Ifixit dissekerar Oculus Rift DK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Eller bäst, en 4K skärm som ryktas komma till Samsung Note 4.

4k till en note? Du måste skämta, det låter rejält meningslöst. Batteritiden kommer ju vara katastrof. Samt bör inte ppi'n i en sån device vara högre än det mänskliga ögat kan uppfatta?

Iofs är det inte så enkelt med ögon som att räkna ppi eller upplösning. Intressant klipp om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=4I5Q3UXkGd0&list=UU6nSFpj9HTC...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Eller bäst, en 4K skärm som ryktas komma till Samsung Note 4.

4k tar säkert bort screen dooren men, vilka kommer att kunna spela med 4K och MINST 75hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gender Bender:

PenTile gör faktiskt mer nytta än skada i VR. Det där hemska rutnätet, även kallad screen door effect, som förstörde upplevelsen för många i DK1 minskar rejält då PenTile numera använder ett diamantformat rutnät. Nackdelen är att bildkvalitén i överlag blir lite sämre, men jag tar hellre det än rutnätet.

Intressant! Ser fram emot att prova den nya prototypen – först då kan jag egentligen säga något.

Skrivet av thorsama:

Off-topic:

Tycker det i allra högsta grad är on-topic: Artikeln handlar ju om att Rift har en skärm från Note 3 i sig.

Citat:

Jag förstår ärligt talat inte detta hat mot pentile. Det kanske är lite sämre på pappret, men kan ni ärligt talat samtidigt som ni bortser from personlig bias säga att det är så mycket sämre än alternativen?

Utan minsta tvekan: Ja. Från början tänkte jag också att PenTile säkert är bra och att folk som klagar på det bara är löjliga ... sedan provade jag Galaxy S3 (1280x720), Galaxy S4 (1920x1080) och nu senast Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) (2560x1600). Kommer aldrig köpa en telefon eller platta med PenTile efter det. Min iPad 4 har lägre upplösning än Note 10.1, vilket även syns, men jag skulle aldrig i livet vilja byta ut dess skärm mot en 2560x1600 med PenTile.

Citat:

Jag har en G2 nu som har en bra skärm, IPS (i mitt exempel så spelar detta in, givetvis finns det mer faktorer som spelar in om en skärm är bra eller inte). Den fungerar bra och så men kollar man på skärmen i en vinkel så blir färgerna fel. Detta problemet finns inte (i min upplevelse) med s3 som kör då pentile, oavsett vilken vinkel man kollar på den. Detta var något jag märkte 1:a dagen med min G2, direkt när jag låg i sängen och surfade lite på telefonen.

Du jämför röda bilar med Volvo. Att GS3 har bättre betraktningsvinklar beror inte på att den använder en PenTile-matris utan att panelen är (SAM)OLED. IPS har sämre betraktningsvinklar än OLED och det har inget att göra med PenTile.

Har själv en GS2, som inte har PenTile, och den äger ut iPad 4 (IPS) lika hårt på betraktningsvinklar, tack vare dess OLED-skärm.

Citat:

Sen vet jag inte hur det är för andra, men vid dessa upplösningar och storlekar på skärmen så börjar det bli ganska svårt att urskilja dessa "problem" pentile har.

Hur kommer det sig då att PenTile är så tydligt framträdande på GS4, som har 441 ppi?

Citat:

Jag tror helt enkelt att många (inte alla) ogillar samsung av någon anledning och väljer att hoppa på pentileskärmen då den faktiskt är "sämre" på pappret.

Jag gillar Samsung men det betyder inte att jag automatiskt tycker att allt de gör är bra. PenTile kan jag inte acceptera i en mobiltelefon eller platta, så jag väljer ett annat märke helt enkelt. Får hoppas att Gender Bender har rätt och att det funkar bättre i VR-headset.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av axelpaxel:

Hoppas dom slänger in en LG G3 skärm i nästa version.... Moar pixels!

Skickades från m.sweclockers.com

De har ett samarbete med Samsung så det kommer bli en Samsungskärm. Det var ju nyligen en nyhet där de bytte teknik med Samsung mot att de skulle få tillgång till paneler. Ett viktigt steg då det inte är helt lätt att säkra så bra paneler som krävs. Om de samarbetar med Samsung och Oculus slår kan de säkert få ett bra läge att få specialtillverkade paneler framöver också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Alling:

Intressant! Ser fram emot att prova den nya prototypen – först då kan jag egentligen säga något.

Tycker det i allra högsta grad är on-topic: Artikeln handlar ju om att Rift har en skärm från Note 3 i sig.

Utan minsta tvekan: Ja. Från början tänkte jag också att PenTile säkert är bra och att folk som klagar på det bara är löjliga ... sedan provade jag Galaxy S3 (1280x720), Galaxy S4 (1920x1080) och nu senast Galaxy Note 10.1 (2014 Edition) (2560x1600). Kommer aldrig köpa en telefon eller platta med PenTile efter det. Min iPad 4 har lägre upplösning än Note 10.1, vilket även syns, men jag skulle aldrig i livet vilja byta ut dess skärm mot en 2560x1600 med PenTile.

Du jämför röda bilar med Volvo. Att GS3 har bättre betraktningsvinklar beror inte på att den använder en PenTile-matris utan att panelen är (SAM)OLED. IPS har sämre betraktningsvinklar än OLED och det har inget att göra med PenTile.

Har själv en GS2, som inte har PenTile, och den äger ut iPad 4 (IPS) lika hårt på betraktningsvinklar, tack vare dess OLED-skärm.

Hur kommer det sig då att PenTile är så tydligt framträdande på GS4, som har 441 ppi?

Jag gillar Samsung men det betyder inte att jag automatiskt tycker att allt de gör är bra. PenTile kan jag inte acceptera i en mobiltelefon eller platta, så jag väljer ett annat märke helt enkelt. Får hoppas att Gender Bender har rätt och att det funkar bättre i VR-headset.

Två fördelar med PenTile är dels displayen håller längre och du kan köra högre upplösning.

Enligt denna sida så ska det märkas mindre vid högre upplösning. Ser pixlarna på min skärm, med hjälp av en droppe vatten (S3):)
http://www.oled-info.com/pentile

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Som jag sagt tidigare, köp eller 3d-printa en mobilhållare, 2 linser, lite foam, en rem från dina skidgoogles och en trådlös PS3 dosa eller dylikt så finns det en massa spel och demos och möjligheten för dig att programmera själv till valfri android mobil du sedan ploppar ner framför ögonen.

Du behöver inte ens kostruera ett sådant själv utan google har redan fixat det till dig: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140626/bygg-ditt-eget-vr-...


/sledde

Permalänk

den stora frågan är ju om de fixat så att man kan ställa skärpan på linserna så även jag som är närsynt som en mullvad kan använda dem utan att behöva klämma in ett par brillor emellan för att se nått.

inte hängt med i utveklingen så hårt på denna så ingen koll på vad som ändrats sen första versionen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rouge of Darkness:

den stora frågan är ju om de fixat så att man kan ställa skärpan på linserna så även jag som är närsynt som en mullvad kan använda dem utan att behöva klämma in ett par brillor emellan för att se nått.

inte hängt med i utveklingen så hårt på denna så ingen koll på vad som ändrats sen första versionen.

DK2 skickar med ett extra sett linser för närsynta. Det går även att justera avståndet till skärmen. Så de tänker helt klart på folk med synfel. Har även pratats om att de kommer erbjuda flera olika sett med linser med olika styrkor i konsumentversionen. Så någon lösning kommer det i alla fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet är att damm och grus är vad som repar vilket är hårdare än nycklar och knivar. Safirglas är dock något starkare men igen räcker att något är hårdare än glaset så blir der repat oavsätt vilket material det är.

Även om det är helt off-topic så kan man ju säga som så att om du håller på att skrapa safirglas med någon av de tre substanser som kan repa det så är du troligtvis rik nog att inte bry dig...

Från Wiki:
"Safirglas framställs av syntetisk safir gjord av aluminiumoxid (Al2O3), som är färglöst och när polerat genomskinligt. Safirglas används främst till klockglas. Det är hårt och går endast att repa eller skära med diamant, safir eller rubin."

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

DK2 skickar med ett extra sett linser för närsynta. Det går även att justera avståndet till skärmen. Så de tänker helt klart på folk med synfel. Har även pratats om att de kommer erbjuda flera olika sett med linser med olika styrkor i konsumentversionen. Så någon lösning kommer det i alla fall.

Folk har även lämnat in sina Rift-linser till optiker för slipning enligt sina specifika synfel. Dyrt men nice.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Även om det är helt off-topic så kan man ju säga som så att om du håller på att skrapa safirglas med någon av de tre substanser som kan repa det så är du troligtvis rik nog att inte bry dig...

Från Wiki:
"Safirglas framställs av syntetisk safir gjord av aluminiumoxid (Al2O3), som är färglöst och när polerat genomskinligt. Safirglas används främst till klockglas. Det är hårt och går endast att repa eller skära med diamant, safir eller rubin."

/hulle.

Mjo du har många fler ämnen som är starkare än Safir.
Volframkarbid, Bor, Bornitrid och många fler: Bara att kolla upp listan på skalan av hårdhet så hittar du 10+ ämnen som kan repa safirglas.

Så rik behöver man inte alls vara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

DK2 skickar med ett extra sett linser för närsynta. Det går även att justera avståndet till skärmen. Så de tänker helt klart på folk med synfel. Har även pratats om att de kommer erbjuda flera olika sett med linser med olika styrkor i konsumentversionen. Så någon lösning kommer det i alla fall.

Problemet blir för mig att jag även har brytningsfel Lite jobbigare att använda Oculus:) även 3D på bio funkar dåligt för mig (ser inte jätte dåligt under -1), men just brytningsfelet gör det jobbigare

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet blir för mig att jag även har brytningsfel Lite jobbigare att använda Oculus:) även 3D på bio funkar dåligt för mig (ser inte jätte dåligt under -1), men just brytningsfelet gör det jobbigare

Ja det blir ju väldigt svårt att lösa rent generellt eftersom det kräver specialslipning. Bara när- och långsynthet är ju enkelt att fixa. Hulle skrev tidigare i tråden att folk har skickat in linserna till optiker och fått dem slipade. Låter dyrt men kan ju vara en lösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja det blir ju väldigt svårt att lösa rent generellt eftersom det kräver specialslipning. Bara när- och långsynthet är ju enkelt att fixa. Hulle skrev tidigare i tråden att folk har skickat in linserna till optiker och fått dem slipade. Låter dyrt men kan ju vara en lösning.

jo, det får man göra i värsta fall. Så special emot vanlig slipning (antar jag), finns extremt olika vanliga glasögonbågar (kan ju i för sig ha förprogrammerat alla par).

Men detta borde vara lite enklare (för det är en helt rund form, kan i för sig bli knepigare). om man går in i vanlig dyr optiker betalade jag i alla fall 900kr per glas, två stycken blir 1,8kkr (deras billigaste glas):) Sen får man avgöra själv om det är dyrt eller billigt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Undrar om jag är den enda människan som inte är eld och lågor över Rift?
Får hoppas att dom tar det ett par steg till och gör det smidigare.
Tänker inte sitta några längre stunder med 4-500g på skallen om jag inte behöver det.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

någon som vet när DK2 släpps?
är det värt att vänta på det?

Permalänk
Skrivet av Johansson1:

någon som vet när DK2 släpps?
är det värt att vänta på det?

Första batchen av DK2 skickades ut i mitten av Juli och har nått många de senaste veckorna. Beställer du DK2 nu så dröjer det dock till September/Oktober innan du får hem det. Den var dock inte bakåt-kompatibel med DK1-spel, så det är inte projekt som stödjer det ordentligt än.

Personligen hade jag inte möjlighet att beställa DK2 i våras, men gjorde det för några veckor sedan. Har DK1 sedan tidigare och är helt såld på projektet, så det ska bli riktigt fint med högre upplösning och bättre tracking.

Om det är värt att beställa DK eller ej beror helt på vad du vill få ut av det. Det är inte många färdiga spel som stödjer det, och de som gör det är nästan uteslutande i Alpha/Beta-stadier och funkar inte alltid till 100%. Är du utvecklare själv eller gillar att testa och ge feedback till andra utvecklare så är det en självklarhet. Men deltar du inte i något sådant så är det nog inte värt pengarna och besväret, utan gör nog bäst i att invänta slutprodukten.

Det kluriga är ju att det fortfarande inte finns någon konkret info om när konsument-versionen kommer släppas. Antagligen inte förrän sent nästa år (Med tanke på det fortfarande väldigt begränsade utbudet av spel som finns tillgängligt för det), plus att dom nyligen har börjat jobba på en egen launch-titel som lär dröja ett tag innan det är klart.
Sen får man ju räkna med att dom kommer gå åt som smör när dom släpps. En pappers-lansering där få lär få hem sina beställda exemplar förrän en månad eller två senare. Då kan det vara trevligt med en DK2 att roa sig med sålänge, förutsatt att det då finns fler spel med stöd

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, det får man göra i värsta fall. Så special emot vanlig slipning (antar jag), finns extremt olika vanliga glasögonbågar (kan ju i för sig ha förprogrammerat alla par).

Men detta borde vara lite enklare (för det är en helt rund form, kan i för sig bli knepigare). om man går in i vanlig dyr optiker betalade jag i alla fall 900kr per glas, två stycken blir 1,8kkr (deras billigaste glas):) Sen får man avgöra själv om det är dyrt eller billigt

Annars går det utmärkt att använda glasögon i Rften, det har jag alltid gjort.

Skrivet av Pope:

Undrar om jag är den enda människan som inte är eld och lågor över Rift?
Får hoppas att dom tar det ett par steg till och gör det smidigare.
Tänker inte sitta några längre stunder med 4-500g på skallen om jag inte behöver det.

CV1 ska vara mycket lättare. Dock har jag inte tänkt på vikten ens under längre stunder.

Skrivet av Mr. Bravo:

Första batchen av DK2 skickades ut i mitten av Juli och har nått många de senaste veckorna. Beställer du DK2 nu så dröjer det dock till September/Oktober innan du får hem det. Den var dock inte bakåt-kompatibel med DK1-spel, så det är inte projekt som stödjer det ordentligt än.

Personligen hade jag inte möjlighet att beställa DK2 i våras, men gjorde det för några veckor sedan. Har DK1 sedan tidigare och är helt såld på projektet, så det ska bli riktigt fint med högre upplösning och bättre tracking.

Om det är värt att beställa DK eller ej beror helt på vad du vill få ut av det. Det är inte många färdiga spel som stödjer det, och de som gör det är nästan uteslutande i Alpha/Beta-stadier och funkar inte alltid till 100%. Är du utvecklare själv eller gillar att testa och ge feedback till andra utvecklare så är det en självklarhet. Men deltar du inte i något sådant så är det nog inte värt pengarna och besväret, utan gör nog bäst i att invänta slutprodukten.

Det kluriga är ju att det fortfarande inte finns någon konkret info om när konsument-versionen kommer släppas. Antagligen inte förrän sent nästa år (Med tanke på det fortfarande väldigt begränsade utbudet av spel som finns tillgängligt för det), plus att dom nyligen har börjat jobba på en egen launch-titel som lär dröja ett tag innan det är klart.
Sen får man ju räkna med att dom kommer gå åt som smör när dom släpps. En pappers-lansering där få lär få hem sina beställda exemplar förrän en månad eller två senare. Då kan det vara trevligt med en DK2 att roa sig med sålänge, förutsatt att det då finns fler spel med stöd

Jag beställde en DK2 på releasedagen, fast sen eftermiddag, så min har inte skickats än. Men som du säger så finns det begränsat med material så man har inte missat så mycket.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Två fördelar med PenTile är dels displayen håller längre och du kan köra högre upplösning.

Enligt denna sida så ska det märkas mindre vid högre upplösning. Ser pixlarna på min skärm, med hjälp av en droppe vatten (S3):)
http://www.oled-info.com/pentile

Vid 441 ppi (Galaxy S4) är PenTile fortfarande rakt av en dealbreaker för mig. Om det behövs högre upplösning än så för att PenTile ska se bra ut stannar jag hellre på 441 ppi utan PenTile, vilket enligt mig räcker väldigt långt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vid 441 ppi (Galaxy S4) är PenTile fortfarande rakt av en dealbreaker för mig. Om det behövs högre upplösning än så för att PenTile ska se bra ut stannar jag hellre på 441 ppi utan PenTile, vilket enligt mig räcker väldigt långt.

Jag själv har inte märkt/stört mig på PenTile. Men förstår om du vill undvika PenTile.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vid 441 ppi (Galaxy S4) är PenTile fortfarande rakt av en dealbreaker för mig. Om det behövs högre upplösning än så för att PenTile ska se bra ut stannar jag hellre på 441 ppi utan PenTile, vilket enligt mig räcker väldigt långt.

Det har redan nämnts flera gånger att i just VR-tillämpningar är Pentile att föredra p.g.a. hur pixlarna är placerade (i ett organiskt mönster som är enklare att bortse från än ett spikrakt rutmönster).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hulle:

Det har redan nämnts flera gånger att i just VR-tillämpningar är Pentile att föredra p.g.a. hur pixlarna är placerade (i ett organiskt mönster som är enklare att bortse från än ett spikrakt rutmönster).

/hulle.

I inlägget du citerade argumenterade jag emot PenTile på mobiltelefoner. PenTile i VR-headset kan jag inte uttala mig om, då jag inte provat det.

Det låter intressant att PenTile skulle kunna vara en fördel i VR-headset! Det kan säkert vara så och det är ju bra isåfall. Men jag vill se det innan jag tror på det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Hoppas dom slänger in en LG G3 skärm i nästa version.... Moar pixels!

Verkligen inte. VR behöver OLED.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Johansson1:

någon som vet när DK2 släpps?
är det värt att vänta på det?

Oculus själva avråder folk från att köpa development kits om man inte är en spelutvecklare. De tycker det är bättre att man väntar lite på konsumentversionen eftersom risken är stor att man blir besviken. Det är fortfarande inga färdiga produkter som säljs. De är till för att spelutvecklare ska ha något att testa med så det faktiskt kan finnas spel när konsumentversionen kommer. Plus att det självklart är bra ur PR-synpunkt att kunna visa upp färdig hårdvara så de kan demonstrera tekniken och därmed få massa uppmärksamhet.

Så det enkla svaret är, om du måste fråga så är det inte värt det. Konsumentversionen planeras komma någon gång nästa år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

4K är ett måste innan jag köper ngn. Är tveksam till att 1440p kommer räcka för att få riktigt bra VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

4K är ett måste innan jag köper ngn. Är tveksam till att 1440p kommer räcka för att få riktigt bra VR.

Problemet med 4K är att något som heter foveated rendering i princip måste implementeras innan det blir användbart. Annars får du stora problem att driva 4K+ (eftersom bilden måste renderas i högre upplösning än displayen) i stereo och 90+ minimum FPS.

Med foveated rendering renderas endast det som ditt öga kan se tydligt (gula fläcken) i full upplösning, resten renderas suddigt med enorma prestandavinster. Då kan du driva till och med 8K-skärmar med vanliga grafikkort.

Detta kräver snabb ögonspårning och stöd i 3D-motorn. Men när det implementerats kommer man alltså kunna få betydligt bättre grafik i en VR-hjälm jämfört med på en monitor, med samma grafikkort. Enligt Carmack kan det vara uppåt 200ggr prestandan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av ipac:

Verkligen inte. VR behöver OLED.

Håller helt med! Tänkte inte på det bara...

Skickades från m.sweclockers.com