Fläktkontroll som kan stänga av fläktar helt

Permalänk
Hjälpsam

Fläktkontroll som kan stänga av fläktar helt

Hej.

Har idag 4st Noctua fläktar i mitt hembiorack som är kopplade via en 12V adapter som jag satt en brytare på som stänger av samtliga fläktar.

Alla fläktar har sen ett 60-100Ohms motstånd för att få ner varvtalet.

Nackdelen med detta är att jag idag antingen har samtliga på eller av i ett fast varvtal.

Skulle vilja ha en fläktkontroller där jag kan ha en av fläktarna gående 24/7 o slå på dom andra tre vid behov.

Behöver alltså en kontroller som HELT kan stänga av fläktarna vid behov . . men inte hittat nån bra.

Lamptron har några som man kan justera fläktarna 0-12V men helst skulle jag vilja bryta strömmen helt till dom olika fläktarna individuellt.

Nån som vet en kontroller som kan göra detta eller går det bra med en 0-12V?

Med vänlig hälsning
Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Hej.

Har idag 4st Noctua fläktar i mitt hembiorack som är kopplade via en 12V adapter som jag satt en brytare på som stänger av samtliga fläktar.

Alla fläktar har sen ett 60-100Ohms motstånd för att få ner varvtalet.

Nackdelen med detta är att jag idag antingen har samtliga på eller av i ett fast varvtal.

Skulle vilja ha en fläktkontroller där jag kan ha en av fläktarna gående 24/7 o slå på dom andra tre vid behov.

Behöver alltså en kontroller som HELT kan stänga av fläktarna vid behov . . men inte hittat nån bra.

Lamptron har några som man kan justera fläktarna 0-12V men helst skulle jag vilja bryta strömmen helt till dom olika fläktarna individuellt.

Nån som vet en kontroller som kan göra detta eller går det bra med en 0-12V?

Med vänlig hälsning
Thomas

Nu vet jag inte hur min fläktkontroller funkar på djupet, men den stänger av fläktarna i botten. Ifall den gör det genom 0 V eller att bryta strömmen vet jag dock inte. Att det skulle vara någon skillnad kan jag dock inte tänka mig?

Det är för övrigt en Scythe Kaze Master pro.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Scythes Kaze master flat kan stänga av fläktarna helt. Antar att dom andra fläkkontrrollerna Scythe säljer också kan stänga av fläktarna.

http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning/228/scythe

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/produkt/6909651/nzxt-sentry-lxe-aluminum-e... i beskrivningen så står det att alla går att stänga av på denna iafa

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

0V driver inget, dvs avstängt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Kaze Master Flat står det inget på deras hemsida att den går att stänga av helt men går det är det ju prefekt då den är diskret o bra.
Scythe Kaze Master pro står det att dom går att stänga av helt. . . men går displayen att stänga av?

0V driver givetvis inget men haft fall där motstånden blivit klart varma på 0V . .helt av känns bättre på nått sätt

Jag tolkar NZXT SENTRY LXE beskrivningen som att displayen går att stänga av helt

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/produkt/5322152/bitfenix-recon-flaktkontro...

använder jag och det går att stänga av dom helt via sofware eller display samt stänga av displayen om man vill med funkar kanon

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Hjälpsam

låter kul men eftersom denna inte kommer va kopplad till en dator låter det som jag inte kan styra denna som det är tänkt

Permalänk

Den här kör jag med och det går att stänga av vilka fläktar man vill men displayen går inte att släcka ner

http://www.coolingstuff.se/p/872/phobya-tpc-4x-30w

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thli72:

0V driver givetvis inget men haft fall där motstånden blivit klart varma på 0V . .helt av känns bättre på nått sätt

0V är helt av och det skapar ingen värme, det är fysiskt omöjligt, om nått blir uppvärmt är det inte 0v över lasten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

0V är helt av och det skapar ingen värme, det är fysiskt omöjligt, om nått blir uppvärmt är det inte 0v över lasten.

Helt rätt o dumt utryckt av mig. . menar givetvis att det trots att det står "0" så ligger det ändå spänning på, inte nog för att driva fläkten men nog för att motstånden blir varma

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Kaze Master Flat står det inget på deras hemsida att den går att stänga av helt men går det är det ju prefekt då den är diskret o bra.
Scythe Kaze Master pro står det att dom går att stänga av helt. . . men går displayen att stänga av?

Det går. Jag använder den själv just nu. Går att stänga av displayen med en liten on/off knapp.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nzxt skulle jag hålla mig ifrån. Voltfel på många av deras fläktkontrollers.
Scythe master pro är klockren
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Storage Jar:

Det går. Jag använder den själv just nu. Går att stänga av displayen med en liten on/off knapp.

Bara för att va lite övertydlig.

Är det pro eller flat du menar nu? antar att du mena flat?

Så kan man stänga av fläktarna helt så låter flat som mitt val.

men pro verkar fin den med men är rejält mycket dyrare av nån anledning...

lite sidospår men det borde funka att driva dessa med en http://www.inet.se/produkt/5321526/phobya-extern-natdel-230v-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Bara för att va lite övertydlig.

Är det pro eller flat du menar nu? antar att du mena flat?

Så kan man stänga av fläktarna helt så låter flat som mitt val.

men pro verkar fin den med men är rejält mycket dyrare av nån anledning...

lite sidospår men det borde funka att driva dessa med en http://www.inet.se/produkt/5321526/phobya-extern-natdel-230v-...

Sorry, det är Flat jag pratar om.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909650/nzxt-sentry-lx-aluminum-du...

Denna använder jag hemma och det går att stänga av fläktar med, dock har jag märkt att fläktplats 1 alltid vill snurra men om det har med fläktarna som sitter där med en splitter (2 fläktar i en plats på kontrollern) eller om det har med kontrollern att göra vet jag ej då jag inte sett över det då den mer eller mindre alltid står på auto.

Redigerade några felstavningar och dubbelord.
Permalänk
Medlem

Schythe Kaze Server gör det automatiskt beroende på den temperaturen du vill att den ska hålla.

Man kör den i 3 lägen:
Auto - Fläktarna går om temperaturen överstigar X-grader (Du bestämmer värdet för X)
Semi-Auto - Fläktarna går i fullt ös
Manuellt - Går i det varvtalet du själv ställer in.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Hjälpsam

tack för hjälpen, tog en Scythe master pro mest för att den hade ett mer "riktigt" chassi då jag inte skall ha den i en dator utan löst. . både "flat" o " master II" va helt öppna.

Permalänk
Skrivet av thli72:

tack för hjälpen, tog en Scythe master pro mest för att den hade ett mer "riktigt" chassi då jag inte skall ha den i en dator utan löst. . både "flat" o " master II" va helt öppna.

Skulle satsa på en kontroller av bättre kvalité, har bränt flera kanaler på min schyte master pro, den pallar inte många watt per kanal.

Har två st Lamptron kontrollers som funkar mkt bra, Lamptron FC2 kan stänga fläktarna helt. När du skruvar ner max så klickar det till och led på den knappen slocknar. Och 45W per kanal kan du mata 8st normala fläktar med på en kanal.

Permalänk
Hjälpsam

Lite sent men får se hur det går. . kör just nu 2st Noctua S12 på kanal ett...två B9 på kanal två en B8 på kanal 4

Så har runt 2,2W på kanal 1 o 2 ...sen 1,1W på kanal 4

Får se hur det håller, annars låter Lamptron bra. . just det med "klick" o av jag va ute efter men va lite snabb att köpa

Permalänk

FC2 är mkt trevlig, CNC fräst aluminium, grym kvalitets känsla. Dom är inte speciellt dyra, typ 300kr.

Permalänk
Hjälpsam

Just FC-2 verkar va svår att få tag i . . men har som sagt just köpt men kanske blir en såhär också...skulle gärna hitta en "halv" då jag bara behöver 3-kanaler . . till o med två skulle funkat bara den ena klarar 4st 1,2W fläktar

Permalänk
Skrivet av thli72:

Just FC-2 verkar va svår att få tag i . . men har som sagt just köpt men kanske blir en såhär också...skulle gärna hitta en "halv" då jag bara behöver 3-kanaler . . till o med två skulle funkat bara den ena klarar 4st 1,2W fläktar

Hör med Arthur på coolingstuff.se

Han kan ta hem åt dig även om det inte finns med på hemsidan. Det finns varianter med färre kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Schythe Kaze Server gör det automatiskt beroende på den temperaturen du vill att den ska hålla.

Man kör den i 3 lägen:
Auto - Fläktarna går om temperaturen överstigar X-grader (Du bestämmer värdet för X)
Semi-Auto - Fläktarna går i fullt ös
Manuellt - Går i det varvtalet du själv ställer in.

Var får man tag på denna fläktkontroller?

Letar nämligen efter något liknande som den!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Var får man tag på denna fläktkontroller?

Letar nämligen efter något liknande som den!

Jag köpte min på Coolerkit men jag ser att dom inte har den i lager nu vilket är synd då jag vill ha en till mitt HTPC bygge.

På Scythes sida står det att den inte längre tillverkas.
Man vill ju ha en som sköter allt själv så man slipper vrida på eller av fläktar.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |