Blir en Noctua-kylare med en fläkt, tystare med två fläktar?

Permalänk

Blir en Noctua-kylare med en fläkt, tystare med två fläktar?

Hej,

1. Blir min Noctua NH-U12S tystare eller mer högljudd om jag sätter dit en till fläkt, vid hög belastning?
2. Om den blir tystare, iaf inte mer högljudd, följer det med tillbehör för att montera den nya/extra fläkten på kylaren, med den separata fläkten?
(jag var klantig och slängde alla tillbehör när jag köpte kylaren)
..någon som vet?

Med vänlig hälsning

//Håkan

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Hej Håkan,

Om du köper en tyst fläkt borde du rimligtvis kunna få ner ljudnivån genom att sänka fläkthastigheten men fortfarande ha samma kylförmåga. Det förutsätter självklart att du väljer en tyst fläkt Kan vara fördelaktigt att ha en fläktkontroller eller på annat sätt kontrollera fläktarna manuellt så inte moderkortet tolkar ena fläkten som en chassi-fläkt och styr den efter chassits temperatur.

Eftersom kylaren har en egen lösning för montering av fläkt kan jag aldrig tänka mig att detta är något du skulle få med vid köp av ny fläkt. Jag hade mailat Noctua och frågat snällt om dom har några delar att skicka. Annars hade jag fulmonterat med gummisnodd, buntband eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

1. Blir min Noctua NH-U12S tystare eller mer högljudd om jag sätter dit en till fläkt, vid hög belastning?
2. Om den blir tystare, iaf inte mer högljudd, följer det med tillbehör för att montera den nya/extra fläkten på kylaren, med den separata fläkten?
(jag var klantig och slängde alla tillbehör när jag köpte kylaren)
..någon som vet?

Med vänlig hälsning

//Håkan

Jag har ungefär samma kylare och vad jag minns så är det väl två metallclips som man sätter dit fläktarna med. Har du slängt alla tillbehör så har du förmodligen också slängt den extra uppsättningen metallclips, och då blir det ju en aning knepigt att montera kylaren. Det som följer med Noctuas fläktar är skruvar och gummiupphängning, men alltså inte metallclips för att montera på deras kylare. Så det bästa du kan göra är nog att maila dem och fråga om de kan skicka nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig lite tvivlande till om det kommer bli tystare. Fläktljud kommer framför allt från turbulens i luften, ökar du flödet genom något så kommer luften bli mer turbulent tyvärr. Som tumregel brukar push-pull låta en del mer än bara push eller pull. Vill du får ned ljudnivån så kan du börja med att titta hur luftflöden går för att få lägsta möjliga temperatur på luften genom kylaren till exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Edit tog bort på begäran. . då jag hade fel, U12S blir 2grader kallare vid load med två fläktar. . .U14S 3grader

Permalänk
Medlem

2dba är ju nada, bättre kylning ftw!

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Tittar du på Noctua U12S o U14S här så är dom 2dBA tystare med en fläkt än med två . . vid samma temp då givetvis

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=36...

Så tabellen är framtagen vid samma temperatur/kyleffekt?
Vilket hästjobb att kalibrera fläkthastigheterna rätt!

Har du en länk?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Tittar du på Noctua U12S o U14S här så är dom 2dBA tystare med en fläkt än med två . . vid samma temp då givetvis

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=36...

Jag kan inte se att det är samma temp, utan LOAD enbart. Länka testet

Permalänk
Hjälpsam

]ok, sry jag länka ....bortse från min tabell ovan..sry igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

1. Blir min Noctua NH-U12S tystare eller mer högljudd om jag sätter dit en till fläkt, vid hög belastning?
2. Om den blir tystare, iaf inte mer högljudd, följer det med tillbehör för att montera den nya/extra fläkten på kylaren, med den separata fläkten?
(jag var klantig och slängde alla tillbehör när jag köpte kylaren)
..någon som vet?

Med vänlig hälsning

//Håkan

Noctua har en väldigt bra support.Så skriv vänligt om ditt problem. Jag behövde ett NM-A90 upgrade kit till min förra cpu kylare NH-U9B SE2 Jag bifoga i.o.f.s kvitto på mitt köp. men hade grejen gratis i brevlådan efter ca 7 dagar

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.