Vad borde jag skaffa för att få högre fps?

Permalänk
Medlem

Vad borde jag skaffa för att få högre fps?

Hej alla, jag är en stor nybörjare när det kommer till att skaffa delar till min dator. Jag vill bara ha en dator som jag kan spela på med ~ 60 fps. Jag har lyckats med detta tidigare men nyligen har jag börjat spela ett ModPack till minecraft som heter crackpack. I detta modpack så går min fps ner till 20-30 fps (när jag är i min bas med alla saker) och jag skulle vilja fixa det men jag har ingen aning om vad jag ska köpa. Skulle vilja spendera max 4000 kr...

Här är det som står när jag går in på system.
Klassificering: 5,9 prestandaklassificering
Proccesor: Intel(R) Core(TM) if-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz
Installerat minne (RAM): 8,00 GB
Systemtyp: 64-bitars operativsystem
Penna och tryck: Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen

Som sagt så har jag ingen aning om vad jag borde upgradera och vill bara kunna spela utan lagg. Jag bryr mig inte om att ha > 60 fps bara 60 fps.

(Jag har ingen aning om var jag borde posta detta så jag postar det här om detta är fel ställe skulle hjärna en moderator kunna flytta det)

EDIT:

Jag går ner till 10-20 fps

EDIT2:

Här är en lapp på mitt chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceoepts:

Hej alla, jag är en stor nybörjare när det kommer till att skaffa delar till min dator. Jag vill bara ha en dator som jag kan spela på med ~ 60 fps. Jag har lyckats med detta tidigare men nyligen har jag börjat spela ett ModPack till minecraft som heter crackpack. I detta modpack så går min fps ner till 20-30 fps (när jag är i min bas med alla saker) och jag skulle vilja fixa det men jag har ingen aning om vad jag ska köpa. Skulle vilja spendera max 4000 kr...

Här är det som står när jag går in på system.
Klassificering: 5,9 prestandaklassificering
Proccesor: Intel(R) Core(TM) if-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz
Installerat minne (RAM): 8,00 GB
Systemtyp: 64-bitars operativsystem
Penna och tryck: Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen

Som sagt så har jag ingen aning om vad jag borde upgradera och vill bara kunna spela utan lagg. Jag bryr mig inte om att ha > 60 fps bara 60 fps.

(Jag har ingen aning om var jag borde posta detta så jag postar det här om detta är fel ställe skulle hjärna en moderator kunna flytta det)

Processor och minne är tillräkligt, det som skulle hjälpa vore ett grafikkort.

Ett grafikkort som R9 280X, GTX 770 eller liknande skulle höja din prestanda rejält! Båda korten kostar drygt 2000.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Okej tack Ska beställa något ikväll

Permalänk

Vad är det för dator du har?
Kan du ta en bild på den och dess innanmäte?
Som ovan skriver så kan det räcka med enbart ett grafikkort, men för att kunna montera detta har detta krav på datorn i form av t.ex. chassi, el.

Permalänk
Medlem

Btw jag hostar en server på datorn samtidigt. Du tror fortfarande inte att det är processorn?(2-3 spelare incl mig)

EDIT:
Jag tar en bild på en lapp på chassit atm

Permalänk
Medlem

Minne behöver du inte mer av. Processorn räcker nog oxå (kan dock bli lagga pga servern). Vilket grafikkort har du? Är det integrerat?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Vad har du för grafikkort? Helt klart det som ska uppgraderas först och främst

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Laggt till en bild med lite mera saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceoepts:

Laggt till en bild med lite mera saker

Du har ett GTX 570 grafikkort, det är dock antagligen fortfarande det som är flaskhalsen.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En SSD och kanske Windows 8 samt ett grafikkort av 770/280x-prestanda så är du igång igen.

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt lite på inets hemsida fast är inte säker på vad man ska ha. Det fins Gtx 770 4GB och 2GB vad ska man ha? Också vet någon om man behöver köpa watchdog? http://www.inet.se/sok/770?sort=rank

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceoepts:

Jag kollade runt lite på inets hemsida fast är inte säker på vad man ska ha. Det fins Gtx 770 4GB och 2GB vad ska man ha? Också vet någon om man behöver köpa watchdog? http://www.inet.se/sok/770?sort=rank

Tror 2 GB räcker till dig. Annars kan du ju ta 280x med 3 GB. Nej du behöver inte köpa watchdogs det dom menar är att watchdogs ingår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceoepts:

Jag kollade runt lite på inets hemsida fast är inte säker på vad man ska ha. Det fins Gtx 770 4GB och 2GB vad ska man ha? Också vet någon om man behöver köpa watchdog? http://www.inet.se/sok/770?sort=rank

Om du inte är Inet-fanboy så finns det butiker som är billigare. Vad har du för budget föressten?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Inet ligger väldigt nära mig. Tror du det är billigare på MediaMarket, NetOnNet eller Elgiganten

EDIT:

?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte så mycket om Minecraft, men borde det inte dra ganska mycket prestanda att hosta servern på datorn man spelar på?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Nu vet jag inte så mycket om Minecraft, men borde det inte dra ganska mycket prestanda att hosta servern på datorn man spelar på?

Jag kan ju inte hosta en server med 10 spelare men jag håller bara uppe en liten server för att spela med 1-2 av mina vänner. (Crackpack clienten tar mer prestanda en serven)

Permalänk
Medlem

Okej jag tänker på att köpa en sådan här http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/EVGA-... Är det värt det? Jag vill verkligen inte köpa något fel nu.

EDIT
Jag tror jag köper den här istället: http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Kan inte bestämma xD

Permalänk
Medlem

Men hur kan ett GTX 570 flaska i minecraft?

Har du installerat 64-bitars JAVA? Samt har du tilldelat mer minne i minecraft?

Att köpa en bättre kylare och klocka CPU kanske skulle vara en början annars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ceoepts:

Okej jag tänker på att köpa en sådan här http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/EVGA-... Är det värt det? Jag vill verkligen inte köpa något fel nu.

EDIT
Jag tror jag köper den här istället: http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Kan inte bestämma xD

Msi kortet är ett utmärkt kort!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceoepts:

Inet ligger väldigt nära mig. Tror du det är billigare på MediaMarket, NetOnNet eller Elgiganten

EDIT:

?

Dom andra med undantag för Netonnet är ju bara OEM butiker så kör på Netonnet eller Inet.
MSI kortet tycker jag att du skall köra på. Det ger krut åt geväret.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tipsar starkt om att inte köpa 770 då det både är mycket dyrare och har mindre vram än 280x. Innan 280x fanns var 770 ett riktigt bra köp, men idag ser jag ingen anledning för att skaffa det..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Tipsar starkt om att inte köpa 770 då det både är mycket dyrare och har mindre vram än 280x. Innan 280x fanns var 770 ett riktigt bra köp, men idag ser jag ingen anledning för att skaffa det..

R9 280x har funnits i ca 2 år, bara att det kallades HD7970 förut. Tror att 770 också är samma GPU som 680 som kom ut för ca 1,5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Men hur kan ett GTX 570 flaska i minecraft?

Har du installerat 64-bitars JAVA? Samt har du tilldelat mer minne i minecraft?

Att köpa en bättre kylare och klocka CPU kanske skulle vara en början annars.

Som sagt jag kan köra minecraft utan något lag kan till och med köra med shaders och ligga på 40-60 fps men när det kommer till crackpack med forcefield och massa andra saker som är igång samtidigt så går mitt fps ner otroligt mycket. Jag har givit minecraft 4Gig ram men det laggar fortfarande.

Skrivet av TroubleBaker:

Tipsar starkt om att inte köpa 770 då det både är mycket dyrare och har mindre vram än 280x. Innan 280x fanns var 770 ett riktigt bra köp, men idag ser jag ingen anledning för att skaffa det..

Hmmm jag har ingen aning om vad som är bra eller inte. Har du några förslag på bra grafik kort?

EDIT:

Jag har aldrig testat att överklocka. Hur kommer jag igång? Finns det något program på datorn eller vad?
(Vill inte skada min hårdvara så har inte vågat testa)

Permalänk

Har du gjort så att spelet kan använda mer ram? Från start äter minecraft aldrig upp mer än 1gb ram.

Permalänk
Medlem

Har satt minecraft i min atlauncher att dra 4Gig ram. Det blir inte bättre

Permalänk
Medlem

Ni är säkra att det är grafik kortet? Jag testade att sätta på ett 64x64 texturepack och det laggar inte så mycket mer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ceoepts:

Ni är säkra att det är grafik kortet? Jag testade att sätta på ett 64x64 texturepack och det laggar inte så mycket mer

Du får gärna kolla din RAM och CPU användning i enhetshanteraren när du har server och spelet igång, se om du kanske behöver överklocka din CPU också en aning för att orka driva server + spelet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

(crackpack)Minecraft tar 25 cpu... Har gjort det ett tag.

Serven tar 4 cpu

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ceoepts:

(crackpack)Minecraft tar 25 cpu... Har gjort det ett tag.

Serven tar 4 cpu

Pratar vi % här nu eller?

Hur många cores används då? Tänkte om ena coren laddar 100% och resten ligger på 0, eller om det är fördelat mellan dem?
För är det inte fördelat bra så är en överklockning att rekommendera, men då kan du behöva byta kylare om du kör med "stock-kylaren".

Ett 570 bör inte ha problem att driva spelet kan jag tycka då jag själv lirar både Tekkit och Monster modsen på min LAN dator (Secondary datorn i min sign).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >