Permalänk
Medlem

I7 4790k Temperaturer

Ni andra som har ett exemplar av denna processor; hur upplever ni temperaturerna?

Idle tempen ligger stadigt på mellan 50-60c med Intels medföljande kylare. Är detta vettigt/normalt?

Permalänk
Medlem

Japp.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Entusiast

Låter skummt. Jag har inte en sån processor men det där är över både vanlig haswell och ivy-bridge i idle.
Kolla så att kylaren sitter ordentligt, och att du har luftflöde i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Låter skummt. Jag har inte en sån processor men det där är över både vanlig haswell och ivy-bridge i idle.
Kolla så att kylaren sitter ordentligt, och att du har luftflöde i burken.

Sitter som en smäck, det var det första jag kollade, och luftflödet är finfint. Tycker det verkar vara förjävla märkligt bara. Hm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XMPK4:

Sitter som en smäck, det var det första jag kollade, och luftflödet är finfint. Tycker det verkar vara förjävla märkligt bara. Hm.

kan tycka att load är mer intressant än idle.

du kyler en någorlunda högt klockad haswell quad med ht med en riktigt mesig kylare, inte konstigt att det blir varmt. investera i en processorkylare. hyper 212 evo och argon ar01 är billiga och prisvärda alternativ.

om du vill ha ner temperaturen kan du också sänka din vcore. om du har tur har du ett bra ex som klarar 4ghz på lägre än stock men annars får du dra ner frekvensen lite också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan tycka att load är mer intressant än idle.

du kyler en någorlunda högt klockad haswell quad med ht med en riktigt mesig kylare, inte konstigt att det blir varmt. investera i en processorkylare. hyper 212 evo och argon ar01 är billiga och prisvärda alternativ.

om du vill ha ner temperaturen kan du också sänka din vcore. om du har tur har du ett bra ex som klarar 4ghz på lägre än stock men annars får du dra ner frekvensen lite också.

Tackar för tipsen! Har en Noctua NH-U14S på ingång.

Det verkade faktiskt som att en enkel BIOS uppdatering sänkte temperaturen med tjugo grader, haha det var som fan. Från 50-60 till stadiga 35.

Permalänk
Medlem

Jag har en I7 4770K med vattenkylning, jag ligger på 28-35 konstant, har aldrig sett den gå över 40. Rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Min i7-4790k ligger på 30-40 på idle.. På load så ligger den mellan 50-65 xD

Permalänk
Medlem

Den ligger på 30-40 nu i idle efter BIOS uppdatering. Fick upp den till 73c i load, men det ska förhoppningsvis dras ner en bit när stockkylaren byts ut!

Permalänk
Skrivet av XMPK4:

Den ligger på 30-40 nu i idle efter BIOS uppdatering. Fick upp den till 73c i load, men det ska förhoppningsvis dras ner en bit när stockkylaren byts ut!

Det nya bioset kanske matar på mindre volts än det gammla bioset därav de lägre tempsen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av XMPK4:

Ni andra som har ett exemplar av denna processor; hur upplever ni temperaturerna?

Idle tempen ligger stadigt på mellan 50-60c med Intels medföljande kylare. Är detta vettigt/normalt?

Köpte likadan CPU här om dagen, men monterade aldrig stockkylaren. Slängde på min 212+ med idle-temps på 29-33 grader som resultat. Kärna 3 är lite varmare än de andra men det beror nog på att monteringen av kylaren strulade lite.
Så dina temps är ju helt klart höga, dock inte farliga. Det är höga load temperaturer som är dåligt, fläkten kanske drar på lite mer när belastningen ökar? Kontrollera så att inte temperaturerna under load är för höga, är de inte det är det väl bara tuta och köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: missade dina senare poster ☺

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Min 4790K hade jättehög autovolt när jag peta in den, så den var i dina temps på idle. men allt blev bra när jag ställde in allt manuellt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MenfaN:

Jag har en I7 4770K med vattenkylning, jag ligger på 28-35 konstant, har aldrig sett den gå över 40. Rekommenderas starkt!

Kommer man verkligen så lågt med vatten? Antar dock att du inte överklockat din? Sen låter väl rad fläktarna rätt mycket?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9