Vad tycker ni? Är min rigg i behov av en uppgradering?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni? Är min rigg i behov av en uppgradering?

Tänkte bara se vad ni tycker om min nuvarande rigg.
Är den i behov av CPU uppgradering möjligtvis?
Hur bra håller 2500K måttet egentligen? "Gammal" arkitektur?

Något annat som kan uppgraderas?

Lirar mest ARMA II samt kommer köra mkt ARMA 3 när hela spelet är klart.
Annars blir det lite Skyrim då och då.

Tack så länge!

Permalänk

Nej, upplever du behaglig fps i spelen du spelar så ska du inte uppgradera.

Permalänk
Medlem

Nej, prestandaskillnaden mellan sandy bridge och haswell kommer du troligen inte tycka är värt det.

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

prossecorn behövs inte uppgraderas nätagget kanske

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Tänkte bara se vad ni tycker om min nuvarande rigg.
Är den i behov av CPU uppgradering möjligtvis?
Hur bra håller 2500K måttet egentligen? "Gammal" arkitektur?

Något annat som kan uppgraderas?

Lirar mest ARMA II samt kommer köra mkt ARMA 3 när hela spelet är klart.
Annars blir det lite Skyrim då och då.

Tack så länge!

Sitter på 2500k och inte sett mer behov än att byta grafikkort Sandy kommer vara länge den bästa cpu:n och dessutom klockvänlig och bra prestanda (om det ens kommer någon cpu som slår den).

Men nej, du behöver inte byta cpu:n för mer prestanda:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Eventuellt kan du behöva uppgradera grafikkortet tidigast nästa år om eller när det kommer nya grafikkort som presterar anmärkningsvärt bättre än ett 680.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xeliaz:

prossecorn behövs inte uppgraderas nätagget kanske

Nej, absolut inte.

OnT: 2500K räcker gott och väl för all slags gaming idag om man verkligen inte måste ha 100+FPS och spelar på en 120Hz-skärm.
Spelar du i 60Hz så behöver du inte ens överklocka den för att den ska klara av näst intill alla spel som finns med undantag för typ Arma 2, Planetside 2 etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du behöver inte byta ut något, processorn är mer än godkänd, går att överklocka ordentligt, likaså gpun går att överklocka, hela systemet är väldigt balanserad, finns ingen mening så länge du inte spelar på väldigt hög upplösning, då kan du behöva ett bättre grafikkort, spelar du på full hd kan du köra alla spel på höga inställningar dom flesta på max.

Skrivet av xeliaz:

prossecorn behövs inte uppgraderas nätagget kanske

Varför skulle han det? Be quiet 680w är mer än tillräckligt, har god verkningsgrad, höga betyg osv.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar.

Gällande min nuvarande prolle så kör den stabilt i 4.5Ghz.
Nätagget är kanske det bästa jag någonsin har kört med, och då har jag haft betydligt mer watt från t.ex Fractal Design, Corsair, XFX, Seasonic m.fl.
Och det enda som jag tyckte höll riktigt bra kvalitet rakt igenom är faktiskt mitt nuvarande.

Grafikkortet gillar jag, tyst, kraftigt även om jag har en viss ångest just nu då jag ändå pungade ut närmare 6 papp för det när det kom, och ser man vad de säljs för beggat nu, så får man mardrömmar.

Tänkte mest på att det finns nyare prollar, med ny arkitektur etc vilket kanske är värt.
Men då det kanske inte är värt rent prismässigt så lär jag hålla i denna tills den ger upp.

Angående spelen så lirar jag med en Samsung LS27A950DSL
27", 120 hz, 2ms, 3D.. Allt jag egentligen behöver för gaming.

Tack för alla svar !

Permalänk
Medlem

Tja SweC!

Återkommer nu efter ett år och undrar samma sak fortfarande.
Har ej uppgraderat men har nu fått möjlighet att skaffa mig ett GTX 780ti för ett bra pris.
Är det värt eller bör jag även uppgradera prollen samt något annat?
Kommer processorn att vara en flaskhals i detta fall om jag köper ett 780ti?

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Tja SweC!

Återkommer nu efter ett år och undrar samma sak fortfarande.
Har ej uppgraderat men har nu fått möjlighet att skaffa mig ett GTX 780ti för ett bra pris.
Är det värt eller bör jag även uppgradera prollen samt något annat?
Kommer processorn att vara en flaskhals i detta fall om jag köper ett 780ti?

Tror faktiskt du kan sitta lugnt med i5

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Allt beror på hur mycket man värdesätter den ökning av prestanda som en uppgradering skulle medföra.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tja SweC!

Återkommer nu efter ett år och undrar samma sak fortfarande.
Har ej uppgraderat men har nu fått möjlighet att skaffa mig ett GTX 780ti för ett bra pris.
Är det värt eller bör jag även uppgradera prollen samt något annat?
Kommer processorn att vara en flaskhals i detta fall om jag köper ett 780ti?

Kan du inte se hur tungt lastade de olika delarna blir under real life scenarios? Många kan tänka sig att ha CF eller SLI på en 3570K som jag har, men i det spelet jag spelar så flaskar CPU:n långt innan mitt 7970 Ghz, så om jag skulle uppgradera skulle det definitivt vara processorn.
Spelar du fortfarande bara Arma?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

prossecorn behövs inte uppgraderas nätagget kanske

Jisses, vad skulle det göra för skillnad i detta fall ? han har ju ett ok agg sålänge han kör med ett Grafikkort

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Kan du inte se hur tungt lastade de olika delarna blir under real life scenarios? Många kan tänka sig att ha CF eller SLI på en 3570K som jag har, men i det spelet jag spelar så flaskar CPU:n långt innan mitt 7970 Ghz, så om jag skulle uppgradera skulle det definitivt vara processorn.
Spelar du fortfarande bara Arma?

Kan inte köra SLI med tanke på det chassit jag använder samt då jag kör med ett internt ljudkort som tar upp den extra plats som en SLI-rigg skulle behöva.
Gällande spelande så lirar jag inte så mycket längre, utan det handlar väl mest om att man är prylbög och vill ha lite av det bästa hela tiden.
Tycker du det vore bättre och invänta nya generationens grafikkort istället kanske?

Skrivet av AmdX2:

Jisses, vad skulle det göra för skillnad i detta fall ? han har ju ett ok agg sålänge han kör med ett Grafikkort

Nätagget är jag sjukt nöjd med. Så det byter jag inte ut

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen ny processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kan inte köra SLI med tanke på det chassit jag använder samt då jag kör med ett internt ljudkort som tar upp den extra plats som en SLI-rigg skulle behöva.
Gällande spelande så lirar jag inte så mycket längre, utan det handlar väl mest om att man är prylbög och vill ha lite av det bästa hela tiden.
Tycker du det vore bättre och invänta nya generationens grafikkort istället kanske?

Nätagget är jag sjukt nöjd med. Så det byter jag inte ut

Behåll din 2500k du, den ligger ju på 4.5Ghz för dig och klarar lätt allt du kommer kasta på den i spelväg ett bra tag framöver.
Nätagget behover du garanterat inte byta ut, det är ett bra agg med betydligt mer effekt än du behöver för din rig i dagsläget, dessutom är den baserad på FSPs rätt trevliga Aurum-design.

EDIT: Någonting kommer alltid vara en flaskhals i någon mån, en OCad 2500k funkar fint med ett 780ti. Är priset bra nog och du har pengar, samt behöver prestandan är det väl inte mycket att fundera på? Skulle dock aldrig rekommendera att köpa ett 780ti för någonting ens nära nypris idag med 880 i horisonten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kan inte köra SLI med tanke på det chassit jag använder samt då jag kör med ett internt ljudkort som tar upp den extra plats som en SLI-rigg skulle behöva.
Gällande spelande så lirar jag inte så mycket längre, utan det handlar väl mest om att man är prylbög och vill ha lite av det bästa hela tiden.
Tycker du det vore bättre och invänta nya generationens grafikkort istället kanske?

Nätagget är jag sjukt nöjd med. Så det byter jag inte ut

Kan du köpa ett GTX780Ti till ett bra pris så tycker jag du skall göra det, visst kan du vänta på nästa generations grafikkort men och andra sidan skall du vänta på nästa generation och sedan nästa osv... Köp ett nytt grafikkort nu istället.

Så länge du inte skall köra SLI så behöver du inte uppgradera din nuvarande CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Tänkte bara se vad ni tycker om min nuvarande rigg.
Är den i behov av CPU uppgradering möjligtvis?
Hur bra håller 2500K måttet egentligen? "Gammal" arkitektur?

Något annat som kan uppgraderas?

Lirar mest ARMA II samt kommer köra mkt ARMA 3 när hela spelet är klart.
Annars blir det lite Skyrim då och då.

Tack så länge!

varför frågar du oss?
är ju bara du som vet hur din dator klarar dom spel du spelar, eller har du för mycket pengar?

Permalänk
Avstängd

om man höftar lite så är kanske prestanda skillnaden på 2500k och 4670k ca 10% och då har Haswell 100mhz extra så uppgradera "om man ens kan kalla det för det" är helt värdelöst och finns ingen orsak förutom ha begär eller om man vill ha en i7 för rendering eller nått sånt annars är det värdelöst för intel är as som försöker sälja typ samma cpu 15 gånger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Tja SweC!

Återkommer nu efter ett år och undrar samma sak fortfarande.
Har ej uppgraderat men har nu fått möjlighet att skaffa mig ett GTX 780ti för ett bra pris.
Är det värt eller bör jag även uppgradera prollen samt något annat?
Kommer processorn att vara en flaskhals i detta fall om jag köper ett 780ti?

Jag tycker definitivt att du inte ska byta CPU för prestandans skull och den räcker långt överklockad även med ett GTX780Ti. Så kör i vind för ström har du med bred marginal.

Som du ser är skillnaden inte stor i originalklock: http://www.anandtech.com/bench/product/288?vs=837

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

varför frågar du oss?
är ju bara du som vet hur din dator klarar dom spel du spelar, eller har du för mycket pengar?

Min undran var nog mest om att ifall jag vill uppgradera, vad exakt är det jag bör uppgradera, inte om Du/Ni vet om min dator duger för de spel jag spelar.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Min undran var nog mest om att ifall jag vill uppgradera, vad exakt är det jag bör uppgradera, inte om Du/Ni vet om min dator duger för de spel jag spelar.

Och som redan är svarat så är det grafikkortet om något som kan uppgraderas då ett 780ti kommer ge runt 40% mer FPS än ditt 680, om det är värt det är helt upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Min undran var nog mest om att ifall jag vill uppgradera, vad exakt är det jag bör uppgradera, inte om Du/Ni vet om min dator duger för de spel jag spelar.

Om du spelar mycket arma 3 så bör du satsa på att uppgradera processorn. Grafikkortet hjälper också så klart men Arma käkar mycket processorkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Om du spelar mycket arma 3 så bör du satsa på att uppgradera processorn. Grafikkortet hjälper också så klart men Arma käkar mycket processorkraft

Jag spelar int Arma. Men källa på detta? Vad jag läst så är Arma 3 väldigt dåligt optimerat och använder inte processorn fullt ut. Har Arma 3 ens någon nytta av hyperthreading?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Om du spelar mycket arma 3 så bör du satsa på att uppgradera processorn. Grafikkortet hjälper också så klart men Arma käkar mycket processorkraft

Cpu:n är inte dålig. dom nyaste presterar marginellt bättre. Mer strömförbrukningen dom jobbat på. Det som hjälper arma är klock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Min undran var nog mest om att ifall jag vill uppgradera, vad exakt är det jag bör uppgradera, inte om Du/Ni vet om min dator duger för de spel jag spelar.

Om du får ett bra pris på 780TI,
kör så det ryker.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

om du får tag på en billig i7 2600k som du kan överklocka skiten ur borde du få mer FPS i ARMA vilket belastar cpu'n rätt tungt men den bästa uppgradering borde ju vara ett nytt grafikkort till hösten ur kanske nvidias 800 serie med mer grafikminne? ARMA 3 gillar väl att rendera långt framåt och käka grafikminne?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kan inte köra SLI med tanke på det chassit jag använder samt då jag kör med ett internt ljudkort som tar upp den extra plats som en SLI-rigg skulle behöva.
Gällande spelande så lirar jag inte så mycket längre, utan det handlar väl mest om att man är prylbög och vill ha lite av det bästa hela tiden.
Tycker du det vore bättre och invänta nya generationens grafikkort istället kanske?

Om det bara handlar om hårdvarupenis så tycker jag du köper ett nytt chassi och kör 2 grafikkort c:
Om du faktiskt vill ha lite bättre prestanda så fråga dig själv vad du använder den till mest, men svårt att hitta någon värdig uppgradering om du inte spelar.
Som sagt, det krävs inte nödvändigtvis långa tester för att se vad som flaskar i datorn, jag körde monitorerna på en annan skärm medan jag spelade. Graffet var på 60% när CPU:n var på 100 =p
Annars kan du se över resten av utrustningen, kanske en ny/till skärm, tangentbord? Mus? Hörlurar? Mikrofon? Finns mycket i datorväg man kan slösa pengar på. Tyckte själv att 2 skärmar var behändigt när jag hade det.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits men med ett 670 oc, jag tänkte vänta till 800 serien..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro