Gigabyte Essence – ultrakompakt datorlåda för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Essence – ultrakompakt datorlåda för Mini ITX

I en butikslistning visas Gigabytes ultrakompakta datorlåda Essence, där en av de stora finesserna är en avtagbar inre ram för enklare montering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja den var ju... fin. *tar ett kort och hänger på kylskåpet*

(vi SweCare med barn förstår ovanstående).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Smart lösning även om designen inte riktigt är i min smak. Men den kanske kommer i andra färger än röd/svart?

Permalänk
Testpilot

Lite småhäftig tycker ja, kanske inte så "clean" som många verkar tycka om, men skulle helt klart kunna ha detta som en HTPC stå bredvid TV'n

Enda är väl hur mycket dessa små fläktar låter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en helsvart alternativt helvit. Tycker den var rätt fin och skulle kunna tänka mig att köpa om det blir mini-itx inom en snar framtid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

"Ultrakompakt" var nog att ta i. Mitt mITX-routers chassi är nästan hälften så stort och det finns än mindre chassin (visserligen har chassit i nyheten en "fot" medan mitt ej har det). För den som är intresserad finns det en hel del små mITX-chassin hos mini-itx.se.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Konceptet är väl inte direkt nytt, men det var iaf den stiligaste varianten jag sett. Vore perfekt om man bygger ihop något nytt till morsan eller bruden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Lite lik IGEL tunn klient, men mycket snyggare förstås.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Discokungen

TRE 40mm-fläktar?! Känns meningsfullt att ha passivt kyld processor då!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

TRE 40mm-fläktar?! Känns meningsfullt att ha passivt kyld processor då!

Ingen som tvingar dig att faktiskt använda fläktarna

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Discokungen
Skrivet av scienta:

Ingen som tvingar dig att faktiskt använda fläktarna

Självklart, men det känns som att det kommer vara hyfsat dålig ventilation då.

Orkanvarning eller spisplatta? Decisions decisions...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Självklart, men det känns som att det kommer vara hyfsat dålig ventilation då.

Orkanvarning eller spisplatta? Decisions decisions...

Inte säkert att fläktarna behövs ens. Ventilationen ser ut att vara någorlunda god ändå. Annars kan man ju alltid fixa så att bara 1-2 fläktar startar när tempen når en viss gräns.

Lär nog inte vara något större problem med ljudet i slutändan

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

TRE 40mm-fläktar?! Känns meningsfullt att ha passivt kyld processor då!

Tre är bättre än 1 som går 3ggr så fort. Ganska energisnålt system, så det behövs nog inte flyttas så mycket luft ändå, kanske till och med skulle kunna gå passivt med bra placering och sverigetemperaturer

Permalänk
Medlem

Meh inget speciellt, har en hel drös tunna klienter liggandes med mitx standarden på moderkort från 2005 som är mindre...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Trevlig...egentligen en sådan jag borde köpt istället för en Coolermaster Elite 110...men istället för en ren HTPC så blev det en man även kan spela på:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av scienta:

Inte säkert att fläktarna behövs ens. Ventilationen ser ut att vara någorlunda god ändå. Annars kan man ju alltid fixa så att bara 1-2 fläktar startar när tempen når en viss gräns.

Lär nog inte vara något större problem med ljudet i slutändan

Skrivet av cheben:

Tre är bättre än 1 som går 3ggr så fort. Ganska energisnålt system, så det behövs nog inte flyttas så mycket luft ändå, kanske till och med skulle kunna gå passivt med bra placering och sverigetemperaturer

Ni har självklart rätt! Men 120W är ändå rätt mycket värme för ett sånt litet system, om det nu är någon dåre som bygger ett system som använder nätagget till max.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ni har självklart rätt! Men 120W är ändå rätt mycket värme för ett sånt litet system, om det nu är någon dåre som bygger ett system som använder nätagget till max.

Rätt designat går det att få ganska bra fart på en luftström med konvektion, du kommer inte få supertemperaturer, men vad gör man inte för lite tystnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte dumt alls. Kan nog med fördel husera ett router/VPN/torrent bygge. Hoppas de klämmer in en bra prispressad PSU lösning och kanske någon annan mer anonym färg. En vettig 120W bricka + PicoPSU kostar en hygglig slant så själva chassit kan nog bli riktigt billigt om det vill sig väl.

Permalänk

Desto mindre det blir, desto mer kostar det :/.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av cheben:

Rätt designat går det att få ganska bra fart på en luftström med konvektion, du kommer inte få supertemperaturer, men vad gör man inte för lite tystnad

Har en stor fläkt med lågt varvtal?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Älskar allt bortsett från att den är stående och färgen. Ta bort foten och gör den mattsvart eller vit! Då skulle jag kunna tänka mig den i TV-hyllan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar vad jag ser faktiskt. Jag hade nog kunnat tänka mig att bara använda själva ramen att fästa datorn i. Vore nog inte helt dumt med en mATX-modell kanske.

3-4 2,5" platser, något slags stöd för längre grafikkort, plats för montering av iallafall en SFX-nätdel i botten hade nog kunnat bli rätt läckert. Och dammigt såklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

"Ultrakompakt" var nog att ta i. Mitt mITX-routers chassi är nästan hälften så stort och det finns än mindre chassin (visserligen har chassit i nyheten en "fot" medan mitt ej har det). För den som är intresserad finns det en hel del små mITX-chassin hos mini-itx.se.

Precis. Själv kör jag min router i en sån här, som är aningen mindre men har till synes samma funktionalitet (men "bara" 60W nätagg):

http://mini-itx.se/morext3410miniitxflaktlos60w-p-574.html?cP...

Gigabyte Essence ser lite bättre ut dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Hade gärna sett ett chassi med tråkigare design.
Vore bra med en med bara en rektangulär låda.

Fast det kanske finns på Thingiverse redan så man kan printa ut med 3D skrivare.

Permalänk
Medlem

Ganska snyggt. Men som påpekats tre 40mm fläktar...
Är inget stort fan av 40mm fläktar.
Hade hellre tagit två 60mm fläktar i så fall. På 74mm bredd borde det inte heller vara omöjligt att få plats med 60mm fläkt(ar).
Hade det räckt att göra chassit 10-15mm bredare för att få in ett par 80mm fläktar så hade det också varit ett alternativ.
Klart att någonstans får man dra gränsen, men 1 - 1,5cm bredare chassi för att få in dubbelt så stora fläktar låter som en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem

Visst önskar man att dom fått in större fläktar, men man bestämmer ju själv hur pass varma grejer man stoppar in och därmed om fläktarna behöver gå på höga varv eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Ja den var ju... fin. *tar ett kort och hänger på kylskåpet*

(vi SweCare med barn förstår ovanstående).

håller med. har själv 2st.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Rätt designat går det att få ganska bra fart på en luftström med konvektion, du kommer inte få supertemperaturer, men vad gör man inte för lite tystnad

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att kolla på Mac mini, skållhet och tyst som en mus tills processorn når 94 grader och då börjar det jävla låta..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

nä, passivt kyld skall en HTPC vara, Streacom FC8 EVO, CPU temp under 60C, i3 2550T (tror jag det är) och riktigt snyggt chassie i mina ögon. Men den blir minst lika dyr som en Mac Mini, hade jag köpt/byggt idag skulle jag nog fundera en extra gång på en Mini..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Inte så dum, men den var snyggare utan sidopanel.