saved, så nära highscore på första försöket

Helt ok spel, märkte inga fel då jag körde det, det saknar dock något som lockar en att återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

276 fishes saved, så nära highscore på första försöket

Helt ok spel, märkte inga fel då jag körde det, det saknar dock något som lockar en att återkomma.

Bra jobbat

Har du förslag på vad som skulle vara ett bra lockbete i det här fallet?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lallassu:

Prova gärna igen och ladda om sidan ordentligt så inget ligger i cache (ctrl-f5). Svårt att testa det här felet då det inte uppstår på någon av mina burkar.

Fungerade nu. Ljudkretsen är integrerad på moderkortet:

Audio device: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller

ifall det skulle vara av intresse.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Fungerade nu. Ljudkretsen är integrerad på moderkortet:

Audio device: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller

ifall det skulle vara av intresse.

Ok, bra att det funkade

Visa signatur
Permalänk

Satan vad spelet hackade för mig kör senaste firefox och Mint 17. har visserligen inga grafikdrivare så kan ju vara därför

men ljud m.m fungerar för mig så jag har inga problem med det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Bra jobbat

Har du förslag på vad som skulle vara ett bra lockbete i det här fallet?

Leader boards och uppgraderingar/levels som gör att man kan komma längre och längre varje gång är klassiska saker som är beroendeframkallande Jag har dock inte provat spelet, det kanske redan finns med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Satan vad spelet hackade för mig kör senaste firefox och Mint 17. har visserligen inga grafikdrivare så kan ju vara därför

men ljud m.m fungerar för mig så jag har inga problem med det!

Ja, det kräver att ha sina drivare på plats, annars kommer det hacka

Skrivet av Kiane:

Leader boards och uppgraderingar/levels som gör att man kan komma längre och längre varje gång är klassiska saker som är beroendeframkallande Jag har dock inte provat spelet, det kanske redan finns med?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan ju vara något. Fast jag är rädd att det komplicerar spelet såpass mycket att det bara tilltalar ett fåtal spelare jämfört om det bara är att klicka på "Play". Tidigare spel så har t.ex. registrering innan spel (även om det bara varit namn/lösenord/email) så har det fått besökare att inte spela. Den här gången gjorde jag det så enkelt att man kan spela utan att ange något förutom då man hamnar på highscore, då får man välja namn/nick.

Men lite bonusar som poppar upp i bubblorna kanske vore något, eller?

Visa signatur
Permalänk
Sötast

*Hmmm kanske ha ett fåtal bubblor med extrapoäng istället för fiskar, att fånga dem är frivilligt.
*Kanske ett 'fiskenät' som man slänger över flera/samtliga fiskar då man är i nödläge
*Personligen skulle jag uppskatta mindre intensiva plop samt skjut ljud, de är rätt så skarpa i min mening. (Samt variation)
(Insåg just att det fanns ljud, testade i Chrome - fick inget ljud i Firefox/Windows/
*Kanske ett pysande ljud samt animation om man skjuter båten

Svårt sånt här

Permalänk
Inaktiv

spelet fungerar inte för mig med Chrome
https://dl.dropboxusercontent.com/u/45608320/Sk%C3%A4rmdump%2...
Den lilarosa färgen gör att jag har svårt att se poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

*Hmmm kanske ha ett fåtal bubblor med extrapoäng istället för fiskar, att fånga dem är frivilligt.
*Kanske ett 'fiskenät' som man slänger över flera/samtliga fiskar då man är i nödläge
*Personligen skulle jag uppskatta mindre intensiva plop samt skjut ljud, de är rätt så skarpa i min mening. (Samt variation)
(Insåg just att det fanns ljud, testade i Chrome - fick inget ljud i Firefox/Windows/
*Kanske ett pysande ljud samt animation om man skjuter båten

Svårt sånt här

Jag noterar och får försöka klura ut något till nästa version.

Skrivet av anon52047:

spelet fungerar inte för mig med Chrome
https://dl.dropboxusercontent.com/u/45608320/Sk%C3%A4rmdump%2...
Den lilarosa färgen gör att jag har svårt att se poängen.

Har ändrat till mer mörklila färg på score-texten nu samt vit text på score i highscore-listan.

Att det blir så kan bero på shader problem med ditt grafikkort. Men inte säker, märkligt. Fungerar det i FireFox? Har tyvärr inte testat i Windows/chrome men det brukar funka lika bra som Linux/chrome.

Visa signatur