Motorola Shamu är Google Nexus-telefon

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man vill ha större än 4" skärm på en telefon? Huvudsyften med just en telefon är:
1. Ringa
2. Surfa

Den skall trots allt vara mobil och gå ner i fickan.

Vill man ha något större än så, för att i första hand surfa men även kunna ringa, då finns det för tusan surfplattor. Varför göra en medioker mellanlösning som är för stor som telefon och för liten som surfplatta?

Nä, kommer hålla kvar vid mina iPhone 5 och 5S, tänker inte ens skaffa 4,7" versionen av iPhone 6 om det nu blir en sådan, för även den blir för stor.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag det börjar ta stopp. Varför göra mobiltelefoner som är så galet stora? Folk klagade på 4.5"-5" men dom fick i alla fall plats i fickorna

Permalänk
Medlem

Nexus 6...eller?

5,9'' Är ju ett bra mått för en "Nexus 6" rätt och slätt kan man säga! Om det blir namnet på telefonen kan det bli knepigt att släppa en Nexus 7:a nästa år då de redan har 2 plattor i det segmentet med samma namn. De får börja köra på generation eller kanske årsmodell för att man skall kunna veta vad man köper om man bara har namnet att gå på. Otroligt att man inte kan ha enkla men distinkta produktnamn.
Hur svårt kan det vara? Ta ett av många exempel om vi tänker att 7:an istället symboliserar generationen och inte just skärmstorlek:
Nexus 7P där P=Phone
Nexus 7T där T=Tablet med enbart WiFi
Nexus 7TG där TG=Tablet med WiFi, 3G/LTE/Whatever

Sedan kan de väl ha vilken tum som helst sålänge komponenterna får vara som de är och inte görs avkall på.
Detta gäller ju övriga komponenttillverkare med.

Uppenbarligen har ju inte plattor och telefoner samma mjukvaruegenskaper även om de delar samma mått och har 4G/3G mottagare samt SIM-kort.
Blir spännande att se hur de löser biffen

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel W:

Den skall trots allt vara mobil och gå ner i fickan.

Sluta med tajta flickbyxor så är det problemet borta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

Sluta med tajta flickbyxor så är det problemet borta.

Det är väl där någonstans man ser att det gått för långt. När man måste anpassa sina kläder för att telefonen är för stor för en normal ficka. Känns inte helt rimligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nu tror jag det börjar ta stopp. Varför göra mobiltelefoner som är så galet stora? Folk klagade på 4.5"-5" men dom fick i alla fall plats i fickorna

Kanske... För att folk köper dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Nej, den andra gör jag gärna annat med.

Pun intended?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Kanske... För att folk köper dom?

Känner ingen som har över 5" och ser få som går runt med det

Permalänk
Medlem

5,9" känns stort tror många, men antagligen är det inte så farligt ändå. Mobilerna kommer fortsätta öka i storlek. Varje år förändras vad folk tycker är optimal storlek, uppåt.

Nej jag tror att byxfickan sätter gränsen, och när gränsen är nådd ser jag inte som en omöjlighet att vi får större byxfickor för att möta den populära utvecklingen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av exroz:

5,9" känns stort tror många, men antagligen är det inte så farligt ändå. Mobilerna kommer fortsätta öka i storlek. Varje år förändras vad folk tycker är optimal storlek, uppåt.

Nej jag tror att byxfickan sätter gränsen, och när gränsen är nådd ser jag inte som en omöjlighet att vi får större byxfickor för att möta den populära utvecklingen.

Min hand sätter en mycket tydligare och tidigare gräns än vad en byxficka sätter. Jag kan utan större problem använda min Galaxy Nexus med en hand. Det hade inte gått med en så stor telefon. Då är skärmen större än hela min telefon. Det når jag inte med en hand. En telefon som kräver tvåhandsgrepp är per definition för stor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel W:

Fattar inte varför man vill ha större än 4" skärm på en telefon? Huvudsyften med just en telefon är:
1. Ringa
2. Surfa

Den skall trots allt vara mobil och gå ner i fickan.

Nä, kommer hålla kvar vid mina iPhone 5 och 5S, tänker inte ens skaffa 4,7" versionen av iPhone 6 om det nu blir en sådan, för även den blir för stor.

Huvudsyftet med telefoner anser jag att vara

*1. Ringa
*2. Skicka meddelande

(Efter detta kommer smartphone funktioner in)

*Nåt mera ska inte till för att kalla det telefon enligt mig.

Har än så länge inte träffat på någon telefon som inte går ned i fickan, Jag förstår inte varför folk har sådana problem. Minifickor?

Har haft en Galaxy nexus på 4.65 tum. Absolut minsta storlek för mig. Sitter idag på en sketen trög iphone 4, Mitt största problem med den är att jag knappt kan skriva, Knapparna sitter för tätt! skärmen är så liten..

Ne nästa telefon för mig blir på över 5 tum.

Citat:

Vill man ha något större än så, för att i första hand surfa men även kunna ringa, då finns det för tusan surfplattor. Varför (Inte) göra en medioker mellanlösning som är för stor som telefon och för liten som surfplatta?

En såkallad phablet?

(Redigerade din mening, ser ut som att det ska stå där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är väl där någonstans man ser att det gått för långt. När man måste anpassa sina kläder för att telefonen är för stor för en normal ficka. Känns inte helt rimligt.

En normal ficka? Det går ner en Note i en vanlig jeansficka utan problem. Det går ner en Note i ett par chinos. Det är när man håller sig till skinny jeans med microfickor som knappt tar en tändare som telefonen helt plötsligt blir för stor. Vi är förbi 4", det är bara att anpassa sig. Köp en väska eller ha den i bakfickan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En normal ficka? Det går ner en Note i en vanlig jeansficka utan problem. Det går ner en Note i ett par chinos. Det är när man håller sig till skinny jeans med microfickor som knappt tar en tändare som telefonen helt plötsligt blir för stor. Vi är förbi 4", det är bara att anpassa sig. Köp en väska eller ha den i bakfickan.

En Note i (?) en vanlig jeansficka utan problem. Vart ska paketet (penisen) ta vägen då ? Hallå Ja, på den du.

Är lite tråkigt att läsa saker som vi är förbi 4" och det är bara att anpassa sig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

En normal ficka? Det går ner en Note i en vanlig jeansficka utan problem. Det går ner en Note i ett par chinos. Det är när man håller sig till skinny jeans med microfickor som knappt tar en tändare som telefonen helt plötsligt blir för stor. Vi är förbi 4", det är bara att anpassa sig. Köp en väska eller ha den i bakfickan.

Nu blev det ju ännu mer absurt. Om en mobil kräver en extra väska så är det inte en telefon längre utan en laptop. Det är också skillnad på att fysiskt få plats och få plats bekvämt.

Testade lite snabbt med en bit kartong utskuren till samma format som en Note 3 och ja, rent tekniskt sett går den ner i fickan men om jag sätter mig ner eller går så blir det rätt kraftiga spänningar på den. Det skulle inte bara bekvämt alls att ha något så stort i fickan och detta är inga tajta jeans utan helt vanliga jeans. Bakfickan är en tämligen dum idé om man inte gillar att byta telefon ofta för då kommer den knäckas. Har kompisar som gjort den tabben.

Så det formatet fungerar väl om man har byxor med stora sidfickor eller om man alltid har kavaj så man kan ha den i en innerficka.

Det är också fortfarande för stort för att den ska gå att använda med en hand ordentligt.

Så för att sammanfatta. Tekniskt utveckling för mobiltelefoner är alltså att den ska bli större, klumpigare och svårare att använda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu blev det ju ännu mer absurt. Om en mobil kräver en extra väska så är det inte en telefon längre utan en laptop. Det är också skillnad på att fysiskt få plats och få plats bekvämt.

Som att gnälla på att bilen inte får plats i cykelförrådet. Det finns mindre telefoner, men de kommer i allt större utsträckning att vara billigare, enklare saker därför att en solklar majoritet har byxor i vilka 5"+ får plats. Hade du haft rätt och folk inte anser sig kunna förvara telefonen i byxorna hade vi inte haft den utvecklingen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu blev det ju ännu mer absurt. Om en mobil kräver en extra väska så är det inte en telefon längre utan en laptop. Det är också skillnad på att fysiskt få plats och få plats bekvämt.

Testade lite snabbt med en bit kartong utskuren till samma format som en Note 3 och ja, rent tekniskt sett går den ner i fickan men om jag sätter mig ner eller går så blir det rätt kraftiga spänningar på den. Det skulle inte bara bekvämt alls att ha något så stort i fickan och detta är inga tajta jeans utan helt vanliga jeans. Bakfickan är en tämligen dum idé om man inte gillar att byta telefon ofta för då kommer den knäckas. Har kompisar som gjort den tabben.

Så det formatet fungerar väl om man har byxor med stora sidfickor eller om man alltid har kavaj så man kan ha den i en innerficka.

Det är också fortfarande för stort för att den ska gå att använda med en hand ordentligt.

Så för att sammanfatta. Tekniskt utveckling för mobiltelefoner är alltså att den ska bli större, klumpigare och svårare att använda.

Du får tänka på att 50% av befolkningen redan har en väska för mobiltelefonen, och i den är det inga problem att få ner en 6"-mobil.

Den är bara svårare att använda så länge du försöker använda den som en gammal Nokia 3110... En smartphone 2014 används med två händer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Gick ifrån en Nexus 4 till en G3 och det var en rejäl skillnad på den fjuttiga tummen upp till 5.5". Men det är nog bara en vanasak.
Gillar min G3 och det är imponerande vad de gjort med en sådan liten kompakt telefon.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk

Varför måste man anpassa sig? Varför skulle man inte kunna välja. En storlek måste väl inte passa alla?

Ja, jag vill gärna ha nästa Nexus-mobil. MEN, 5,9" är för stort FÖR MIG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Film ses best på bio. Alla får väl välja vilken skärmstorlek de vill ha. I det här landet "måste" alla få och kunna göra som de vill, annars kan de bli "kränkta". Då måste man vidta åtgärder för att ordna till det, vad det än må kosta. Smartphones med skärmar 4" och 4.3" verkar dock vara på väg bort, i alla fall hos marknadsledande tillverkare.

Vad är "topp telefoner" och "budget lur"? Min "svenska läraret" vill gärna veta.

Permalänk

En billig Sonly mobil för ett par 100 lappar + Nexus 7 (2013) = perfekt mobil för mig
Sen Tablet Talk för att koppla ihop dom https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apdroid.tab...

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Varför måste man anpassa sig? Varför skulle man inte kunna välja. En storlek måste väl inte passa alla?

Du kan välja, men dina val - om du vill ha en mindre telefon - kommer att bli mer och mer begränsade därför att de flesta vill inte ha en liten telefon längre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

"I'm so digging the Shamu" Med det namnet hoppas jag att folk kommer uttala det som detta:
http://www.youtube.com/watch?v=O_MTFpg3nCU&feature=youtu.be&t...

PS. Big Bang Theory refferens (1 min in i klippet).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!