Behöver hjälp med datorbygge, speciellt kylarmonteringen.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med datorbygge, speciellt kylarmonteringen.

Jag har nyligen införskaffat en ny dator som jag ska bygga ihop. Har ej gjort detta på 6-7 år så jag är rätt rostig.
Mitt problem är att jag har aldrig installerat en kylare som har en såkallad "backplate". Såvitt jag förstår ska backplaten vara på moderkortets baksida och man skruvar i resten av kylaren från framsidan.... men HUR fan fäster man backplaten på baksidan så den ligger korrekt när jag ska skruva i skruvarna ifrån framsidan? Är jag helt korkad eller missar jag något? Finns det någon guide?

Moderkortet är : ASUS Z97-A ATX
Proccesor är : Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Kylaren är: SilverStone Argon AR01

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat.
Permalänk
Medlem

Följer inte instruktioner med kylaren?

Permalänk
Medlem

Första träffen jag fick på Youtube när jag sökte på SilverStone Argon AR01 installation

Kolla runt 3:25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

Första träffen jag fick på Youtube när jag sökte på SilverStone Argon AR01 installation

Kolla runt 3:25

https://www.youtube.com/watch?v=BKYcEcH6pzE

Det är typ sådär jag försöker göra.. men det är inte direkt enkelt som han säger att hålla fast backplaten under moderkortet samtidigt som man ska skruva i skruvarna på framsidan... då backplaten glider och hålen inte passar helt ordentligt :/ Får väl försöka lite mer...

Permalänk
Hedersmedlem

Montera alltid kylare med moderkortet löst på fast underlag. Då ser du vad du gör och kan enkelt kontrollera slutresultatet. Tryck även i minnena samtidigt.

Jag har redigerat trådrubriken eftersom den inte följde §3.1 i reglerna. Tänk på att skriva tydliga och förklarande trådrubriker, det ökar möjligheterna till bra svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro