AMD lanserar A-serien Kaveri med 65 W TDP

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar A-serien Kaveri med 65 W TDP

Ett halvår efter lanseringen av arkitekturen Kaveri lanserar AMD tre modeller med 65 W TDP, som även kan skruvas ned till 45 W för användning i små formfaktorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Spelar väl inte så stor roll hur bra deras processorer med inbyggd grafik blir när de fortfarande sitter fast i dualchannel DDR3.

Permalänk

Skulle kunna tänkt mig en 7800! trevligt inbyggt grafikkort och vettig cpu för det priset! även om den 1055T jag har funkar utmärkt så känner jag tt jag vill bygga mer strömsnålare och kanske även passivt! (ligger till försäljning och kommer snart säljas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Spelar väl inte så stor roll hur bra deras processorer med inbyggd grafik blir när de fortfarande sitter fast i dualchannel DDR3.

DDR4 kommer inte hjlälpa heller, utan deras räddning på APU prestandan blir med deras stacked memory lösning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Riktigt trevliga APU:er alla tre! Kommer det något test på Sweclockers på de två nya?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Spelar väl inte så stor roll hur bra deras processorer med inbyggd grafik blir när de fortfarande sitter fast i dualchannel DDR3.

knappast lönt att gå över till ddr4 på ca 1-,2år..för en normalanvändare

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt trevliga APU:er alla tre! Kommer det något test på Sweclockers på de två nya?

För samma pris får man mer prestanda om man köper Intel i3:a med separat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nån sån här borde suttit i den nya konsolerna istället för Jaguar-tramset.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt trevliga APU:er alla tre! Kommer det något test på Sweclockers på de två nya?

Jag kan tyvärr inte svara på det då övriga redaktionen är på semester och laddar batterierna inför en fullspäckad hårdvaruhöst! Vi kommer titta närmare på möjligheterna att testa processorerna när alla är tillbaka och eventuellt klämma in en recension på A10-7800 och/eller A6-7400K.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan tyvärr inte svara på det då övriga redaktionen är på semester och laddar batterierna inför en fullspäckad hårdvaruhöst! Vi kommer titta närmare på möjligheterna att testa processorerna när alla är tillbaka och eventuellt klämma in en recension på A10-7800 och/eller A6-7400K.

Får inte du nån semester?
Nej men seriöst, dina recensioner håller högsta klass, så även självklart dröjer lite så här i semestertider så är fet värt väntan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag ska ha en sån här i min kommande HTPC

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Jag kan tyvärr inte svara på det då övriga redaktionen är på semester och laddar batterierna inför en fullspäckad hårdvaruhöst! Vi kommer titta närmare på möjligheterna att testa processorerna när alla är tillbaka och eventuellt klämma in en recension på A10-7800 och/eller A6-7400K.

Tack Jacob! Då får vi hoppas det blir recension senare till hösten!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha kaveri för laptop inte stationär.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

8 månader från lansering till försäljningsstart. Då lär väl försäljningen av A10-7850k sjunkit så pass att man det inte lönar sig att försöka mjölka den mer. Prismässigt verkar dock 900:- lite underligt för A8-7600. Varför? Jo, A10-7850k, som ska motsvara 173USD ligger i Sverige på 1290:-, dvs en dollarkurs motsvarande 7,457 SEK (ink moms). Då borde prisstrukturen se ut så här:

A10-7850k = USD 173 = 1290:-
A10-7800 & A10-7700k = USD 155 = 1155:-
A8-7600 = USD 101 = 753:-
A6-7400 = USD 77 = 574:-

Om A8-7600 ska kosta 900:-, så borde A10-7850k ligga på 1541:-. I o f s var väl prisbilden däromkring vid försäljningsstarten.

EDIT: A8-7600 listat på amazon.co.uk för GBP 59,40 vilket motsvarar SEK 687.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag vill ha kaveri för laptop inte stationär.

Ja där har den väl fler fördelar. Men den passar bra till en liten hemdator/familjedator/HTPC också.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

För samma pris får man mer prestanda om man köper Intel i3:a med separat grafikkort.

men den blir inte lika kompakt.
vilket är det som AMD antagligen siktar efter.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Någon som vet när de kommer i butik?, Kliar väldig it köpfingret efter en 7800

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Någon som vet när de kommer i butik?, Kliar väldig it köpfingret efter en 7800

Håll ett öga på NetOnNet, skulle inte bli förvånad om de får dom först. Jag får bara ett intryck att de är aggressiva med försäljningen av AMDs APU. De sålde A10-7850K för 1190kr under ett tag här i Juli och de har/haft väldigt bra deals på AM1 vad jag sett i köptipstråden.

Disclaimer: Ibland blandar jag ihop NetOnNet och CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Håll ett öga på NetOnNet, skulle inte bli förvånad om de får dom först. Jag får bara ett intryck att de är aggressiva med försäljningen av AMDs APU. De sålde A10-7850K för 1190kr under ett tag här i Juli och de har/haft väldigt bra deals på AM1 vad jag sett i köptipstråden.

Disclaimer: Ibland blandar jag ihop NetOnNet och CDON.

Jo Netonnet var väldigt tidiga ute med A10 7850k (innan den ens fanns på prisjakt), så jag får hålla ögonen öppna.
Är inte själv så intresserad av överklockningsaspekten på 7850k vilket gör att 7800 är så intressant, och sen att den även har en 65W TDP, gör ju saken så mycket mer intressant. Skall bli riktigt kul att bygga en mindre dator som drar en bråkdel av den jag har nu men har högre prestanda, helst om man nu även kan få ner ljudnivån ännu mer mot idag.

Såg förresten att Bit-Tech har en review ute, och får säga att det ser lovande ut: http://www.bit-tech.net/hardware/2014/07/31/amd-a-10-7800-rev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Såg förresten att Bit-Tech har en review ute, och får säga att det ser lovande ut: http://www.bit-tech.net/hardware/2014/07/31/amd-a-10-7800-rev...

Jo. Prestandan var ju väldigt likt A10-7850K Jag antar det dels beror på att turbofarten egentligen är lika för båda (3,9 vs 4,0 Ghz).

Permalänk
Medlem

Det som gör mig lite rädd är just de 6 månaderna mellan lansering och leverans.
Hade tänk undersöka Carrizo som en rival mot broadwell i början av nästa år för nytt bygge.
Men vänta tills nästa sommar är ju inte att tänka på.

Vill fortf att APUerna ska börja leverera mer GPU prestanda. Kaveri känns som 1,5 steg för lågt för att vara acceptabel som "hyffsad-gaming" system. Skulle verkligen vilja se ett dual graphics som lyfter helheten över de två beståndsdelarna.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det som gör mig lite rädd är just de 6 månaderna mellan lansering och leverans.
Hade tänk undersöka Carrizo som en rival mot broadwell i början av nästa år för nytt bygge.
Men vänta tills nästa sommar är ju inte att tänka på.

Vill fortf att APUerna ska börja leverera mer GPU prestanda. Kaveri känns som 1,5 steg för lågt för att vara acceptabel som "hyffsad-gaming" system. Skulle verkligen vilja se ett dual graphics som lyfter helheten över de två beståndsdelarna.

Ja det kommer bli intressant hur Dual graphics kommer prestera med Carizzo. Om AMD tweakar lite mer kraft ur R7-250 med Stacked memory och kanske högre clock så kommer det kanske blir väldigt attraktivt samt att de slipper eventuellt att sätta GDDR5 på kortet. Vilket i teorin iaf borde göra kortet billigt.
Huvuddelen av lasten hamnar ju på grafikkortet vad jag sett i mina egna tester. Så de borde försöka får ur mer kraft ur R7 serien av grafikkort. Men jag antar att de inte kan göra så mycket mer än att sätta på Stacked memory och få upp klockfrekvensen.

Bästa hade ju varit ett motsvarande R9 i APUn så man kan köra dualgraphics med ett R9 kort men det är väl minst 3 år bort och kommer antagligen kräva en större sockel även med processkrypning inräknat. Men med Mantle (gör CPUdelarna obetydliga) och liknande tekniker så hade AMD tagit hela gamersektorn med en sån plattform

Permalänk
Hjälpsam

Körde 3DMark11 med min A10-7850, som ligger väldigt nära A10- 7800 i prestanda för ett tag sedan, resultatet var ungefär hälften av vad mitt gamla HD6950 gav, vilket jag tycker är klart hyfsat, för en sådan billig lösning.
http://www.3dmark.com/3dm11/8285481
Corsair säljer minnen på 2400 MT/s, för ungefär lika mycket som vanliga kostar, dessa snurrar på i min maskin utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Såg att 7800 fanns på norska Komplett, tyvärr så hade de högre pris på den än på 7850k :/
Och andra sidan så skulle man ju teoretiskt kunna köpa en 7850k och sen sätta den på ett max TDP på 65 W så får man ju teoretiskt samma APU.

Blir nog ett köp nästa vecka vilket som, då mitt nuvarande grafikkort havererar titt som tätt. Skall bli kul med lite nya grejer igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

För samma pris får man mer prestanda om man köper Intel i3:a med separat grafikkort.

Säkert??
Ja socket 1156 kanske...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Såg att 7800 fanns på norska Komplett, tyvärr så hade de högre pris på den än på 7850k :/
Och andra sidan så skulle man ju teoretiskt kunna köpa en 7850k och sen sätta den på ett max TDP på 65 W så får man ju teoretiskt samma APU.

Blir nog ett köp nästa vecka vilket som, då mitt nuvarande grafikkort havererar titt som tätt. Skall bli kul med lite nya grejer igen

Såg någon som försökte det, men resultatet blev inte bra. Det var för ett litet HTPC bygge. Kommer inte ihåg detaljerna, tyvärr. Har nog med optimering att göra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av loefet:

Såg att 7800 fanns på norska Komplett, tyvärr så hade de högre pris på den än på 7850k :/
Och andra sidan så skulle man ju teoretiskt kunna köpa en 7850k och sen sätta den på ett max TDP på 65 W så får man ju teoretiskt samma APU.

Blir nog ett köp nästa vecka vilket som, då mitt nuvarande grafikkort havererar titt som tätt. Skall bli kul med lite nya grejer igen

Skrivet av gadgety:

Såg någon som försökte det, men resultatet blev inte bra. Det var för ett litet HTPC bygge. Kommer inte ihåg detaljerna, tyvärr. Har nog med optimering att göra.

Man skall ju också komma ihåg att med strömsparfunktioner drar även en 7850 väldigt sällan 95W, jag har min i min HTPC och jag har aldrig sett den gå för fullt annat än vid benchmark.
Har också slagit på alla möjliga strömsparfunktioner i BIOS, i detta fall gör det inte så mycket om detta leder till aningen sämre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |