Permalänk

Skärm för FPS-spel

Sitter och letar efter en ny skärm för FPS-spel men jag tror jag har läst mig blind nu.. Har läst både negativa och positiva kommentarer för tre skärmar jag fastnat för och det står lika mellan alla. Jag behöver något som kan få mig att bestämma mig och välja "rätt" skärm.

Jag har kollat på följande skärmar:
AOC G2460Pqu
ASUS VG248QE
BenQ XL2411Z

Prisklassen är mellan 2-2600kr (Ju billigare desto bättre för mig) och kravet för mig är att det ska vara 120/144hz, samt 24".
Sitter för närvarande med en Samsung S27A550H och jag tycker den känns lite för stor efter att ha testat en 24" skärm i några dagar. Och då den här skärmen också har en TN-panel så känner jag ändå att jag inte kommer förlora speciellt mycket mot vad en IPS-panel skulle tillföra med bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mancerot:

Sitter och letar efter en ny skärm för FPS-spel men jag tror jag har läst mig blind nu.. Har läst både negativa och positiva kommentarer för tre skärmar jag fastnat för och det står lika mellan alla. Jag behöver något som kan få mig att bestämma mig och välja "rätt" skärm.

Jag har kollat på följande skärmar:
AOC G2460Pqu
ASUS VG248QE
BenQ XL2411Z

Prisklassen är mellan 2-2600kr (Ju billigare desto bättre för mig) och kravet för mig är att det ska vara 120/144hz, samt 24".
Sitter för närvarande med en Samsung S27A550H och jag tycker den känns lite för stor efter att ha testat en 24" skärm i några dagar. Och då den här skärmen också har en TN-panel så känner jag ändå att jag inte kommer förlora speciellt mycket mot vad en IPS-panel skulle tillföra med bildkvalité.

Hej
Jag har testat väldigt många skärmar och av de du länkade har alla sina fel och brister, bland annat lite vattniga färger men efter lite kalibrering så ser även Benq och Asus skärmarna helt okej ut.
Jag fick själv lämna tillbaka 2 stycken Asus skärmar pga Backlight bleeding då den värkar lida mer av de fenomenet, jag själv tycker inte att det är någon större skillnad mellan Benq och Asus skärmen kan dock inte tala för AOC.

Jag tycker du skall ta hem en och testa den du kan alltid lämna tillbaka den, har du fler frågor svarar jag gärna mvh Gazette

Visa signatur

CASE NZXT H1 v2 Black MOBO MSI MPG B550I Gaming Edge
CPU AMD Ryzen 7 5700X GPU MSI RTX 4070 Ti GAMING X
MONITORS Asus ROG Swift PG279Q/Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Jag har BenQ:n och är väldigt nöjd, men var tvungen att ändra lite inställningar innan färgerna blev vettiga

Permalänk
Medlem

Vet inget om de andra, men äger benq skärmen, den fungerar tokbra för att lira fps-spel på. Men som de flesta säger så är det lite trix med färgerna först, men absolut ingen dealbreaker.. jag är toknöjd med min! Då sitter jag även och programmerar en hel del och inte bara lirar fps-spel. Skulle nog inte kunna gå tillbaka till en 60hz skärm oavsett vad jag gör med en dator.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av Gazette:

Hej
Jag har testat väldigt många skärmar och av de du länkade har alla sina fel och brister, bland annat lite vattniga färger men efter lite kalibrering så ser även Benq och Asus skärmarna helt okej ut.
Jag fick själv lämna tillbaka 2 stycken Asus skärmar pga Backlight bleeding då den värkar lida mer av de fenomenet, jag själv tycker inte att det är någon större skillnad mellan Benq och Asus skärmen kan dock inte tala för AOC.

Jag tycker du skall ta hem en och testa den du kan alltid lämna tillbaka den, har du fler frågor svarar jag gärna mvh Gazette

Att alla tre skärmar har sina fel och brister är jag fullt medveten om, det är därför jag har svårt att bestämma mig.
AOCn lockar lite dels för att den är billigare, fast något den saknar i jämförelse med dom andra två skärmarna är stödet för nVidia 3D Vision om jag har uppfattat saker rätt (inte direkt viktigt i nu-läget ändå).
Jag har aldrig testat någon skärm från ASUS förut, där emot har jag testat 60hz skärmar från BenQ och AOC och tyckt att dom varit rätt okej.

Skrivet av Lindell90:

Jag har BenQ:n och är väldigt nöjd, men var tvungen att ändra lite inställningar innan färgerna blev vettiga

Det är ju något som egentligen alla skärmar lider av, att man behöver ändra lite inställningar innan det blir "rätt" bild

Permalänk

Satt och kollade runt lite på AOC skärmen och upptäckte att det finns två nästan identiska skärmar, med olika modellnummer.

AOC G2460Pqu
AOC G2460Fq

En uppfattning jag fick är att den första är en äldre modell som är utgående, den andra verkar vara nyare, dock får jag inte fram något mer exakt information om detta.
Jag verkar inte heller hitta några recensioner på den senare modellen, får dock fram resultat om den tidigare.

Någon som hört/läst något mer om detta?

Nu har jag inga planer på att köra nVidia 3D Vision men jag tänkte jag slänger in frågan ändå lite snabbt..
Är det värt att lägga ut några extra hundra kronor på en skärm som har stöd för 3D Vision (t.ex. BenQ XL2411Z) ifall man nu skulle ändra sig om detta i framtiden?