Permalänk
Medlem

Gaming TV under 10k (no input lag!)

Hej,

Det börjar blir dags o skaffa en ny TV nu, ska klara av Tekken Tag 2 på PS3 med så lite input lag som möjligt, har kollat igenom några alternativ och det här är det som jag har kommit fram till.

LG 60" Plasma Smart TV 60PB560V

Samt.

Samsung 50" LED Smart TV UE50H5505

Lite hjälp skulle vara tacksamt!

Permalänk
Skrivet av LeeY:

Hej,

Det börjar blir dags o skaffa en ny TV nu, ska klara av Tekken Tag 2 på PS3 med så lite input lag som möjligt, har kollat igenom några alternativ och det här är det som jag har kommit fram till.

LG 60" Plasma Smart TV 60PB560V

Samt.

Samsung 50" LED Smart TV UE50H5505

Lite hjälp skulle vara tacksamt!

Plasma är iallafall inte att rekommendera. Sen vet jag inte hur det är med större storlekar, ifall större storlek har något samband med större input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeeY:

Hej,

Det börjar blir dags o skaffa en ny TV nu, ska klara av Tekken Tag 2 på PS3 med så lite input lag som möjligt, har kollat igenom några alternativ och det här är det som jag har kommit fram till.

LG 60" Plasma Smart TV 60PB560V

Samt.

Samsung 50" LED Smart TV UE50H5505

Lite hjälp skulle vara tacksamt!

Ta en titt i denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad jag läst har sony överlägset bäst input lag.
Jag köpte http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL48W605BBAE/s... och den är grym att spela på.
Även W805/w807 och dyrare w9 serien har låg input lag tydligen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Verkar som att Sony 48" Smart LED-TV KDL-48W605BBAE är ett säkert kort, gött!

Permalänk
Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Jag såg att elgiganten reade ut sony W805 modellen (55") med 400hz bildförbättring för 9999. Riktigt bra pris. Förra årets top of the line. Om man bortser från w905 serien då.

Permalänk
Medlem

Här har du en lista på de TV's med lägst input lag.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Årets modeller av 6 serien har ganska hög input lag (29ms).
Jag tänker själv köpa en KDL42W705B eller KDL42W706B (14ms) när de sjunker lite i pris.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

hm har för mig att jag läste att w605 hade bra input lag jämfört med andra märken. Men kanske det var i gaming mode? Jag kör inte fps krävande spel dock.
Sen så gick det väl inte att jämföra input lag med bildskärmar för datorer eller?
Jag var lite sugen på w705 men läste att de nya modellerna hade fått lite andra småproblem som inte fanns på förra årets modeller.
Men men...det är bara o läsa runt på nätet. Det finns tonvis med testsajter svenska och utländska som har gjort bra recentioner.

Permalänk
Medlem

Förra årets 6 serie hade riktigt låg input lag (15ms), jag baserar mitt val av 7 serien på denna recension.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl42w705b-201402233639.htm

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Plasma är iallafall inte att rekommendera.

Källa?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Snabbaste plasman på denna lista har 38ms på Leo Bodnar testet, inte så hett.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av robie76:

Vad jag läst har sony överlägset bäst input lag.
Jag köpte http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL48W605BBAE/s... och den är grym att spela på.
Även W805/w807 och dyrare w9 serien har låg input lag tydligen.

+1

Kör själv en KDL-50W656A sen mellandagsrean som huvudskärm då min flickvän gillar att kolla på när jag spelar. Var tveksam till responstiden innan inkopplingen då jag är skadad sedan mina ungdomsår (CS 1.6), men jag blev nöjd som fan.
Har haft polare här som testat riggen och alla verkar tycka den reagerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Snabbaste plasman på denna lista har 38ms på Leo Bodnar testet, inte så hett.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Tack. Hm nej som du säger, det var inget vidare.
Min Panasonic TX-P50VT20E har bara 15ms så jag blev förvånad över att plasmorna i din lista var så förbannat slöa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tack. Hm nej som du säger, det var inget vidare.
Min Panasonic TX-P50VT20E har bara 15ms så jag blev förvånad över att plasmorna i din lista var så förbannat slöa.

Din TV finns med på listan och har 17ms på kamera testet. Om man jämför med Sonys snabbaste så har dom 6ms på det testet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk

Denna kan även vara ett alternativ: http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/KDL50W805BBN/... . Har fått väldigt bra betyg: http://www.ljudochbild.se/test/sony-kdl-50w805bbn . Som tidigare nämnt ska w805 serien ha låg input lag.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

Så lite input lag som möjligt och under 10k? En CRT TV möter alla dina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Din TV finns med på listan och har 17ms på kamera testet. Om man jämför med Sonys snabbaste så har dom 6ms på det testet.

Ofta? Dom tester jag kollade på visade 15. Men dom kan ju ha gjort något annat i deras test. Hur som helst är det bara 2ms i skillnad.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ofta? Dom tester jag kollade på visade 15. Men dom kan ju ha gjort något annat i deras test. Hur som helst är det bara 2ms i skillnad.

Ditt 15ms test är säkert med kamera. Din TV har utan tvekan samma input lag som de andra panasonic plasmorna på den listan, dvs runt 40ms med Leo bodnar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Har iallafall för mig att plasma har mycket mer ghosting (tror jag det heter) än andra paneler, samt att det i genomsnitt har högre responstid än de andra panelerna (ungefär som IPS jämfört med TN).
Men det behöver inte vara fallet idag, men har för mig det att det var så för några år sedan. Rätta mig gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Har iallafall för mig att plasma har mycket mer ghosting (tror jag det heter) än andra paneler, samt att det i genomsnitt har högre responstid än de andra panelerna (ungefär som IPS jämfört med TN).
Men det behöver inte vara fallet idag, men har för mig det att det var så för några år sedan. Rätta mig gärna!

Jag jämförde min datorskärm med plasman och där gick det inte att se skillnad i FPS spel.
Vill även minnas att det snackades en del om gaming när jag köpte den.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Har iallafall för mig att plasma har mycket mer ghosting (tror jag det heter) än andra paneler, samt att det i genomsnitt har högre responstid än de andra panelerna (ungefär som IPS jämfört med TN).
Men det behöver inte vara fallet idag, men har för mig det att det var så för några år sedan. Rätta mig gärna!

Begriper inte vem som matar dig med sådan desinformation... plasma har responstid typ som CRT och har så alltid haft så känn dig rättad

Gällande input lag så är ju inte sub 40 ms direkt dåliga siffror. De flesta lcd skärmar där ute har mer input lag och framförallt mer inkonsekvent som jag upplever det.

Sony W6 input lag är så lågt det är irrelevant. Det är tur den har det för bildkvaliten är inte direkt något att hurra för jämte CRT och plasma apparater man testat. Står sig okay bland kant led LCDerna i alla fall. Men det är en trevlig spelmonitor ändå då den är hyfsat rapp för att va lcd. Som sagt inte ens nära plasman gällande skärpa i rörliga bilder.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Har iallafall för mig att plasma har mycket mer ghosting (tror jag det heter) än andra paneler, samt att det i genomsnitt har högre responstid än de andra panelerna (ungefär som IPS jämfört med TN).
Men det behöver inte vara fallet idag, men har för mig det att det var så för några år sedan. Rätta mig gärna!

Som Oqvist säger så är äldre plasma och nya som natt och dag. Skulle aldrig välja en lcd eller Oled panel över plasma.
Nu reagerar ni väl på att jag skickade en känga till Oled, men det är för att den verkar få samma "plastfilmseffekt" som lcd.
Är jag ute och cyklar på den punkten får den med kunskap om vederbörande teknik rätta mig.:)
Det trevligaste hade varit en SED monitor.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Som Oqvist säger så är äldre plasma och nya som natt och dag. Skulle aldrig välja en lcd eller Oled panel över plasma.
Nu reagerar ni väl på att jag skickade en känga till Oled, men det är för att den verkar få samma "plastfilmseffekt" som lcd.
Är jag ute och cyklar på den punkten får den med kunskap om vederbörande teknik rätta mig.:)
Det trevligaste hade varit en SED monitor.

Fast nu missförstod du mig. Jag skrev ju att plasma har alltid haft blixtsnabb respons tid de har varken blivit bättre eller sämre på den här punkten.

LCD har blivit mindre efter kan man ju säga i alla fall.

OLED har liksom LCD perfekt skärpa möjligen det du reagerar på eller så har de färgerna för uppskruvade bara? Kalbrerade LCD-er ger inte vad jag upplever plastig bild bara ojämn bild med rätt dåliga gråskalor och blurriga rörliga bilder.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast nu missförstod du mig. Jag skrev ju att plasma har alltid haft blixtsnabb respons tid de har varken blivit bättre eller sämre på den här punkten.

LCD har blivit mindre efter kan man ju säga i alla fall.

OLED har liksom LCD perfekt skärpa möjligen det du reagerar på eller så har de färgerna för uppskruvade bara? Kalbrerade LCD-er ger inte vad jag upplever plastig bild bara ojämn bild med rätt dåliga gråskalor och blurriga rörliga bilder.

1: Ah läste ditt inlägg igen och insåg min tabbe.

2: Jag vet inte hur det är med det där. Jag är sinnesjukt känslig för "den gulaktiga plastfilmseffekten" som iallafall min BenQ G2222HDL har.
Fast min systers Nokia Lumia 1020 med Oled/Amoled har ju sinnesjukt mycket av det, så den telefonen handskas jag inte med frivilligt.
CRT och Plasma har aldrig haft detta, och det är just därför dessa tekniker passar mig perfekt. Även SED hade varit klockren om den fanns att köpa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

De är väl dåligt kalibrerade då. mobiltelefoners OLED skärmar är sällan referensmaterial och går ju knappt att kalibrera alls. Har en Amoled på min Note 2 också och har ingen gul tint. Helt värdelös jämte LG Oleden dock.

Har ett par BenQ monitorer också. En helt hopplös BenQ XL2410T men den går mer mot extremt mycket blått än gult. Mycket för att den har episkt med ljusinsläpp men den trailar bra blått också så man blir lätt åksjuk. Min äldre BenQ G2400W har mindre problem med trails än denna "120 hz" monitor lol.

Det finns ju mindre bra plasmor också host host LG och diverse budgetmodeller från Samsung.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x