Permalänk
Medlem

Ojämn USB ström (5v)

Tjena, har under senaste veckorna kört med USB fläkt efterssom det varit så förbannat varmt. Till en början fungerade 2 USB fläktar finfint och inga problem fanns men under senaste tiden dog den ena usb fläkten efter ca 5 sekunder. Jag kunde starta den men den dog direkt efter så jag plockade ner den.
Den andra fläkten fungerade prima tills för 2 dagar sedan då den tappar fart men går igång igen direkt efter (hinner inte dö helt). Jag hör också windowsljudet när man sätter i eller plockar ut USB enheter vilket tyder på att något är fel.
Tangentbord + mus funkar bra dock.

Jag kan inte förstå vad som är fel förutom att det troligtvis är moderkortsrelaterat. Så hjälp mig iaf förstå problemet Swec.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så är det överströmsskydden som går in, usb 2 får bara belastas 500mA per kontroller och vill man ha mer ström behöver man en powerhub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen så är det överströmsskydden som går in, usb 2 får bara belastas 500mA per kontroller och vill man ha mer ström behöver man en powerhub.

Aha... Ska testa med USB 3 men det du säger låter som en trovärdig förklaring. Tänkte inte på att det kunde vara på det sättet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.