Sapphire lanserar Radeon R9 290 Vapor-X OC

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Eller hur

Angående punkt 3 och 4 :

3. Aluminiumkondensatorerna på Vapor-X är av högre kvalitet med cirka 2,5 gånger längre genomsnittlig livslängd

4. Enligt Sapphires egen representant så är det enbart modellen med ångkammare som har direktkontakt-kylning av VRM samt PCB core kylning, men det är möjligt att han svamlar.

Ja, nästan lika tyst kylare med samtliga fläktar aktiverade. Vid lättare användning är ju situationen dock en annan då som jag tidigare nämnt endast en fläkt är aktiverad, och då har du en 20-29% lägre ljudnivå.

Så som prisläget är nu på Svenska marknaden är det inget snack om saken, Tri-X är det bättre valet och man ser till pris/prestanda.

290 TRI-X OC utan Never settle bundle kostar 3395:-, med spelbundle 3495:-
290 VAPOR-X OC utan Never settle bundle 4080:- , med spelbundle 4139:-

Det är närmare 700kr skillnad mellan de båda korten, och det känns tveksamt om det är värt det med tanke på att båda korten kommer med samma garantitid på 2 år. Har försökt få ett svar ifrån Sapphire varför de anser att de inte kan lämna en premium garanti på 3 år för vad dom kallar en premiumprodukt, men har tyvärr enbart möts av tystnad.

I Tyskland så är prisskillnaden på dessa kort enbart ett par hundralappar och då kan det vara värt att ta sig en funderare på om man inte skall välja ett Vapor-X istället.

Det finns dock en joker i leken, och det är Gigabyte R290 Windforce 3X OC kortet som kostar 3490:- inklusive spelbundle. Då får du ett kort som har 3 års garanti samt har en tystare fläkt än TRI-X. Dessvärre kyler den sämre än TRI-X och ligger i genomsnitt 10 grader högre gentemot Sapphires kort.

3. Ja det är ju rätt bra, men som du skriver, det inte har påverkat garantitiden är synd.

4. enligt bilder jag sett på tri-x ser det ut som den har VRM kylning

Dold text

Kylaren på mitt gigabyte 670 låter för jävligt när man pressar det över 50% och har ställt in egen profil i msi afterburnner, annars går den upp för högt i spel.
Vad jag vet så har dom bara smält på lika dan kylare som på 7xx serien och inte kylt VRM alls på amds kort.

Tycker gigabyes korts enda fördel är garantitiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

3. Ja det är ju rätt bra, men som du skriver, det inte har påverkat garantitiden är synd.

Sapphire är snåla med garantin och dåliga att svara på kritiska frågor, ställde en fråga i deras forumtråd här på Sweclockers någon gång i slutet på Maj som de fortfarande inte har svarat på. Tror faktiskt inte de har varit aktiva sedan I november förra året, så vad är då poängen att starta en supporttråd när man helt och hålet skiter i att svara i den?

Skrivet av Broken-arrow:

Kylaren på mitt gigabyte 670 låter för jävligt när man pressar det över 50% och har ställt in egen profil i msi afterburnner, annars går den upp för högt i spel.
Vad jag vet så har dom bara smält på lika dan kylare som på 7xx serien och inte kylt VRM alls på amds kort.

Tycker gigabyes korts enda fördel är garantitiden.

Det är en nyare revision på kylaren, så den låter inte lika mycket längre som förut. Däremot så kyler den ju avsevärt sämre än Tri-x samt Vapor-X. Så visst håller jag med dig om att enda fördelen är den längre garantitiden.