Permalänk
Medlem

Smutsigt vattenblock?

Hej!

Jag plockade ut mitt vattenkylda grafikkort idag och märkte då att ytan ser lite smutsig ut, är detta normalt eller är det något som är allvarligt fel?

Tack för hjälpen!

Mvh

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Hej!

Jag plockade ut mitt vattenkylda grafikkort idag och märkte då att ytan ser lite smutsig ut, är detta normalt eller är det något som är allvarligt fel?

http://i62.tinypic.com/2w5sf3a.jpg

Tack för hjälpen!

Mvh

vad har du fyllt med, destillerat vatten? det du ser är väl oxid/avlagringar om det inte är rent.
ja smuts får du nog alltid. fanns väl nån blandning med isopropanol, destillerat vatten. som funkar bra`?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Gjorde du rent radiatorerna innan du kopplade ihop allt och körde?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vad har du fyllt med, destillerat vatten? det du ser är väl oxid/avlagringar om det inte är rent.
ja smuts får du nog alltid. fanns väl nån blandning med isopropanol, destillerat vatten. som funkar bra`?

Skrivet av Skuggan74:

Gjorde du rent radiatorerna innan du kopplade ihop allt och körde?

Skickades från m.sweclockers.com

Körde först med Primochill Steel Blue men bytte efter en månad till EK- UV Blue vätska.
Yes rengjorde radiatorerna

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Körde först med Primochill Steel Blue men bytte efter en månad till EK- UV Blue vätska.
Yes rengjorde radiatorerna

hur rengjorde du ?

alla dom som man köper är väl praktiskt taget glykol med fluorescerande färg?
desto mer "färgat" det är så blir det mer saker som kan klumpa ihop sig.

vanlig kylarvätska till bilar. ?

Citat:

Etylenglykol finns i tre varianter: Blå glykol – bildar en skyddande hinna i motorn som motverkar korrosion. Röd, gul eller orange glykol – innehåller organiska syror som tar hand om de restprodukter som bildas och motverkar därigenom korrosion. Blågrön (röd hos VAG) – en hybridvariant som kombinerar dessa två egenskaper. Hyundai rekommenderar den blågröna glykolen.

destillerat vatten och Isopropanol ? ser kanske inte så Coolt ut men blir ju inga rester

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hur rengjorde du ?

alla dom som man köper är väl praktiskt taget glykol med fluorescerande färg?
desto mer "färgat" det är så blir det mer saker som kan klumpa ihop sig.

vanlig kylarvätska till bilar. ?

destillerat vatten och Isopropanol ? ser kanske inte så Coolt ut men blir ju inga rester

Har inte exakt koll på ingredienserna men det är ju destillerat vatten med lite färgämnen samt ämnen mot alger osv och korrosion.

Men det låter som att detta är ett "normalt" utseende iaf, inget att vara orolig för? Inget som kommer påverka min prestanda något enormt?

Edit: Rengjorde genom att skölja igenom radiatorn med destillerat vatten några gånger, skaka osv. så att allt svart skräp som finns kvar sen produktionen i den åkte ur

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neeon123:

Har inte exakt koll på ingredienserna men det är ju destillerat vatten med lite färgämnen samt ämnen mot alger osv och korrosion.

Men det låter som att detta är ett "normalt" utseende iaf, inget att vara orolig för? Inget som kommer påverka min prestanda något enormt?

Absolut ingen fara. Påverkar inte din prestanda alls. Ser bara estetiskt tråkigt ut.

Permalänk
Medlem

Färgämnen har en tendens att klumpa ihop sig, min polare använde något dåligt färgämne till sitt vattensystem för typ 4år sedan, var iprincip omöjligt att få rent och än idag(sköljt igenom 1000ggr) kan det komma fram avlagringar från det.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Nog är det allt från den färgade vätskan.

Klart att det påverkar systemet lite grann om det nu har bunkrat upp sig något i t ex radiatorn också. Fast kanske inte till en sådan grad att vattnet i loopen hoppar upp typ 10C. Om det nu inte sitter så mycket att flödet har strypts ordentligt.

Om inte de där resterna blockerar kanalerna i blocket så är det nog helt okej. Fast kanske inte så rent visuellt, vackert.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren Det är mest jag som är lite nojig =P

Man ser inte det riktigt när kortet väl sitter i så är inte hela världen.
Tycker ändå det är konstigt att EK gör vätskor som "smutsar" sina block men jaja =P Ser inte ut att vara så mycket som har byggts upp så ska nog inte vara någon fara.

Tack igen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tack så mycket för svaren Det är mest jag som är lite nojig =P

Man ser inte det riktigt när kortet väl sitter i så är inte hela världen.
Tycker ändå det är konstigt att EK gör vätskor som "smutsar" sina block men jaja =P Ser inte ut att vara så mycket som har byggts upp så ska nog inte vara någon fara.

Tack igen

Det lättaste är att skruva isär blocket och rengöra det försiktigt med ett rakblad. Hopplöst att köra med färgat vatten, blir bara skit i det då tyvärr.

Det skall inte påverka något.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989