AMD förbereder Radeon R7 SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder Radeon R7 SSD-enheter

Från att ha erbjudit RAM-minnen under en längre tid kommer AMD inom kort att bredda utbudet med SSD-enheter, som säljs i samarbete med det numera Toshiba-ägda OCZ.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det billigare är det bättre, annars bryr jag mig inte nämnvärt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Smart drag av AMD om det blir billigare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag invänder mig emot är att man väljer att använda Radeon-namnet. Personligen föredrar jag att de enbart använder den till grafiklösningar.

När de nu både har RAM och SSD i sortimentet så hade det nog inte skadat med lite USB(3) minnen med.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte? Jag är nöjd med min OCZ Vector.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om det kommer m2-varianter med R9-beteckningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

AMD börjar likna Corsair och andra tillverkare, snart kommer det väl nätdelar, datorlådor, tangentbord och annat från dom också. Tittar man på AMD minnen så finns det ju ingen annan bonus än namnet AMD Radeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det enda jag invänder mig emot är att man väljer att använda Radeon-namnet. Personligen föredrar jag att de enbart använder den till grafiklösningar.

När de nu både har RAM och SSD i sortimentet så hade det nog inte skadat med lite USB(3) minnen med.

Tycker inte jag är något fel faktiskt så länge alla undernamn förblir genomtänkta på RAM-minnen, SSD:er m.m. Det är ett starkt och välkänt varumärke. De hade fått bränna bra mer pengar på marknadsföring om de hittat på ett nytt namn

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Slänge ssd blir billigare så är det bra, annars bryr jag mig inte så mycket. Ssd måste blir mycket billigare om man ska kunna använda de som medialagring, vilket hade varit skönt i sin htpc. Ljudlös ftw.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

AMD börjar likna Corsair och andra tillverkare, snart kommer det väl nätdelar, datorlådor, tangentbord och annat från dom också. Tittar man på AMD minnen så finns det ju ingen annan bonus än namnet AMD Radeon.

Snarare intel. Dom har ju ssd:er med i sortimentet. Lite bonus med AMD minnen. Var det inte så att dom erbjöd gratis ramdisk?

Vore kul och se om det dyker på för vanliga konsumenter. Men då måste det kunkuera med bra pris och prestanda. Känns som rätt hård marknad för en ny på marknaden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Tycker inte jag är något fel faktiskt så länge alla undernamn förblir genomtänkta på RAM-minnen, SSD:er m.m. Det är ett starkt och välkänt varumärke. De hade fått bränna bra mer pengar på marknadsföring om de hittat på ett nytt namn

Inarbetat är det definitivt, riktigt bra att AMD fortfarande använder det.

Nu uppstår ju problemet att det skulle komma att finnas modeller som heter (AMD) Radeon R7 240 samt 240G. De flesta skulle nog anta att båda produkter är grafikkort men det blir nog jobbigt att montera och ansluta 240G-modellen i PCI-e porten samt skärm.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att dom vattnar ur Radeon varumärket.
Förut så visste man vad ett Radeon var, det var ett grafikkort.
Numera så kan det vara SSD eller annat, det blir bara förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inarbetat är det definitivt, riktigt bra att AMD fortfarande använder det.

Nu uppstår ju problemet att det skulle komma att finnas modeller som heter (AMD) Radeon R7 240 samt 240G. De flesta skulle nog anta att båda produkter är grafikkort men det blir nog jobbigt att montera och ansluta 240G-modellen i PCI-e porten samt skärm.

Hehe, har dock svårt att se situationen då de skulle blandas ihop...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare intel. Dom har ju ssd:er med i sortimentet. Lite bonus med AMD minnen. Var det inte så att dom erbjöd gratis ramdisk?

Vore kul och se om det dyker på för vanliga konsumenter. Men då måste det kunkuera med bra pris och prestanda. Känns som rätt hård marknad för en ny på marknaden.

Har för mig att Intel tillverkar sina SSD själv det gör inte AMD så det är inte riktigt samma grej. Dom sätter bara sin Logo på något som någon annan tillverkat.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Har för mig att Intel tillverkar sina SSD själv det gör inte AMD så det är inte riktigt samma grej. Dom sätter bara sin Logo på något som någon annan tillverkat.

aaa du menar så jo, det är förvisso sant. Dock kör intel inte med egen kontroller längre, men gör dom nand själva?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Heinel:

Hehe, har dock svårt att se situationen då de skulle blandas ihop...

Det är större risk att det händer om produktnamnen är liknande än om de är helt olika varandra. Jag håller spontant med rektor: "Radeon" borde betyda grafikkort. Men jag kan ha fel.

Tror hur som helst att den allmänna åsikten hade varit annorlunda om Nvidia släppte GeForce GTX SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det är större risk att det händer om produktnamnen är liknande än om de är helt olika varandra. Jag håller spontant med rektor: "Radeon" borde betyda grafikkort. Men jag kan ha fel.

Tror hur som helst att den allmänna åsikten hade varit annorlunda om Nvidia släppte GeForce GTX SSD.

Hade inte låtit bättre precis

Vet inte om AMD vill ändra begreppet Radeon till att inbegripa alla produkter dom sätter klistermärke på, typ som undermärke eller ja dotterbolag heter det väl.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Vem vet, nästa Radeon-serie kanske har en M.2-anslutning direkt på baksidan av PCB't. Bundlade paket med AMD Radeon R9 390X med AMD Radeon R9 960G. Nog borde det finnas utrymme för något sådant med PCI-e 3.0?

Ett av mina tidigare ITX-moderkort hade faktiskt namnet Zotac Geforce 9300-ITX. Självklart fanns det även ett grafikkort som hade namnet Geforce 9300 samtidigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Hade inte låtit bättre precis

Menade att fler antagligen skulle ragea om Nvidia gjorde det, pga att "Geforce GTX" associeras ännu starkare till grafikkort.

Citat:

Vet inte om AMD vill ändra begreppet Radeon till att inbegripa alla produkter dom sätter klistermärke på, typ som undermärke eller ja dotterbolag heter det väl.

Är inte ens dotterbolag det handlar om; OCZ ägs av Toshiba och säljer bara SSD:er till AMD som sedan sätter sitt klistermärke på dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Menade att fler antagligen skulle ragea om Nvidia gjorde det, pga att "Geforce GTX" associeras ännu starkare till grafikkort.

Är inte ens dotterbolag det handlar om; OCZ ägs av Toshiba och säljer bara SSD:er till AMD som sedan sätter sitt klistermärke på dem.

Okej, då är jag med i båten

Menade som asus rog märke och MSI gaming typ och asrocks extrem Vet inte riktigt hur man ska förklara vad man kan kallar sånt

Även om det är lite dumt med att använda radeon, så har väl grafikkorten börjas kallas för AMD i stället (eller ja mjukvaran till grafikkorten har döpts om)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, då är jag med i båten

Menade som asus rog märke och MSI gaming typ och asrocks extrem Vet inte riktigt hur man ska förklara vad man kan kallar sånt

Varumärken.

Citat:

Även om det är lite dumt med att använda radeon, så har väl grafikkorten börjas kallas för AMD i stället (eller ja mjukvaran till grafikkorten har döpts om)?

"Radeon" får iallafall mig att tänka på grafikkort ... och rakt inte SSD:er.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Varumärken.

"Radeon" får iallafall mig att tänka på grafikkort ... och rakt inte SSD:er.

Just det ja varumärken ja Är lika illa med ramminnen heter också radeon Blir sablar massa radeon Kan nästan bygga en hel AMD burk

Får se om det slår ut väl hos OEM. Sen om dom lyckas promota sitt varumärke:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Just det ja varumärken ja Är lika illa med ramminnen heter också radeon Blir sablar massa radeon Kan nästan bygga en hel AMD burk

Får se om det slår ut väl hos OEM. Sen om dom lyckas promota sitt varumärke:)

Det här är framtaget i stort sett enbart för OEM. Alla OEM vill helst ha så få leverantörer som möjligt (det förenklar väldigt många saker), så det här är inte så konstigt. Huruvida det görs tillgängligt för konsumenter (och hur bra det säljer) är inte någonting avgörande.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd

OCZ hade ju väldigt hög andel RMA på sina diskar, blir lite orolig när AMD ska använda dessa.

AMD borde kunna göra egna genom Global Foundries?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

OCZ hade ju väldigt hög andel RMA på sina diskar, blir lite orolig när AMD ska använda dessa.

AMD borde kunna göra egna genom Global Foundries?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom gamla modellerna från OCZ hade jag problem med. Fick då en av deras nyare i utbyte och den tuggar fortfarande på efter snart 3 år utan problem.

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Det här är framtaget i stort sett enbart för OEM. Alla OEM vill helst ha så få leverantörer som möjligt (det förenklar väldigt många saker), så det här är inte så konstigt. Huruvida det görs tillgängligt för konsumenter (och hur bra det säljer) är inte någonting avgörande.

Nä vet det. Men lyckas dom i samma veva göra bra reklam för sitt varumärke, så säljer dom ju kanske mer även lösa delar som grafikkort. Det är det jag menar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inarbetat är det definitivt, riktigt bra att AMD fortfarande använder det.

Nu uppstår ju problemet att det skulle komma att finnas modeller som heter (AMD) Radeon R7 240 samt 240G. De flesta skulle nog anta att båda produkter är grafikkort men det blir nog jobbigt att montera och ansluta 240G-modellen i PCI-e porten samt skärm.

"Grafikkort med 240 GIG?! DET MÅSTE JAG KÖPA, TÄNK PÅ ALLA FPS"

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vem vet, nästa Radeon-serie kanske har en M.2-anslutning direkt på baksidan av PCB't. Bundlade paket med AMD Radeon R9 390X med AMD Radeon R9 960G. Nog borde det finnas utrymme för något sådant med PCI-e 3.0?

Ett av mina tidigare ITX-moderkort hade faktiskt namnet Zotac Geforce 9300-ITX. Självklart fanns det även ett grafikkort som hade namnet Geforce 9300 samtidigt.

Jo fast på det moderkortet sitter det också ett Geforce 9300. Så jag tycker inte namnet är så missvisande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakaff:

Dom gamla modellerna från OCZ hade jag problem med. Fick då en av deras nyare i utbyte och den tuggar fortfarande på efter snart 3 år utan problem.

Jo dom är säkert bra men mitt förtroende är ändå i botten för dom. Det blir så tyvärr när man haft problem, det är inget som ändrar sig över en dag.

Skickades från m.sweclockers.com