Hur dålig svärta har tv paneler av typen IPS?

Permalänk
Medlem

Hur dålig svärta har tv paneler av typen IPS?

Hejsan!
Varnade mina föräldrar om att plasma-tekniken är på utdöende. Nu när deras 18 år gamla crt dog är det bara att konstatera att deras gamla thomson överlevde plasma-eran.
Hur som helst behöver de en ny dumburk och den ska ju såklart vara bra men helst inte kosta många kronor.

Sneglade på LG 49LB620V som dustin har som kampanjvara just nu. IPS med passiv 3d.
Farsan är gammal grafiker och är extremt kräsen när det gäller färger. På så sätt kan en IPS vara lämplig. Men samtidigt hade deras tjocktv typ referensklass när det gäller både svärta och färg.
Går det att kalibrera en tv med IPS-panel så man får tillräckligt bra svärta för att glo film i ett helt nedsläckt rum?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Med lite vilja går det mesta. Min fjolårs Sony LCD TV ger rätt dålig bildkvalitet men absolut det går se film på den även om den inte är nära mina flera år gamla samsung plasma. If there is a will there is a way men jösses vad man svurit över den.

S-PVA går det få lika bra färger som med S-IPS. Fördel med IPS är bredare betraktningsvinklar inte lika beroende av att sitta i centrum. S-PVA paneler orkar i regel få till lite bättre djupsvärta men detta beror ju på hur tv apparaterna trimmas med local dimming etc. Är han grafiker så kanske han inte orkar med grafikfelen och detaljtappet som följer med local dimming?

Förhoppningsvis var Thomson bra utsliten innan den dog så bildkvalitetstappet inte blir för markant. Större bild kan ju påverka en del positivt kanske

OLED kommer inte på fråga?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

Kontrastförhållandet på de IPS-baserade TV-apparater jag testat har legat inom 700:1 till 1000:1 och det krävs egentligen två saker för att de inte ska upplevas som grå eller svagt blå i svärtan och det är att man sitter i en relativt ljus miljö så att pupillerna drar ihop sig, samt att man ganska exakt finjusterar ljusstyrkan. Drar man på för högt följer förstås svartbotten med och man ser svärtan som ett mörkt grått eller blått ljus.

Sitter man i ett mörkt rum där ögat kan anpassa sig och bli känsligare märker man tydligare problemen med svärtan.

VA-panelerna brukar gå betydligt djupare i svärtan/högre kontrastförhållande 2500:1 till ibland över 4000:1 (oftast på Sharps paneler) och där är det lättare att få till en djupare svärta, men det försvinner också snabbare i vinkel. Redan vid 30-40 grader åt sidan är kontrastförhållandet nere på IPS-nivåerna och dras dessutom med förändrad gamma och förändrade färger som IPS:erna inte alls ger i samma grad.

Local Dimming ger potentiella fördelar men det är begränsat och dras med nackdelar som auraeffekter och att man ser hur panelen pumpar i ljusstyrkan, i en del fall med en slags "draperieffekt". Local dimming förbättrar heller inte kontrasten på lokal nivå och definitivt inte på detaljnivå eftersom zonerna som släcks ned är för få och för stora.

Störande? Kan bara var och en svara på. Bildrör är inte perfekta de heller. Jag har i alla fall subjektivt föredragit en mild inställning på local dimming som är diskret i sitt ljuspumpande just därför att det bli mörkare i en mörk scen och ljusare i ljus scen. Kontrastupplevelsen stärks även om den mätmässiga effekten är liten.

Detta är inget som kan kalibreras bort eftersom det är fysikaliska begränsningar i panelen. Man kan förstås finjustera ljusstyrkan såpass att man hittar kompromissen mellan punsch i bilden och djup svärta, men man får aldrig det omfång som en *bra* CRT, en *bra* plasma eller en OLED kan ge när vi pratar om att vara kungen i det mörka rummet.

Färgkorrekthet handlar i första hand om produktegenskaper, inte om panelegenskaper. Det är också ljuskällan, lysdioderna, som styr vilket färgomfång som är möjligt snarare än själva LCD-panelen. Men man ska leta bland det riktiga budgetskräpet för att finna TV-apparater som är helt fel i färgerna. Eller besöka valfri elektronikbutik. 50 apparater på väggen, inte en enda färg är rätt. Fast det är en inställningsfråga. Nästan alla apparater jag riktad mätaren mot går att justera rätt. Kanske inte kalibreras rätt, men "good enough".

Få apparater från de etablerade tillverkarna i mellanklass och uppåt är egentligen dåliga. Att köpa TV på ett vettigt sätt handlar främst om att välja de nackdelar man kan leva med.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Var på elgiganten och spanade in 55" versionen av LB620v. Den led av en viss typ av flimmer som troligen orsakades av att den var kopplad via komponent-kablar. Däremot hade den fullt stöd för isf-kalibrering. Stod och lekte med den i någon timme och färgerna gick att få till rätt bra. Att avgöra hur svärtan kommer bli när man väl plockar upp tvn hemma var totalt omöjligt att avgöra.
Något som det stod att tvn hade var 100hz-mci? Är det ett nytt sätt att uttrycka 50hz utan någon som helst bildförbättring gällande mjuka rörelser? Hittade ingenstans att varken stänga av eller slå på 100hz-mci. Och mitt öga konstaterade att den bara grejade 50hz.

Det spelades en butiksdemo där man kunde se hur mycket bilden hackar i 50hz. Personligen kör jag 50hz hemma på min lcd och upplever aldrig samma hack i bilden som på butiksdemon. Gissar att den är en demo de spelar upp för att sälja in motion+ teknikerna som gör att apparaterna kostar mer. Min tv är dock bara 40". Är motion+ eller motsvarande något man bör överväga när det rör sig om 50" tycker ni? Såg nu att elgiganten har en 50" philips med "200hz" för 4490:- Dvs ungefär samma pris som LG 49LB620v ink. frakt från dustin. Dock saknar den 3d.
Vad hade ni valt? Passiv 3d men utan motion+ teknik, kontra tv utan 3d med 200hz?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Lita aldrig på en butiksdemo. Det är bondfångeri och de visar hur bra tv:n är på situationer som endast uppstår i just den demoslingan.

Vad som är viktigast är att hur korrekt TV:n fungerar när du stänger av interpoleringen, dvs när den ska visa material som är native 24 eller 25 bilder/s (som absoluta majoriteten av det material vi tittar på är). Många apparater, både från LG och Philips (och fler) kan inte återge exempelvis 24p utan att repetera bildrutor ojämnt vilket ger onödigt ryckig bild. Vill du slippa rycken måste du använda bildinterpoleringen vilket leder till bildfel och störningar när nya bildrutor morphas fram. Samt att interpoleringen skapar ett "videokameraflyt" som en del inte gillar.

Hz-talen är också bondfångeri och det räknas godtyckligt. Panelen kanske kan adresseras i 100 eller 120 Hz men kreativa sätt att räkna gör att tillverkarna till exempel räknar reglering av bakbelysningen som 2x frekvens...

Tumregeln är att tillverkarena själva klistrar dit högre Hz-siffror på apparater de själva anser vara bättre. Ungefär som prislappen med andra ord.

Permalänk

Varför behöver man varna för att en viss för dyr teknik inte fungerar kommersiellt? Passa istället på att köpa så länge säljaren accepterar förluster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lita aldrig på en butiksdemo. Det är bondfångeri och de visar hur bra tv:n är på situationer som endast uppstår i just den demoslingan.

Vad som är viktigast är att hur korrekt TV:n fungerar när du stänger av interpoleringen, dvs när den ska visa material som är native 24 eller 25 bilder/s (som absoluta majoriteten av det material vi tittar på är). Många apparater, både från LG och Philips (och fler) kan inte återge exempelvis 24p utan att repetera bildrutor ojämnt vilket ger onödigt ryckig bild. Vill du slippa rycken måste du använda bildinterpoleringen vilket leder till bildfel och störningar när nya bildrutor morphas fram. Samt att interpoleringen skapar ett "videokameraflyt" som en del inte gillar.

Hz-talen är också bondfångeri och det räknas godtyckligt. Panelen kanske kan adresseras i 100 eller 120 Hz men kreativa sätt att räkna gör att tillverkarna till exempel räknar reglering av bakbelysningen som 2x frekvens...

Tumregeln är att tillverkarena själva klistrar dit högre Hz-siffror på apparater de själva anser vara bättre. Ungefär som prislappen med andra ord.

Nä precis... butiksdemon såg ut att visa typ 20fps just för att kunna demonstrera 200hz teknik etc. Vid andra demos som naturfilm etc upplevdes inte hack vid panorering på samma sätt. Något som fick mig att undra om 100hz MCI, var om det var något de på pappret hittat på eftersom det upplevdes som 50hz och inget annat. Hittade heller ingen inställning för detta. LG 49LB620v hade heller ingen "local dimming". Om det är en dealbreaker eller ej går heller inte att avgöra med tanke på belysningen i butiken.
Precis som du skriver brukar jag störas av handkamera-flytet. Men om det är som du säger att LG inte grejar 24p i ett jämt flöde blir jag lite skeptisk. Hittar heller inga speccar för 24p på hemsidan. Undrar hur illa det blir då?

Gällande hz-talen vet jag att alla tv-apparater hade 50/60hz enda sen jag började nörda ner mig omkring 2007. Däremot hade ju flera bildinterpolering precis som du beskriver. Jag trodde 100hz MCI skulle vara någon form av liknande teknik, vilket det inte tycks vara? Därför undrar jag vad som kan menas med det egentligen. Skulle det vara en teknik som ger bättre flyt bör den ju kunna stängas av och sättas på, vilket jag inte hittade någon inställning för.
Det mest positiva jag kan se med tvn är priset och den passiva 3Dn. Men avsaknaden av local dimming på en IPS, och om det är som du säger, att den inte klarar 24p, får mig att tveka. Kanske blir att beställa hem en och i värsta fall nyttja distansköplagen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

"100 Hz MCI" och alla sådana termer är en del av det uppblåsta marknadsföringen. Du hittar motsvarande teknik (interpolering + eventuell overdrive) under andra namn och andra siffror från andra tillverkare. Det gemensamma är att dessa reklambegrepp bara existerar på kartongen, klisterlappar och i just reklamen. Handbok och menyer är ofta helt utan referenser till dem. Interpoleringen heter "TruMotion" hos LG och kan stängas av eller regleras i nivåer djupt nere i menyerna. En kompromiss som brukar fungera är att ställa det reglaget på lägsta värdena, 0 eller 1 för att få mer normalt bildflyt utan att det blir videokamerakänsla.

Vet inte om just den LG-modell du tittat på klarar att återge interpoleringsfri 24p utan att tillföra ryck, men många äldre modeller från LG har haft det problemet. Det går inte att läsa sig till utan måste testas/jämföras. Och TV-apparater i den här prisklassen hamnar väldigt sällan i djupare tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"100 Hz MCI" och alla sådana termer är en del av det uppblåsta marknadsföringen. Du hittar motsvarande teknik (interpolering + eventuell overdrive) under andra namn och andra siffror från andra tillverkare. Det gemensamma är att dessa reklambegrepp bara existerar på kartongen, klisterlappar och i just reklamen. Handbok och menyer är ofta helt utan referenser till dem. Interpoleringen heter "TruMotion" hos LG och kan stängas av eller regleras i nivåer djupt nere i menyerna. En kompromiss som brukar fungera är att ställa det reglaget på lägsta värdena, 0 eller 1 för att få mer normalt bildflyt utan att det blir videokamerakänsla.

Vet inte om just den LG-modell du tittat på klarar att återge interpoleringsfri 24p utan att tillföra ryck, men många äldre modeller från LG har haft det problemet. Det går inte att läsa sig till utan måste testas/jämföras. Och TV-apparater i den här prisklassen hamnar väldigt sällan i djupare tester.

Hela den där biten med motion plus, motion flow och allt vad tillverkarna kallar det känner jag till. Dvs 50hz men skapar bilder mellan bilderna vilket ger ett onaturligt flyt i bilden. Saken är den att 100hz mci verkar vara något annat? Kollade verkligen igenom alla menyer och isf läge etc... hittade ingenting om 100hz mci.
Det verkar va nytt fejk från tillverkarna att 200hz tekniker motsvarar gamla 100hz tekniker och att 100hz mci inte betyder ett skit egentligen? Bildhacket på butiksdemon såg ut exakt som en vanlig 50hz tv. De i butiken påstod att 100hz mci var något som inte gick att stänga av?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...