Synology uppmanar Diskstation-användare att uppdatera mjukvaran

Permalänk
Medlem

Skönt, då vågar man kanske dra igång NAS:en igen då.
Bra att Sweclockers rapporterar om sådant här så man slipper hänga på alla hårdvarutillverkares sidor/prenumerera på massa nyhetsbrev.
Håller för övrigt med om att man får skylla sig själv om man får problem med gammal mjukvara (men även om man kör alpha/beta-mjukvara).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goa200:

Jo men det var efter någon dags research. Från första början hade de ingen aning om orsaken och då bör man gå ut med en varning.

...för att se vad det var attacken hade använt för sårbarhet, ja. Men den var redan tilltäppt och användare som inte brytt sig om att uppdatera sedan december har ju sig själva att skylla, hur tråkigt resultatet än blivit. Jag vet ingen som kör på java/flash som är så gamla, inte heller får jag några utskickade mail om eventuella möjliga attacker.

Användaren har ett eget ansvar, framför allt om man använder NAS för backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...för att se vad det var attacken hade använt för sårbarhet, ja. Men den var redan tilltäppt och användare som inte brytt sig om att uppdatera sedan december har ju sig själva att skylla, hur tråkigt resultatet än blivit. Jag vet ingen som kör på java/flash som är så gamla, inte heller får jag några utskickade mail om eventuella möjliga attacker.

Användaren har ett eget ansvar, framför allt om man använder NAS för backup.

att jämföra något som kan kosta allt från någon tusenlapp till tiotusentals kr med ett gratis program påpekar brister i ditt resonemang tycker jag. Hade detta gällt en gratis produkt så hade ditt resonemang hållt bättre.

Men nu gör det inte det alls.
Flertalet av synologys nasar kan inte uppdateras pga av bristande hårdvara. ska då de få skylla sig själva?
Flertalet kan inte heller uppgrade för att om de gör det laggar hela maskinen ihop. ska de också få skylla sig själva att de inte köpte en dyrare maskin?

Innan synology visst hur det hela gått till SKA man informerar sina kunder om möjliga åtgärder. De har skickat ut ebrev tidigare för viktiga uppdatering och dylikt och borde gjort så denna gång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

att jämföra något som kan kosta allt från någon tusenlapp till tiotusentals kr med ett gratis program påpekar brister i ditt resonemang tycker jag. Hade detta gällt en gratis produkt så hade ditt resonemang hållt bättre.

Men nu gör det inte det alls.
Flertalet av synologys nasar kan inte uppdateras pga av bristande hårdvara. ska då de få skylla sig själva?
Flertalet kan inte heller uppgrade för att om de gör det laggar hela maskinen ihop. ska de också få skylla sig själva att de inte köpte en dyrare maskin?

Innan synology visst hur det hela gått till SKA man informerar sina kunder om möjliga åtgärder. De har skickat ut ebrev tidigare för viktiga uppdatering och dylikt och borde gjort så denna gång också.

Om det som Synology skriver här, stämmer, dvs att man kunnat patcha bort denna denna sårbarhet på så gamla system som DSM 4.0 så får man nog nästan säga att har man inte ens patchat ett 4.0-system så får man skylla sig själv (4.0 kom liksom inte igår).

Är systemet så gammalt att det inte går att patcha kanske man ska fundera på att byta ut systemet mot ett nyare alt. sluta exponera det på internet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Håller helt med! just nu står min Ds avstängd.

Varför? Räcker det inte bara att slå av "moln-tjänsterna" som WebDav etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om det som Synology skriver här, stämmer, dvs att man kunnat patcha bort denna denna sårbarhet på så gamla system som DSM 4.0 så får man nog nästan säga att har man inte ens patchat ett 4.0-system så får man skylla sig själv (4.0 kom liksom inte igår).

Är systemet så gammalt att det inte går att patcha kanske man ska fundera på att byta ut systemet mot ett nyare alt. sluta exponera det på internet.

Suck vissa saker bara swishar förbi. När detta upptäcktes hade de INGEN aning om vad det berodde då. Direkt ska man gå ut med en varning.

bara för att man har en nas som har några år på nacken ska man inte kunna använda den? Alla har inte hur mkt pengar som helst och större säkerhetshål bör täppas till oavsett version av nas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Suck vissa saker bara swishar förbi. När detta upptäcktes hade de INGEN aning om vad det berodde då. Direkt ska man gå ut med en varning.

bara för att man har en nas som har några år på nacken ska man inte kunna använda den? Alla har inte hur mkt pengar som helst och större säkerhetshål bör täppas till oavsett version av nas.

Du har helt klart en poäng i ditt resonemang, dock måste problemets magnitud uppskattas innan företaget kan gå ut till den stora massan så att det inte blir "vargen kommer" av det hela.

Vidare så kan vad jag känner till DS110j och nyare köra 5.xx vilket betyder att alla Synologys maskiner från sent 2009 och framåt inte berörs av denna attack förutsatt att man har hållit system uppdaterat. Att klaga på att systemet "laggar" ihop är inget jag har märkt när jag har använt Synology under snart 5 års tid, de har bra koll på när hårdvaran inte mäktar med mer avancerad mjukvara.

Man kan ju resonera om 6 år gamla maskiner verkligen ska vara uppkopplade och exponerade mot nätet. Många av Synologys konkurrenter så som Qnap och Buffalo slutar att släppa uppdateringar till sina äldre maskiner långt innan dess att Synology gör det.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goa200:

att jämföra något som kan kosta allt från någon tusenlapp till tiotusentals kr med ett gratis program påpekar brister i ditt resonemang tycker jag. Hade detta gällt en gratis produkt så hade ditt resonemang hållt bättre.

Men nu gör det inte det alls.
Flertalet av synologys nasar kan inte uppdateras pga av bristande hårdvara. ska då de få skylla sig själva?
Flertalet kan inte heller uppgrade för att om de gör det laggar hela maskinen ihop. ska de också få skylla sig själva att de inte köpte en dyrare maskin?

Innan synology visst hur det hela gått till SKA man informerar sina kunder om möjliga åtgärder. De har skickat ut ebrev tidigare för viktiga uppdatering och dylikt och borde gjort så denna gång också.

Om inte en NAS kan uppdateras så som du påstår, så är ju produkten defekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Suck vissa saker bara swishar förbi. När detta upptäcktes hade de INGEN aning om vad det berodde då. Direkt ska man gå ut med en varning.

bara för att man har en nas som har några år på nacken ska man inte kunna använda den? Alla har inte hur mkt pengar som helst och större säkerhetshål bör täppas till oavsett version av nas.

Varning för vad? Innan man vet tillräckligt mycket kan man ju inte gå ut med en generell varning som bara kommer att ge upphov till ännu mera spekulationer eftersom "alla" fel och liknande kommer antas bero på det det varnas för.

Jag förstår också att alla inte har hur mycket pengar som helst, det har inte jag heller. Däremot, oavsett vad man köper (nästan), måste man inse att en produkt har en viss livscykel, den är inte hur lång som helst, det vore naivt att tro något annat.

Det är ingen som sagt att man måste sluta använda den. Det kan ju mycket väl finnas andra användningsområden som innebär att man inte behöver exponera den på internet. Vad tror du prylarna skulle kosta om tillverkaren skulle behöva släppa patchar till alla gamla modeller? Det känns som en väldigt dålig idé att exponera något som inte längre uppdateras på internet...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Då vill jag se detta stycke vid försäljning av dessa produkter.. "denna produkt är till för molnlagring, men skiter det sig så är det ditt fel" och till svar från supporten ska man få.. "din dumme fan, du skulle ha uppdaterat efter det här felet som alla vet skulle bli utnyttjat nu". Blir nästan mörkrädd efter vissa av kommentarerna här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

Min har varit igång sedan igår eftermiddag nu och jag har inga problem, kör 5.0-4493u3 så mycket riktigt verkar man gå säker om enheten är uppdaterad. Frågan är huruvida de som är drabbade får någon ersättning från Synology eller om man får skylla sig själv om man inte har uppdaterat sin enhet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tur man inte kör Synology då hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om inte en NAS kan uppdateras så som du påstår, så är ju produkten defekt...

Det tycker jag är ett skevt sätt att se på det. Hårdvaran kanske inte klarar av allt det nya de funktioner. Ta telefoner tex. alla får inte de senaste android uppdateringarna så är telefonerna defekta då?

Eller tex windows vista som krävde ganska mkt av hårdvaran och om man då inte har tillräckligt bra hårdvara är datorn då defekt?

Skrivet av Micke O:

Varning för vad? Innan man vet tillräckligt mycket kan man ju inte gå ut med en generell varning som bara kommer att ge upphov till ännu mera spekulationer eftersom "alla" fel och liknande kommer antas bero på det det varnas för.

Jag förstår också att alla inte har hur mycket pengar som helst, det har inte jag heller. Däremot, oavsett vad man köper (nästan), måste man inse att en produkt har en viss livscykel, den är inte hur lång som helst, det vore naivt att tro något annat.

Det är ingen som sagt att man måste sluta använda den. Det kan ju mycket väl finnas andra användningsområden som innebär att man inte behöver exponera den på internet. Vad tror du prylarna skulle kosta om tillverkaren skulle behöva släppa patchar till alla gamla modeller? Det känns som en väldigt dålig idé att exponera något som inte längre uppdateras på internet...

Man varnar för att synolocker kan låsa hela din nas såklart och att man bör iakkta extra mkt försiktighet tills man hittat orsaken och även vidta extra steg för att förhindra att det händer en själv. Det finns små fel och stora fel. Detta klassar jag som ett av de senare faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozoom:

Du har helt klart en poäng i ditt resonemang, dock måste problemets magnitud uppskattas innan företaget kan gå ut till den stora massan så att det inte blir "vargen kommer" av det hela.

Vidare så kan vad jag känner till DS110j och nyare köra 5.xx vilket betyder att alla Synologys maskiner från sent 2009 och framåt inte berörs av denna attack förutsatt att man har hållit system uppdaterat. Att klaga på att systemet "laggar" ihop är inget jag har märkt när jag har använt Synology under snart 5 års tid, de har bra koll på när hårdvaran inte mäktar med mer avancerad mjukvara.

Man kan ju resonera om 6 år gamla maskiner verkligen ska vara uppkopplade och exponerade mot nätet. Många av Synologys konkurrenter så som Qnap och Buffalo slutar att släppa uppdateringar till sina äldre maskiner långt innan dess att Synology gör det.

Har en kompis som kör en enklare variant vars maskin helt sackade ihop av v5 men oavsett så visste de i detta fall inte orsaken direkt och då borde man gått ut till de kunder man har mail med info om vad som hänt och hur man skyddar sig tills de hittat orsaken.

Sen såklart precis som du säger så kan man inte förvänta sig att hur gamla maskiner som helst ska kunna få uppdateringar. Det är ju sunt förnuft men fortfarande tycker jag att säga "kunde får skylla sig själv" är lite dumt. Som företag är det ju att skjuta sig själv i foten om man tänker så

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Jo men det var efter någon dags research. Från första början hade de ingen aning om orsaken och då bör man gå ut med en varning.

Vad ska de varna om/för om de inte har en aning om orsaken?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Vad ska de varna om/för om de inte har en aning om orsaken?

Tycker snart vi börjar slå på en död häst här
Kanske att ett program tvärlåser hela deras nas och att tills det är löst är det bäst att ta nasen offline?

Vilket de själva rek. dock enbart i en forumtråd som inte alla ser då man inte alltid besöker deras forum varje dag. Och detta i en tråd Synology själva startat, om man startar en tråd för att informerar kunder varför inte ta det ett steg längre och maila också? Så nej jag tycker inte det är tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

helt fel.
Om du läser lite mera av vad synology säger på deras forum så lurar synolocker användaren/systemet att TRO att den kör 5.0 genom att ändra den siffra i kontrollpanelen.

Tråden ifråga http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=108&t=88770

Tack för den!
*startar NASen*

Permalänk
Medlem

Till er som tycker att det är rätt att inte uppdatera för att enheten är för gammal och inte klarar att köra senaste versionen av systemet; det finns säkerhetsuppdateringar till de äldre systemen också. Man får ju ofta en tydlig varning att man kan vara bör uppdatera när något allvarligt säkerhetshål lagats. I det här fallet skulle man ju fått det i våras.

Däremot håller jag med om att synology borde gått ut och varnat om synolocker. Samtidigt förstår jag att de inte gjort det innan de visste vad felet är och hur omfattande det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goa200:

Det tycker jag är ett skevt sätt att se på det. Hårdvaran kanske inte klarar av allt det nya de funktioner. Ta telefoner tex. alla får inte de senaste android uppdateringarna så är telefonerna defekta då?

Eller tex windows vista som krävde ganska mkt av hårdvaran och om man då inte har tillräckligt bra hårdvara är datorn då defekt?

Man varnar för att synolocker kan låsa hela din nas såklart och att man bör iakkta extra mkt försiktighet tills man hittat orsaken och även vidta extra steg för att förhindra att det händer en själv. Det finns små fel och stora fel. Detta klassar jag som ett av de senare faktiskt.

Hårdvaran är densamma, det är ju mjukvaran som uppdateras. Du tror väl knappast att en NAS kan uppdateras så den inte fungerar mer? Det vore ju aningen dumt isåfall av företaget. Varje modell uppdateras var för sig; skräddarsydd. Precis som med moderkort till datorn.

Min käring har en Samsung S3 men får tydligen leva med att hon inte får de senaste uppdateringarna för att telefonen troligtvis inte klarar de nya. iPhone lika så; har du inte någon av de senare modellerna så är ios8 något som inte lär gå att installera.

Tyvärr fungerar inte din tankegång når det gäller dessa NAS, men jag förstår hur du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hårdvaran är densamma, det är ju mjukvaran som uppdateras. Du tror väl knappast att en NAS kan uppdateras så den inte fungerar mer? Det vore ju aningen dumt isåfall av företaget. Varje modell uppdateras var för sig; skräddarsydd. Precis som med moderkort till datorn.

Min käring har en Samsung S3 men får tydligen leva med att hon inte får de senaste uppdateringarna för att telefonen troligtvis inte klarar de nya. iPhone lika så; har du inte någon av de senare modellerna så är ios8 något som inte lär gå att installera.

Tyvärr fungerar inte din tankegång når det gäller dessa NAS, men jag förstår hur du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att de såklart anpassar uppdateringarna efter modell då de klart och tydligt gått ut med detta vid varje större uppdatering. precis likadant vid telefoner. olika telefoner uppdateras olika också men anledningen är också pengar. Det går självklart att uppdatera en äldre telefon tex S3 men då måste man avsätta personal som sitter med det enkom och det är det tydligen inte värt enligt då samsung och många andra mobiltillverkare. Så jag ser inget fel med min tankegång alls.

Oavsett orkar jag inte lägga energi på att slå på en död häst. vi tycker olika helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om du flyttar dina ovärderliga filer till en nas är det inte backup du gör. Backup innebär att du har en extra upplaga av filerna.

Så om jag har 2 likadana NAS av denna typ? Har jag backup då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så om jag har 2 likadana NAS av denna typ? Har jag backup då?

jopps kanske inte bästa backupen beroende på vad du kör för typ av Raid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goa200:

Jag vet att de såklart anpassar uppdateringarna efter modell då de klart och tydligt gått ut med detta vid varje större uppdatering. precis likadant vid telefoner. olika telefoner uppdateras olika också men anledningen är också pengar. Det går självklart att uppdatera en äldre telefon tex S3 men då måste man avsätta personal som sitter med det enkom och det är det tydligen inte värt enligt då samsung och många andra mobiltillverkare. Så jag ser inget fel med min tankegång alls.

Oavsett orkar jag inte lägga energi på att slå på en död häst. vi tycker olika helt enkelt.

Ja, vi tycker olika, men det är det som gör diskussionen intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja, vi tycker olika, men det är det som gör diskussionen intressant.

Jaa absolut.
Kan ge min reflektion som ansvarig för supporten på jobbet.
Vi jobbar med affärssystem där jag då som jag skrev ovan är ansvarig för våran support. Om jag skulle försöka mig på att ta samma historia och applicera den på våran mjukvara så skulle jag hantera den lite annorlunda men ungefär som jag skrev.

Först skulle jag gå ut med mail till samtliga kunder och informera om vad som hänt. Och att tills vi vet vad som orsakar detta bör de iaktta extra försiktighet. Detta för att skapa goodwill för företaget för oavsett orsak varför någon blir drabbad generar det otroligt dålig goodwill då denna kund skulle prata med alla han känner hur någon "hackat" hans företag och förstört pga oss. Även om det var snålhet eller annat som gjorde att han inte uppdaterat.
När vi väl skulle hittat orsaken så skulle jag kolla upp varför de drabbade kunderna inte uppdaterat. Är det av snålhet/lathet så erbjuder vi att lösa problemet åt dem mot kostnad såklart. Sen skulle jag nog ta det case by case.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goa200:

Jaa absolut.
Kan ge min reflektion som ansvarig för supporten på jobbet.
Vi jobbar med affärssystem där jag då som jag skrev ovan är ansvarig för våran support. Om jag skulle försöka mig på att ta samma historia och applicera den på våran mjukvara så skulle jag hantera den lite annorlunda men ungefär som jag skrev.

Först skulle jag gå ut med mail till samtliga kunder och informera om vad som hänt. Och att tills vi vet vad som orsakar detta bör de iaktta extra försiktighet. Detta för att skapa goodwill för företaget för oavsett orsak varför någon blir drabbad generar det otroligt dålig goodwill då denna kund skulle prata med alla han känner hur någon "hackat" hans företag och förstört pga oss. Även om det var snålhet eller annat som gjorde att han inte uppdaterat.
När vi väl skulle hittat orsaken så skulle jag kolla upp varför de drabbade kunderna inte uppdaterat. Är det av snålhet/lathet så erbjuder vi att lösa problemet åt dem mot kostnad såklart. Sen skulle jag nog ta det case by case.

Låter som ett helt klart rimligt tänkande. Problemen kunderna har med Synology är att man oftast köpt sin enhet via Inet, Webhallen och dylikt - vilket då gör det svårt, om inte omöjligt, att kontakta kunderna.

Visst, en varning på hemsidan hade ju kunnat publicerats, men då kräver det ju att kunderna besöker den rimligtvis minst en gång i veckan.

...och så är nog inte fallet. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Låter som ett helt klart rimligt tänkande. Problemen kunderna har med Synology är att man oftast köpt sin enhet via Inet, Webhallen och dylikt - vilket då gör det svårt, om inte omöjligt, att kontakta kunderna.

Visst, en varning på hemsidan hade ju kunnat publicerats, men då kräver det ju att kunderna besöker den rimligtvis minst en gång i veckan.

...och så är nog inte fallet. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Men man kunde ju tex skicka ut till samtliga medlemmar på forumet. Jag har fått e-mail från de innan och vet inte vart jag reggade för det. Har man inte mail till alla kan man omöjligt informerar alla men åtminstone de vars kunders mail man har kan tänkas.
Man kan ju inte kräva att kunderna läser sin mail heller men har man som företag vidtagit nödvändiga åtgärdet för att informera de kunder man kan informera så får man skylla sig själv. Synology kan ju omöjligt göra hembesök hos samtliga

Permalänk
Medlem

Om hacket baseras på Cryptolocker så kanske det funkar att låsa upp den gratis: http://www.bbc.com/news/technology-28661463

Permalänk
Medlem

Känns som det inte verkar så farligt så länge man inte stannat på en gammal version. startade upp den igen och uppdaterade till senaste versionen.

till dom som inte kan uppdatera borde dom släppa en universal fix eller liknande som täpper till "hålet".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så om jag har 2 likadana NAS av denna typ? Har jag backup då?

Ett hett tips är att använda olika typer av diskar (märken eller iaf modeller) för primärlagring respektive backup.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Min har varit igång sedan igår eftermiddag nu och jag har inga problem, kör 5.0-4493u3 så mycket riktigt verkar man gå säker om enheten är uppdaterad. Frågan är huruvida de som är drabbade får någon ersättning från Synology eller om man får skylla sig själv om man inte har uppdaterat sin enhet.

Varför skulle man få ersättning från Synology? Om du kör bilen i diket för att du skippat vinterdäcken (läs: skitit i att patcha) lär du knappast få ersättning av biltillverkaren.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX