Permalänk
Avstängd

Min tråd för kylning.

Det finns jätte många trådar om kylning fläktar etc, så jag väljer att starta min egna för råd och förslag.

Jag har en nyinförskaffad rigg enligt signatur. Detta paket sitter i ett chassi av antec p180 typ.

Sen jag bytte till detta nya system så är datorn väldigt tyst jämfört men förut, men det sitter en vanlig original stockkylare på CPU:n, så jag tänkte byta ut den mot någon annan modell för att få bättre kylning och alternativt få en ännu tystare dator. Så nu är då frågan vad jag skall använda mig av för att få en kall dator som samtidigt är tyst? Jag har kollat på Vattenkylning både färdiga paket och vanliga fläktar.

Är det värt att satsa på att bygga eget vattenkylnings system och samtidigt byta ut fläkt till GPU för att ha vatten dit också?

HUr blir det med ljud när man har vattenkylning? Vissa säger att fläkten till kylsystemet låter mer än vanliga fläktkylningar?

Är det värt att köpa komponenter om jag nu väljer vatten för att kyla komponenter på M-kortet.

Vad använder jag datorn till.. Spelar lite små spel, wow dayz Css. Har inget behov av att överklocka och har aldrig gjort det men skulle vilja prova på.

Vill alltså ha en kall dator för att förlänga livslängden på den samt att den är tyst.

Kom gärna med förslag råd och annat.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Jag kan börja med att erkänna att jag är långt ifrån någon expert när det kommer till vattenkylning och överklockning. Men rent spontant känns det väldigt ovärt att satsa på (cutom)vattenkylning i din rigg, då du "inte har något behov av att överklocka, men skulle vilja prova på". Man kan klocka ganska mycket (med en lekmans mått mätt) på luftkylning som dessutom är tyst.

Du snackar sedan om att kyla både CPU, GPU samt moderkort med vatten vilket låter väldigt dyrt i mina öron, och onödigt om du inte ska överklocka både CPU och GPU väldigt mycket. Sedan när det kommer till ljudnivån och vatten vs luft så har jag dålig koll. Vissa vattenpumpar låter ganska mycket, medan andra är riktigt tysta. Kan dock gå i god för att det finns riktigt bra och tyst luftkylning, ex. Noctuna.

Men är pengar inga problem och du är beredd att lägga ner tid och jobb så är ju en fullt vattenkyld rigg rätt coolt och väldigt effektiv, men VÄRT det.....nja inte i mina ögon

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du menar med "tyst". Det går att få en dator väldigt tyst på bättre luftkylning, men är du väldigt seriös i din jakt att få den tyst är custom vatten i min mening extremt effektivt om du har kraftigare hårdvara. Men, du måste räkna med att det kommer bli dyrt, skall du ha det riktigt tyst MÅSTE du köpa en bra pump, bara det kostar ca 800 kr. Skall du inte överklocka behöver du bara kyla CPU+GPU, allt över det är onödiga pengar i min mening.

Är du inte villig att lägga stora pengar (vilket du måste göra på vatten, kompromissar du kommer du bli besviken) så borde du satsa på rejäl luftkylning. De färdiga vattenkitten är i min mening aldrig värda att skaffa om inte platsbristen omöjliggör en rejäl tornkylare på CPUn

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord en bättre variant av fläkt kylning rekommenderas till mig?

Vad ska man ha i fläktväg då? Finns ju millions and millions att välja på. Vill som sagt ha tyst men ändock bra kylning

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Så med andra ord en bättre variant av fläkt kylning rekommenderas till mig?

Vad ska man ha i fläktväg då? Finns ju millions and millions att välja på. Vill som sagt ha tyst men ändock bra kylning

En luftkylare är en jättestor kylfläns som det sitter en fläkt på. Jag tolkar det du säger som att du vill sätta en fläkt direkt på processorn, det ska du inte göra.

Ett bra och billigt alternativ är Cooler Master Hyper 212 EVO. Billig, bra och populär. Annars är Noctua NH-D15 ett väldigt bra val om du har plats och pengar.

Permalänk
Avstängd

Nä du tolkar mig väldigt fel. Jag kan så pass mycket att jag vet att man inte sätter en fläkt direkt på CPU:n, Men som jag skrivit så finns det jätta många varianter av tower kylare, kylare som ser ut som rymdskepp, kylare som blinkar i rave. etc, Jag är ute efter en bra kylare som inte låter mycket och samtidigt kyler bra. Det ska ju få plats i chassit också.

http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 denna har ju mindre DB i specen.
Noctuan du rekar ser ju onekligen stor ut. Men fråga är ju hur stor.. Får nästan ta med mig chassit till inet och se direkt på plats om den får plats eller inte.

Skrivet av friskybob:

En luftkylare är en jättestor kylfläns som det sitter en fläkt på. Jag tolkar det du säger som att du vill sätta en fläkt direkt på processorn, det ska du inte göra.

Ett bra och billigt alternativ är Cooler Master Hyper 212 EVO. Billig, bra och populär. Annars är Noctua NH-D15 ett väldigt bra val om du har plats och pengar.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Nä du tolkar mig väldigt fel. Jag kan så pass mycket att jag vet att man inte sätter en fläkt direkt på CPU:n, Men som jag skrivit så finns det jätta många varianter av tower kylare, kylare som ser ut som rymdskepp, kylare som blinkar i rave. etc, Jag är ute efter en bra kylare som inte låter mycket och samtidigt kyler bra. Det ska ju få plats i chassit också.

http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 denna har ju mindre DB i specen.
Noctuan du rekar ser ju onekligen stor ut. Men fråga är ju hur stor.. Får nästan ta med mig chassit till inet och se direkt på plats om den får plats eller inte.

Okej vad bra :). Du använde bara ordet "fläkt" och aldrig "kylare" så :). Ju större en fläkt är ju långsammare måste den snurra för att flytta lika mycket luft som en mindre kylare på högre varvtal. Detta resulterar i att den större fläkten låter mindre. Kylaren du länkade har "bara" 92mm-fläktar vilket kommer låta mer än någon med större fläkt. Annars finns NH-U12S som har 120mm och då är mindre än D15 men är ändå bra.