Asrock avtäcker två moderkort med fyra kärnor och passiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Asrock avtäcker två moderkort med fyra kärnor och passiv kylning

Moderkortsmakaren Asrock släpper ytterligare två passivt kylda moderkort med Intels plattform Bay Trail, den här gången med toppmodellen Pentium J2900 som går i uppemot 2,67 GHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mysiga brädor!

Permalänk
Medlem

Hur skulle dessa funka med t.ex. lättare spel så som TF2 i 1080p resp. 720p ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

"Moderkort med fyra kärnor"

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Hur skulle dessa funka med t.ex. lättare spel så som TF2 i 1080p resp. 720p ?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelbart säkert, men inte i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Spelbart säkert, men inte i 1080p.

J2900 är sämre än G3220 som inte är i närheten av spelbart i 720P =/

Permalänk
Medlem

Det där ITX-kortet blev jag genast intresserad av att göra en HTPC, sedan flytta min lagring till en NAS. Kör just nu både Lagring och HTPC i ett FD Array R2.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

J2900 är sämre än G3220 som inte är i närheten av spelbart i 720P =/

OK, tack för info.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att de skippar realtek-nics

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

J2900 är sämre än G3220 som inte är i närheten av spelbart i 720P =/

Då har jag överskattat Bay Trail rejält
Trodde de åtminstone kunde palla tf2 i 720p.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kommer dessa gå att överklocka?

Permalänk

Hur är Cpu delen i dessa? vill bygga en liten strömsnål media dator där jag även kan spela lite lättare spel på tvn.

får ta och ut och googla lite!

Efter lite efterforskningar så verkar den lika snabb som en Core 2 Duo E8600 vilket är helt okey ur prestanda synpunkt mot vad den skall göra : )

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Då har jag överskattat Bay Trail rejält
Trodde de åtminstone kunde palla tf2 i 720p.

Klarar lite men ska du spela på inegrerad grafik är amd lite bättre http://www.sweclockers.com/recension/18984-amd-athlon-5350-oc...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Vilket är det starkaste grafikkortet som funkar i det större moderkortet innan CPU och annat flaskar, när det gäller gaming?

Permalänk
Skrivet av aleugg:

Vilket är det starkaste grafikkortet som funkar i det större moderkortet innan CPU och annat flaskar, när det gäller gaming?

Ett 4890 eller liknande/nyare fungerar innan cpu tar stopp

Vad jag läst mig till är det en X4 port så hela system känns som det är väl balanserat! En X4 port flaskar inte på ett R7 250 te.x eller iaf inte så det märks något nämnvärt!

jag blev själv rätt sugen på Matx kortet och tryckt in ett passivt 250, pico psu på 150W och en SSD hade varit underbart!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Enl alla de tester jag sätt så skall den prestera likvärdigt kolla bla passmark score

Jag var lite snabb på tangenterna. Kanske har du rätt. Tog bort det förra inlägget så länge.

Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

Jag var lite snabb på tangenterna. Kanske har du rätt. Tog bort det förra inlägget så länge.

Tog bort mitt med

Skulle f.ö vilja se SweC göra ett test av denna!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

Ett 4890 eller liknande/nyare fungerar innan cpu tar stopp

Vad jag läst mig till är det en X4 port så hela system känns som det är väl balanserat! En X4 port flaskar inte på ett R7 250 te.x eller iaf inte så det märks något nämnvärt!

jag blev själv rätt sugen på Matx kortet och tryckt in ett passivt 250, pico psu på 150W och en SSD hade varit underbart!

Hela plattformen har totalt PCIe 2.0 x4 att leka med men det ska även räcka till andra saker som nätverk, eventuella extra USB-portar, ljudkort och så vidare. Så alla tre platserna är x1 men en har en större sockel för att man enkelt ska kunna montera större kort. Att köra ett grafikkort på x1 är inte så kul.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hela plattformen har totalt PCIe 2.0 x4 att leka med men det ska även räcka till andra saker som nätverk, eventuella extra USB-portar, ljudkort och så vidare. Så alla tre platserna är x1 men en har en större sockel för att man enkelt ska kunna montera större kort. Att köra ett grafikkort på x1 är inte så kul.

Skulle det gå att aktivera Nvidia optimus skulle det kunna funka hyfsat då det kan komprimera dataströmmen över x1, men vet inte hur det funkar på stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Hela plattformen har totalt PCIe 2.0 x4 att leka med men det ska även räcka till andra saker som nätverk, eventuella extra USB-portar, ljudkort och så vidare. Så alla tre platserna är x1 men en har en större sockel för att man enkelt ska kunna montera större kort. Att köra ett grafikkort på x1 är inte så kul.

Det fungerar helt okey på 1x! har testat

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Skulle det gå att aktivera Nvidia optimus skulle det kunna funka hyfsat då det kan komprimera dataströmmen över x1, men vet inte hur det funkar på stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Optimus och fungera är en oxymoron.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

hoppas dem fixar så denna bräda funkar schysst med te.x openelec, vad jag förstått så har kompatibiliteten med bay trail hittills varit extremt dåligt med det mesta?

Samt hur ligger det till med 23.976 buggen på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

hoppas dem fixar så denna bräda funkar schysst med te.x openelec, vad jag förstått så har kompatibiliteten med bay trail hittills varit extremt dåligt med det mesta?

Samt hur ligger det till med 23.976 buggen på dessa?

Kör openenelec på en Gigabyte GA-J1800N-D2H, fungerar utmärk, sväljer allt jag matar den med. Så om Intel inte har smugit in någon bugg i de nya chipen bör de fungera utmärkt de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Kör openenelec på en Gigabyte GA-J1800N-D2H, fungerar utmärk, sväljer allt jag matar den med. Så om Intel inte har smugit in någon bugg i de nya chipen bör de fungera utmärkt de också.

Har sökt runt som fasen runt detta utan framgång, kul att det funkar, ska nog göra detsamma faktiskt. Har du märkt av 23.976 buggen något?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hcz:

J2900 är sämre än G3220 som inte är i närheten av spelbart i 720P =/

Verkar konstigt att TF2 inte skulle kunna gå att spela på en G3220, bl.a. med tanke på att det ändå verkar fungera OK i BF3

Men helt rätt så är J2900 inte alls på samma nivå som G3220, grafikdelen har 4 EU i Silvermont medan G3220 har GT1 med 10 EU (är inte helt hundra, men nästan). CPU-mässigt så kan bara J2900 mäta sig med Core-baserade Celeron i saker som skalar perfekt till minst 4 CPU-trådar.

Kanske ändå ska slå till på en J2900-plattform som hemma-server, har en mini-ITX låda liggande och sedan min MBP fick batterihaveri så har jag även 2x 4GB SO-DIMM och en SSD liggande...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar konstigt att TF2 inte skulle kunna gå att spela på en G3220, bl.a. med tanke på att det ändå verkar fungera OK i BF3
https://www.youtube.com/watch?v=Lu6R39C7jeA

Men helt rätt så är J2900 inte alls på samma nivå som G3220, grafikdelen har 4 EU i Silvermont medan G3220 har GT1 med 10 EU (är inte helt hundra, men nästan). CPU-mässigt så kan bara J2900 mäta sig med Core-baserade Celeron i saker som skalar perfekt till minst 4 CPU-trådar.

Kanske ändå ska slå till på en J2900-plattform som hemma-server, har en mini-ITX låda liggande och sedan min MBP fick batterihaveri så har jag även 2x 4GB SO-DIMM och en SSD liggande...

Han har avg 19 fps och antar att man inte får det dubbla bara att byta spel. Så 30-35fps är inte så roligt att spela med i TF2 =/ Men bara för att jag säger att det inte går att spela med J2900 betyder det inte att den är bra på annat. Den skulle vara grymt bra att ha surf/youtube dator till morsan typ =P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hcz:

Han har avg 19 fps och antar att man inte får det dubbla bara att byta spel. Så 30-35fps är inte så roligt att spela med i TF2 =/ Men bara för att jag säger att det inte går att spela med J2900 betyder det inte att den är bra på annat. Den skulle vara grymt bra att ha surf/youtube dator till morsan typ =P

Fast man kan väl inte alls jämföra TF2 och BF3, den förra ger typiskt >100 FPS på maskiner som är lämplig för BF3, eller? TF2 är då fullt spelbart i 3200x1800 på min laptop (750M med GDDR5), en upplösning de flesta "moderna" spel inte ens startar i...

Och J2900 är definitivt en intressant plattform, perf/W är grymt bra. Om priset inte hamnar allt för långt från J1900 så är även det riktigt trevligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar konstigt att TF2 inte skulle kunna gå att spela på en G3220, bl.a. med tanke på att det ändå verkar fungera OK i BF3
https://www.youtube.com/watch?v=Lu6R39C7jeA

Men helt rätt så är J2900 inte alls på samma nivå som G3220, grafikdelen har 4 EU i Silvermont medan G3220 har GT1 med 10 EU (är inte helt hundra, men nästan). CPU-mässigt så kan bara J2900 mäta sig med Core-baserade Celeron i saker som skalar perfekt till minst 4 CPU-trådar.

Kanske ändå ska slå till på en J2900-plattform som hemma-server, har en mini-ITX låda liggande och sedan min MBP fick batterihaveri så har jag även 2x 4GB SO-DIMM och en SSD liggande...

Då hade jag hellre köpt nytt batteri. Kostar inte mer än 200-300kr. Jag köpte mitt på DX.com.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske ändå ska slå till på en J2900-plattform som hemma-server, har en mini-ITX låda liggande och sedan min MBP fick batterihaveri så har jag även 2x 4GB SO-DIMM och en SSD liggande...

Jag med inne på J2900 som hemma-server med Ubuntu server. Kommer framförallt att användas som TV-backend med TVHeadend och oscam och 5 DVB-C mottagare.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av biorrith:

Då hade jag hellre köpt nytt batteri. Kostar inte mer än 200-300kr. Jag köpte mitt på DX.com.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, skulle vara ett alternativ om det inte var så att batteriet expandera en natt så pass att touchpad:en gick sönder och chassit blev deformerat. Nu hade jag redan en ny laptop så var ingen katastrof, det som irriterar mig är att jag faktiskt försökte ta ur batteriet någon månad tidigare och mest använda datorn hemma vid OSX behov, något som de vansinniga skruvarna som håller fast batteriet satt stopp för (har ändå skruvmejselsats som tar alla andra varianter jag sett).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer