Permalänk
Inaktiv

Skärm till CS:GO

Ska köpa mig en ny skärm till CS:GO då jag nu sitter på en lite äldre skärm. Har en budget på upp till 3000 kr och hade tänkt mig runt 24" och 144Hz.
En fråga som jag har är kommer jag märka skillnad mellan 60Hz och 144Hz?

Tack för tips!

Permalänk
Skrivet av Zlatto:

Ska köpa mig en ny skärm till CS:GO då jag nu sitter på en lite äldre skärm. Har en budget på upp till 3000 kr och hade tänkt mig runt 24" och 144Hz.
En fråga som jag har är kommer jag märka skillnad mellan 60Hz och 144Hz?

Tack för tips!

Det är väldigt stor skillnad mellan 60 och 144hz. Jag har en BenQ XL2411Z och är jättenöjd förutom att den har v1 firmware som gör att motion blur reduction läget är lite buggat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 144hz och 60hz är väldigt stor sett till flytet i spelet, men du lär knappast bli dubbelt så bra på spelet. Men jag kan verkligen rekommendera en >=120hz-skärm om du spelar mycket CS.

Skrivet av Schackmannen:

Det är väldigt stor skillnad mellan 60 och 144hz. Jag har en BenQ XL2411Z och är jättenöjd förutom att den har v1 firmware som gör att motion blur reduction läget är lite buggat.

Kan rekommendera att flasha via Linux genom VGA-porten, det finns någon tråd om det hela på Blurbusters forum. Det är nog enbart att rekommendera om man är hyfsat teknikkunnig dock. Jag läste på om processen i någon timme och sedan var det hyfsat rakt på sak. (Min linuxvana är hyfsad men hade ingen erfarenhet av verktygen som användes i processen.)

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Det är väldigt stor skillnad mellan 60 och 144hz. Jag har en BenQ XL2411Z och är jättenöjd förutom att den har v1 firmware som gör att motion blur reduction läget är lite buggat.

Jag kör på samma skärm, grymt nöjd. Beställde från Inet och det var V.2 på alla skärmar de sålde där. Samt Blur Busters Strobe Utility (mjukvara som gör så att skärmen blir ljus då skärmen blir mörkare när motion blur är på).
Och många säger att färgerna är urvattnade och det håller jag med om att de är innan man fixar de, efter små inställningar så var skärmens färger bättre än min gamla skärm. Rekommenderar denna skärm varmt!

Permalänk
Skrivet av EagiZ:

Skillnaden mellan 144hz och 60hz är väldigt stor sett till flytet i spelet, men du lär knappast bli dubbelt så bra på spelet. Men jag kan verkligen rekommendera en >=120hz-skärm om du spelar mycket CS.

Kan rekommendera att flasha via Linux genom VGA-porten, det finns någon tråd om det hela på Blurbusters forum. Det är nog enbart att rekommendera om man är hyfsat teknikkunnig dock. Jag läste på om processen i någon timme och sedan var det hyfsat rakt på sak. (Min linuxvana är hyfsad men hade ingen erfarenhet av verktygen som användes i processen.)

Behövde man inte ha en sån där typ mpstar unit?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schackmannen:

Det är väldigt stor skillnad mellan 60 och 144hz. Jag har en BenQ XL2411Z och är jättenöjd förutom att den har v1 firmware som gör att motion blur reduction läget är lite buggat.

Skrivet av EagiZ:

Skillnaden mellan 144hz och 60hz är väldigt stor sett till flytet i spelet, men du lär knappast bli dubbelt så bra på spelet. Men jag kan verkligen rekommendera en >=120hz-skärm om du spelar mycket CS.

Kan rekommendera att flasha via Linux genom VGA-porten, det finns någon tråd om det hela på Blurbusters forum. Det är nog enbart att rekommendera om man är hyfsat teknikkunnig dock. Jag läste på om processen i någon timme och sedan var det hyfsat rakt på sak. (Min linuxvana är hyfsad men hade ingen erfarenhet av verktygen som användes i processen.)

Så vilken skärm rekommenderar ni?

Permalänk
Skrivet av Zlatto:

Så vilken skärm rekommenderar ni?

BenQ XL2411Z lätt, relativt billig 144hz skärm och är den enda skärmen i världen som har motion blur reduction i 144hz (förutom andra Z-skärmar).

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schackmannen:

BenQ XL2411Z lätt, relativt billig 144hz skärm och är den enda skärmen i världen som har motion blur reduction i 144hz (förutom andra Z-skärmar).

Okej, ska kolla på denna!
Är det några speciella inställningar man behöver göra för att få ut så mycket av skärmen som möjligt i till exempel CS:GO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Okej, ska kolla på denna!
Är det några speciella inställningar man behöver göra för att få ut så mycket av skärmen som möjligt i till exempel CS:GO?

Det beror på vilket grafikkort du har och vilka inställningar den klarar. Ju mer fps du får desto bättre flyter spelet med 144hz skärm! Tycker du ska köra med lägsta inställningar kanske 4:3 skala med allt på low så kommer det flyta på kanon:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wezc00:

Det beror på vilket grafikkort du har och vilka inställningar den klarar. Ju mer fps du får desto bättre flyter spelet med 144hz skärm! Tycker du ska köra med lägsta inställningar kanske 4:3 skala med allt på low så kommer det flyta på kanon:)

Tack för tipset, har alltid kört med lägsta inställningarna när det gäller CS så kommer fortsätta med detta, det grafikkortet jag har nu är ett GTX 560.
Men har beställt ett R9 280X. Behöver man göra något speciellt med det kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Behövde man inte ha en sån där typ mpstar unit?

Nej det behövs inte om man gör det genom Linux och VGA-porten, ingen ytterligare hårdvara krävs. Dock kan man bricka skärmen med vissa datorkonfigurationer vad det verkar som men det ska bara vara att flasha igen med en annan konfiguration så ska man kunna "unbricka" skärmen. Mer info finns här: http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=13&t=779&sid=6d...

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Tack för tipset, har alltid kört med lägsta inställningarna när det gäller CS så kommer fortsätta med detta, det grafikkortet jag har nu är ett GTX 560.
Men har beställt ett R9 280X. Behöver man göra något speciellt med det kortet?

Du klarar dig utmärkt med r9 280x!:) med högsta inställningar kanske du ligger runt 300-400fps:)

Permalänk
Medlem

Kan bara intyga att BenQ XL2411Z är ett bra val, gick ganska nyligen från 60hz till 144hz skärm och rackarns vad mycket bättre bild det vart, allt flyter på mycket bättre och gör rörelsemönstret mycket tydligare. fast man blir inte proffs bara för det.

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket allihopa, blir till att beställa en BenQ XL2411Z

Permalänk
Medlem

BenQn och ASUS VG348QE är riktigt bra. När jag först köpte min skärm låg jag i Silver Elite Master i kanske en månad, nu några månader senare är jag DMG Säger inte att det bara är därför men gick upp från SEM till GN3 på bara några dagar med den nya skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fogger:

BenQn och ASUS VG348QE är riktigt bra. När jag först köpte min skärm låg jag i Silver Elite Master i kanske en månad, nu några månader senare är jag DMG Säger inte att det bara är därför men gick upp från SEM till GN3 på bara några dagar med den nya skärmen.

Tack, ska kolla upp det också!