DDR4-minnen på upp till 3 000 MHz från Crucial i butikslistning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Du får gärna förklara för mig hur timings hänger mindre ihop med bandbredden på DDR4, jag vill alltid lära mig nya saker. Och då kanske jag kan tajma mina minnen bättre sen då jag benchar för det mesta och då är minnes timings helt avgörande för att få dom sista poängen i dom flesta benchmarks.

Det är en ganska naturlig följd av att IC-kretsar görs allt mindre och mer komplexa. Kan försöka förklara varför timings inte längre är lika relevant.

En gammal processorer är enklare och utför många simpla (korta) instruktioner och behöver korta rader data snabbt. Det sker bäst genom att minimera klockcyklerna som går innan dataöverföringen börjar genom så låga timings som möjligt då cacheminne historiskt sett varit dyrare än idag. Nu är de dock mycket mer mångsidiga och minneshanteringen har utvecklats. Processorer med allt större cache och effektivare algoritmer har inte längre något behov av korta rader data från RAM-minne då det redan finns på det mycket snabbare cacheminnet i mycket högre utsträckning. Eftersom processorn i högre utsträckning efterfrågar längre rader data och klarar av att förutspå det i högre utsträckning är hög bandbredd mycket mer avgörande för förbättrad prestanda.

I takt med att hierarkin av data som skyfflas fram och tillbaka utvecklats förändrar det också behoven för de olika nivåerna. Så att folk sitter och klagar över att DDR4 är värdelöst är inte konstigt eftersom att deras datorers minneshierarki är utformat annorlunda. Jag är visserligen inte övertygad själv om att DDR4 skulle innebära särskilt mycket för oss "entusiaster" med det snabbaste idag men vi får vänta och se vad sker. Jag hoppas på att bli positivt överraskad av X99, allt hänger på dess IMC för min del...

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk

Vad är timings och hur viktiga är dem? Gör de stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Det kommer ge ett stort lyft för integrerade grafikkretsar, så tro inte att du var sarkastisk

Vilka?
APUerna från AMD kommer stanna på DDR3 pga det prismässigt är billigare att köpa ett separat grafikkort med mer prestanda än DDR4 minne...
Och hur många köper Haswell-E (har den ens det???) för att köra integrerad grafik?, när den ÄNDÅ slås av AMDs APUer...

Skrivet av Dogshitjoint:

EDIT: Jag glömde ju helt bort APU´erna som drar nytta utav snabbare minnen mera än våra CPU´s, intressant område det också för all del men det får i sådana fall diskuteras i annan tråd än en nyhetspost.

Du menar att DDR4 användning inte får diskuteras i en post om DDR4 minne.... hmm.

Skrivet av Isse00:

Inte för integrerad grafik (främst AMDs APU). En övergång till DDR4 skulle upplåsa potentialen i den hårdvaran en hel del.

Den skulle ändå inte ge vad ett dedikerat GDDR5 RAM skulle ge. Tror ärligt att APUerna borde tittat på att göra 256Bit buss av 4st DDR3 istället. Mer prisvärt och det ger rejäl förbättring.

Skrivet av Isse00:

Varför vill du ha sänkta timings? Du behöver inte sänkta timings för låg latens med så mycket högre bandbredd.

Därför att som det är nu, är DDR3 snabbare än DDR4 vid 2133MHz, eftersom DDR3 modulerna har lägre timeings och kan ge mer effektiv prestanda, inte bara teoretiskt. Men självklart så finns det tillfällen där timeings inte spelar mycket roll, typ i en GPU. Men hos de flesta CPUer så spelar det roll till en viss gräns, tills deras inre latency börjar komma ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vilka?
APUerna från AMD kommer stanna på DDR3 pga det prismässigt är billigare att köpa ett separat grafikkort med mer prestanda än DDR4 minne...
Och hur många köper Haswell-E (har den ens det???) för att köra integrerad grafik?, när den ÄNDÅ slås av AMDs APUer...

Antog att intels standardplattform också skulle gå över till DDR4 så småningom, och jag vet många människor som skulle uppskatta lite vassare minne i det sammanhanget. Om man nu vill ha riktig CPU-kraft och samtidigt kunna köra lättare spel. Dessutom kommer säkerligen priserna på DDR4 gå ner med tidens gång, så jag tror inte det kommer saknas en marknad för processorer med integrerad grafik. Det kräver mindre ström och tar mindre plats i chassit.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Antog att intels standardplattform också skulle gå över till DDR4 så småningom, och jag vet många människor som skulle uppskatta lite vassare minne i det sammanhanget. Om man nu vill ha riktig CPU-kraft och samtidigt kunna köra lättare spel. Dessutom kommer säkerligen priserna på DDR4 gå ner med tidens gång, så jag tror inte det kommer saknas en marknad för processorer med integrerad grafik. Det kräver mindre ström och tar mindre plats i chassit.

Jo, på sikt har du nog rätt. Men det lär ju dröja minst till 2015, eller tom sent 2015 innan det blir standard. Priset på DDR4 måste hinna bli billigt och standard över DDR3, annars köper folk det billigare, oavsett.
Budget dator blir ju inte bättre för att du slänger i några över-prisade delar, utan du bör titta på de mest ekonomiska och effektiva uppgraderingarna. DDR4 är väl värt det till integrerat grafikkort, men DDR3 i quad är även det mer effektivt än dual DDR4 är på ett långt tag.
Så jag säger hellre 4 kanaler, och bara 4 slot DDR3 för en budget prestanda, år 2014-2015 iaf. 4st 2(el 4)GB moduler räcker långt i budget väg, och skulle ge dubbla prestandan mot dagens "dual channel" för APU mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, på sikt har du nog rätt. Men det lär ju dröja minst till 2015, eller tom sent 2015 innan det blir standard. Priset på DDR4 måste hinna bli billigt och standard över DDR3, annars köper folk det billigare, oavsett.
Budget dator blir ju inte bättre för att du slänger i några över-prisade delar, utan du bör titta på de mest ekonomiska och effektiva uppgraderingarna. DDR4 är väl värt det till integrerat grafikkort, men DDR3 i quad är även det mer effektivt än dual DDR4 är på ett långt tag.
Så jag säger hellre 4 kanaler, och bara 4 slot DDR3 för en budget prestanda, år 2014-2015 iaf. 4st 2(el 4)GB moduler räcker långt i budget väg, och skulle ge dubbla prestandan mot dagens "dual channel" för APU mm.

Touché i guess

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jo, på sikt har du nog rätt. Men det lär ju dröja minst till 2015, eller tom sent 2015 innan det blir standard. Priset på DDR4 måste hinna bli billigt och standard över DDR3, annars köper folk det billigare, oavsett.
Budget dator blir ju inte bättre för att du slänger i några över-prisade delar, utan du bör titta på de mest ekonomiska och effektiva uppgraderingarna. DDR4 är väl värt det till integrerat grafikkort, men DDR3 i quad är även det mer effektivt än dual DDR4 är på ett långt tag.
Så jag säger hellre 4 kanaler, och bara 4 slot DDR3 för en budget prestanda, år 2014-2015 iaf. 4st 2(el 4)GB moduler räcker långt i budget väg, och skulle ge dubbla prestandan mot dagens "dual channel" för APU mm.

Ingen har påstått något annat. Ingen ny standard är bäst, billigast och implementeras överallt direkt. Sådant tar tid, ibland väldigt lång tid...

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz