Permalänk
Medlem

Köpråd vattenkylning

Hej
Jag är helt novis på märken och vad som är bra. Prismässigt vill/kan jag inte gå mycket över 2k :-

Jag har ju läst en del men om hur folk prisar EK, så spyr någon annan galla över dom o DET blir man ju inte
klokare av. Jo jag har oxå läst klistrade tråden...från 2004. Har ju hänt en del märkesmässigt på 10 år.

Följande kit har jag kollat på: http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kitsystem/interna-kits...

http://www.coolerkit.se/shop/ek-kit-l360-3520p.html

Vill ju klocka mer än vad jag har nu (se sign). Har inte hunnit fin lirat än, allt på auto utom miltippler men 80 grader i Rust är ju ingen höjdare.
Har god vana att montera H100an med brickor, riskorn och rengöring o allt det där ni vet

Tackar på förhand /Morgan

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

bevakar denna jag. Är också intresserad av att bygga egen vattenkylning.. Köpte dock nyss ett H100i, så är väldigt kluven haha

Känns som att priset kommer springa iväg så mycket om man ska köpa ett 2011-3 mb,cpu + ddr4-minne, chassi + ssd osv.. humumummmmm

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Bättre att använda kitet som mall på vad man behöver. Sen köp en D5 pump det är det viktiga dom är bäst o tystats. Jag ångrar så att jag köpte ett kit först o inte byggde ihop ett kit själv 1500-2000kr åt pipsvängen tack vare det. Ska ni kyla gpu med grabbar?. Jag tror nog jag lagt ut närmare 10k på vattenkylningen vid det här laget.

Självklart så är det inge fel på radiatorerna ,slang, kopplingar i sådana kit.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få något bra för runt 2k, sitter själv med ca 7k i bara kylning ^^
Men som Gunnar säger, utgå från en d5 pump och ta reda på hur många/hur stora rads ni får plats med i chassit och maxa det så bra ni kan.
Avråder från bayres, brukar vara svåra att lufta och har en tendens att låta mycket, bättre att köra med en tuberes (de är mycket snyggare också)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Tycker att om man skall kyla CPU:n med vatten skall man också kyla GPU:n med vatten. I annat fall känns det som ingen idé. Ovanstående paket kyler bara CPU:n så vitt jag förstår. Själv satsade jag massor med pengar på vattenkylning (overkill utrustning) men det är ju en engångskostnad förutom kylarblock till CPU och GPU och slangar (om allt det övriga håller med tiden). Tänk också på hur ni skall övervaka och styra vattentemperaturen, detta kommer bli en extrakostnad.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Äsch, smäller till lite info om mitt nyligen första-gångs-byggda vattenkylningssystem.

Vad som behövdes för mig:

Coolerkit------
2 x EK - Koppling - Plugg G1/4 [06EK004] 18,00 36,00
1 x Alphacool VPP655 Single Edition (Laing D5) [04AL005] 639,00 639,00
1 x EK - D5 X-RES 140 CSQ Reservoir Top [05EK031] 647,00 647,00
1 x EK - Supremacy Clean CSQ - Acetal [02EK285] 449,00 449,00
1 x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 420mm [03AL007] 1.000,00 1.000,00
1 x Push On - G¼ - 13/10mm - Vinkel - Silver [06XX063] 47,00 47,00
12 x Push On - G¼ - 13/10mm - Silver [06XX062] 35,00 42,00
1 x Arctic Silver 5 - 3,5 g [09AS001] 71,00 71,00
1 x Antikorrosions- och algvätska - 50 ml [11XX001] 39,00 39,00
1 x EK - FC780 GTX Ti DCII - Acetal+Nickel [02EK342] 889,00 889,00
4 x PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 13/10mm - Bloodshed Red [07PR012] 76,00 304,00
1 x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 280mm [03AL006] 765,00 765,00

Inet----
5 x Noctua NF-A14i, PPC-3000, PWM, 140mm 279,00 1.395,00
2 x Adapter splittkabel för 4-pins fläktar, från 1-5 99,00 198,00

Aquatuning----
2 x Aquacomputer Temperatursensor inner/outer thread G1/4 89,66 179,32
1x Aquacomputer aquaero 6 XT USB fan controller, graphic LCD, touch control, IR remote control 1.774,13

Så total har jag lagt ut 8852.45 kr för en fungerande system + en del till då jag klantköpte lite extragrejor. Dock är styrningssystemet Aquaero:n och fläktarna overkill (fläktarna varvar minst 800RPM, dock finns det en modell av denna som varvar mindre, ville ha den modellen men den fanns inte på lager någonstans). Om vi räknar bort dessa blir totala priset minst 5683 kr, sen får ni lägga till själva det ni vill ha. Har inte räknat med vätskan, men det är bara att införskaffa ca 2 liter destillerat vatten från närmaste mack.

Värt att notera---
* Köpte två vattentemp-sensorer eftersom jag vill ha lite redudans ifall att ena tempsensorn slutar fungerar så slipper jag tömma vattnet och montera en ny. Så därför använder jag två styckna i systemet.
* Använder en medföljande luftsensor som kom med Aquaeron för yttre luftempen. Med denna mäter jag skillnaden mellan vattentempen i systemet och rumstemperaturen, och styr fläktarna därefter med Aquaeron. Så en eventuell sådan måste inköpas om ni kommer att använda ett liknande styrsystem som klarar av detta.
* Köpte ett datorchassi som båda radiatorna fick plats i. Kolla noga så att storleken på eran/era radiatorer verkligen får plats i eran låda.
* Kör pull config (pull betyder att man suger in luft via radiatorerna, push betyder att man trycker in luft via radiatorerna). Eftersom jag kör pull och vill få in luften från utsidan samt vill ha ett övertryck i datorchassit så är fläktarna placerade och vända rätt på insidan av datorchassit.
* Kontrollera så kylblocken för din GPU och din CPU verkligen passar dessa, t.e.x. ett GPU-kylblock för en MSI 780Ti kanske inte passar för Asus 780TI.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Funkar alldeles utmärkt att gå på ett kit som start och efter hand lägga till flera radiatorer + gpu kylning.
Ett bra kit att börja med:
http://www.coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax3...

Inget i detta kit är dåligt.

Permalänk
Medlem

Sitter också och kikar på kylning. Är det Coolerkit som gäller när det kommer till vart man ska handla?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Sitter också och kikar på kylning. Är det Coolerkit som gäller när det kommer till vart man ska handla?

Både Coolerkit och Coolingstuff är bra ställen att handla på.

En sak man bör tänka på är att man skall kunna tömma loopen på ett enkelt sätt och därför bör lägga in det i byggplanen.

Permalänk
Medlem

Gör nog detsamma, huvudsaken är ju att handla från ett ställe som har dom flesta grejorna som du behöver på lager (och självklart är ett pålitligt företag, vilka kan jag inte precisera).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Både Coolerkit och Coolingstuff är bra ställen att handla på.

Skrivet av Arghuleh:

Gör nog detsamma, huvudsaken är ju att handla från ett ställe som har dom flesta grejorna som du behöver på lager (och självklart är ett pålitligt företag, vilka kan jag inte precisera).

Okay! Tackar ödmjukast.

Mitt egentliga mål är att bygga ett så tyst system som möjligt. Är det en pump med D5-beteckning man ska satsa på dåe? Har hittat pumpar som marknadsförs som "bland de tystaste på marknaden" utan D5, och de med D5 nämns oftast som hållbara, men inget särskilt om ljudvolym.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har du allt på auto utom multipel så borde du börja med att sätta en fast vcore . sen kan du fundera om du behöver annan kylning.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

YGLexZ:
Tycker att D5:an är riktigt tyst, ett väldigt dovt brummande som du knappt hör. Kör på högsta läget (läge 5). Om du har fläktar på datorn kommer denna överröstas garanterat. Dock beror ju nu detta på hur bra hörsel du har och hur dålig hörsel jag har. I övrigt kan jag inte avgöra om denna är av bra kvalité eller inte, men får anta det då jag läst flera tips om denna. Denna säljes av olika varumärken.

Edit: Om du inte har några fläktar igång kommer du nog höra den lite grann misstänker jag.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossi46:

Hej
Jag är helt novis på märken och vad som är bra. Prismässigt vill/kan jag inte gå mycket över 2k :-

Jag har ju läst en del men om hur folk prisar EK, så spyr någon annan galla över dom o DET blir man ju inte
klokare av. Jo jag har oxå läst klistrade tråden...från 2004. Har ju hänt en del märkesmässigt på 10 år.

Följande kit har jag kollat på: http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kitsystem/interna-kits...

http://www.coolerkit.se/shop/ek-kit-l360-3520p.html

Vill ju klocka mer än vad jag har nu (se sign). Har inte hunnit fin lirat än, allt på auto utom miltippler men 80 grader i Rust är ju ingen höjdare.
Har god vana att montera H100an med brickor, riskorn och rengöring o allt det där ni vet

Tackar på förhand /Morgan

Kolla på singularitycomputers på youtube. En australiensare som är oehört duktig på att ge råd om vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Snälla, fixa rubriken.

Permalänk
Medlem

Köp.
Råd.
Vatten.
Kylning.

http://www.coolingstuff.se/

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Snälla, fixa rubriken.

Aldrig!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Tackar alla som ville hjälpa, jag tar till mej av alla goda råd. Och hoppas jag får råd

Och till svensklärarna säger jag bara, det biter föga på en som är dyslektiker och obildbar i språk.
Tråd pajjare!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Funkar alldeles utmärkt att gå på ett kit som start och efter hand lägga till flera radiatorer + gpu kylning.
Ett bra kit att börja med:
http://www.coolingstuff.se/p/1002/xspc-raystorm-d5-photon-ax3...

Inget i detta kit är dåligt.

Det kittet är klockrent, bra pump osv. Till skillnad från EK kitten.

Skrivet av YGLeXz:

Sitter också och kikar på kylning. Är det Coolerkit som gäller när det kommer till vart man ska handla?

Säger bara coolingstuff.se Arthur kan det mesta om vattenkylning och är mycket hjälpsam om du undrar över något. Det som han inte har uppe på hemsidan kan han ta hem på några dagar. Du kan bara göra en varukorg på aquatuning och maila över den till honom så plockar han hem allt åt dig.

Permalänk
Medlem

Jag köpte från dessa två.

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=in...
och från http://www.coolerkit.se/shop/frontpage.html

Vissa saker är grymt mycket billigare från performance-pcs, sedan har dom jäkligt mycket mer saker

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kittet är klockrent, bra pump osv. Till skillnad från EK kitten.

Säger bara coolingstuff.se Arthur kan det mesta om vattenkylning och är mycket hjälpsam om du undrar över något. Det som han inte har uppe på hemsidan kan han ta hem på några dagar. Du kan bara göra en varukorg på aquatuning och maila över den till honom så plockar han hem allt åt dig.

Hmm, då gillar han inte mig, eller så kanske han har semester. Skickade en sådan förfrågan via kontaktformuläret på hemsidan för en vecka sedan (samtidigt som jag gjorde en beställning), beställningen fick jag förvisso, men inget svar på min fråga tyvärr

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Hmm, då gillar han inte mig, eller så kanske han har semester. Skickade en sådan förfrågan via kontaktformuläret på hemsidan för en vecka sedan (samtidigt som jag gjorde en beställning), beställningen fick jag förvisso, men inget svar på min fråga tyvärr

Kan nog mkt väl vara semester som du säger.