Permalänk
Medlem

köpa kylare utan att överklocka?

Hej

Är rätt så sugen på att köpa en kylare då jag kör på stock kylaren och Har hört att procesorn mår bättre destå lägre temp. Har en i7 4770 så tänkte inte överklocka då jag har hört att det är meningslöst utan en k - modell.
Men är det ändå värt att köpa en kylare fast man inte ska överklocka? Är lite sugen på corsair H100I men undrar om det bara är overkill?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka kan jag rekommendera Coolermaster hyper 212 evo. En av dom bästa budgetkylarna på marknaden och räcker väl om du inte ska överklocka.

Permalänk
Medlem

H100i är overkill och noctuas u14s är tystare (kyler lika bra):
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/174004-noctua...
Men även den är overkill så jag skulle ta om jag var du en cooler master hyper 212 evo

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Wefod:

Ska du inte överklocka kan jag rekommendera Coolermaster hyper 212 evo. En av dom bästa budgetkylarna på marknaden och räcker väl om du inte ska överklocka.

Jag har överklockat och jag kör med 212 med helt okej temperaturer så den fungerar absolut till en oklockad CPU.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera en Raijintek Themis Evo, fick tag i en 5€ billigare än en hyper 212, och enligt tester kyler den liiiiite bättre men har lite mera ljud vid hög fläkthastighet. Inget att bry sig i med en oklockad processor dock, avnänder en sådan med min oklockade Xeon 1231V3, tempen i denna sommarvärme kommer nätt och jämnt över 40C i full load och fläkten i kylaren går konstant på minimi hastighet, den är helt ohörbar.

Permalänk
Medlem

Har själv en H100i som kyler min 4790k är helnöjd.Köpte min på inet rean.Inte hunnit överklocka än pga sommar värmen.

Cpu ligger max 45 grader på max load med quiet mode i Corsair link

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kör oklockat med Noctua NH-D15. Använder bara en av de två medföljande fläktarna... Helt ljudlös, sjukt nöjd!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka, så är största poängen med en effektiv eftermarknadskylare att sänka ljudnivån. Om du inte stör dig på den nuvarande ljudnivån så kan du alltså lika gärna strunta i det.

Så vitt jag vet spelar det väldigt liten roll för processorns livslängd, om den t.ex. ligger på 40 eller 60 grader. Det är bara vid väldigt höga temperaturer (nära den max tillåtna arbetstemperaturen, som väl brukar ligga vid 90+ grader) som livslängden kan förkortas avsevärt.

Det bör nämnas att strömförbrukningen sjunker vid lägre temperatur också (pga mindre strömläckage om jag minns rätt), så om strömförbrukningen är viktig så har förstås en effektivare kylare en poäng där också, förutom den sänkta ljudnivå alltså.

Och ja, H100i är bara overkill i ditt fall. Dessutom tillkommer cirkulationspumpen som en extra ljudkälla.

För hög pris/prestanda kan du t.ex. ta en titt på Swecs test av budgetkylare:

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Visa signatur

5950X, 3090