Permalänk
Medlem

Fläkt För H80i?

Tjena!

Tänkte införskaffa mig ett par nya fläktar till min h80i, då jag anser att fläktarna som följer med varken är en fröjd för ögat eller öronen.
Min fråga till er är om ni har ett bra tips på en fläkt att byta ut dom med.
har kollat lite på corsair sp120's och noctua nf-f12, men corsairen är ju i princip samma fläkt, bara snyggare, och noctuan har ett förjäkligt pris, samtidigt som den inte är allt för trevlig att kolla på.

Tänkte även fråga er hur det ligger till med att styra icke-pwm fläktar. Gör man det bara med vanlig voltage kontroll (typ en fläktkontroller), eller hur funkar det? (kanske en dum fråga men ibland så får man väl framstå som lite dum, eh?

Alla svar uppskattas hjärteligt!
Mvh Andreas

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pumpkill:

Tjena!

Tänkte införskaffa mig ett par nya fläktar till min h80i, då jag anser att fläktarna som följer med varken är en fröjd för ögat eller öronen.
Min fråga till er är om ni har ett bra tips på en fläkt att byta ut dom med.
har kollat lite på corsair sp120's och noctua nf-f12, men corsairen är ju i princip samma fläkt, bara snyggare, och noctuan har ett förjäkligt pris, samtidigt som den inte är allt för trevlig att kolla på.

Tänkte även fråga er hur det ligger till med att styra icke-pwm fläktar. Gör man det bara med vanlig voltage kontroll (typ en fläktkontroller), eller hur funkar det? (kanske en dum fråga men ibland så får man väl framstå som lite dum, eh?

Alla svar uppskattas hjärteligt!
Mvh Andreas

Köp Noctua NF-F12 PWM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag kör med 2st Noctua 1300rpm fläktar.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit sp120 pga pris och useende, har både sp120 och nf-f12 till min loop, märker ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Skulle tagit sp120 pga pris och useende, har både sp120 och nf-f12 till min loop, märker ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det lutar lite åt dom fläktarna. har du quiet eller performance edt?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Avstängd

Om de fortfarande går att hitta, så skulle jag kört på "Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm".

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Jo, det lutar lite åt dom fläktarna. har du quiet eller performance edt?

Jag kör quiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Jo, det lutar lite åt dom fläktarna. har du quiet eller performance edt?

Om jag inte minns fel så är enda skillnaden maxvarvtalet. Dvs att Performance har högre maxvarvtal vilket gör dom mer högljudda men med bättre prestanda och ställer du ner dom till samma varvtal som Quiet versionen så är dom identiska. Performance borde alltså vara ett bättre val med tanke på att priset är identiskt. Är dock inte helt säker på detta så om nån vet bättre får de gärna rätta mig

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk

Om du är ute efter lågt ljud och har utrymmet så kanske en sådan här http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/Luefter-Adapter/Bitspower-FAN-ADAPTER-140mm-auf-120mm-black::12716.html plus en 140mm fläkt kan vara nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pocketsurfer:

Om du är ute efter lågt ljud och har utrymmet så kanske en sådan här http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/Luefter-Adapter/Bitspower-FAN-ADAPTER-140mm-auf-120mm-black::12716.html plus en 140mm fläkt kan vara nåt.

Finns knappt några 140mm fläktar som är byggda för att vara monterade på radiatorer. Så varför skulle han använda en sådan ser inte poängen?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Om jag inte minns fel så är enda skillnaden maxvarvtalet. Dvs att Performance har högre maxvarvtal vilket gör dom mer högljudda men med bättre prestanda och ställer du ner dom till samma varvtal som Quiet versionen så är dom identiska. Performance borde alltså vara ett bättre val med tanke på att priset är identiskt. Är dock inte helt säker på detta så om nån vet bättre får de gärna rätta mig

Ja fast det är inte säkert att det går att dra ned volten lika mycket på performance?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja fast det är inte säkert att det går att dra ned volten lika mycket på performance?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, när jag drar ner mina performance till 5v så blir de inte ens lika tysta som mina quiet på 12v!

Tycker att TS ska köra på quiet fläktarna, de räcker utan tvekan och är väldigt tysta

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-