Permalänk

Trasig cpu eller mobo!

Hejsan

För att göra detta kort så hade jag datorn på, åkte till affären. Märke att datorn var avstängd när jag kom hem. Antog den var i viloläge eller nåt bara. Rör på musen men inget händer. Känner en svag lukt av bränd elektronik (FML) Hur som helst hur vet jag vilket som har gått åt skogen? Har inspekterat både moderkortet och cpu och kan inte hitta nåt som ser bränt ut, har tyvär ingen polare med socket 2011 heller så kan inte pröva där. Moderkortet antar jag fungerar för det lyser då som det ska när nätagget är påslaget, kanske kan vara trasigt ändå.. vad vet jag. Händer dock inget när jag försöker slå på datorn iallafall. Vattenkylning på allting (cpu mobo grafikkort) så inga problem med temperatur

Allt detta är en 3930k med rampage iv extreme black edition samt ett corsair nätagg på 850w med ett 780ti. Processorn var klockad till 4.5ghz. Grämer mig för att ha pressat nätagget för mycket så det har kortslutit allt.. :/

Alla tips mottages!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du plockat ner den och synat allt. Du kommer att se var det är bränt. Hade en sluten vattenloop som läckte ner på PCIe kontakten, och jag kan säga att det var ingen tvekan om var felet var när man plockat ner datorn och kollat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Väldigt svårt att tro det ska läcka. Har haft denna loop igång väldigt länge så borde ha läckt för längesedan isåfall. Får kolla vidare imorgon i bättre ljus

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att något har funkat en gång betyder inte att det kommer fortsätta funka för alltid. Undersök noga.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Bara för att något har funkat en gång betyder inte att det kommer fortsätta funka för alltid. Undersök noga.

Självklart har du rätt. Ska kolla mer imorgon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jokkan1338:

Hejsan

För att göra detta kort så hade jag datorn på, åkte till affären. Märke att datorn var avstängd när jag kom hem. Antog den var i viloläge eller nåt bara. Rör på musen men inget händer. Känner en svag lukt av bränd elektronik (FML) Hur som helst hur vet jag vilket som har gått åt skogen? Har inspekterat både moderkortet och cpu och kan inte hitta nåt som ser bränt ut, har tyvär ingen polare med socket 2011 heller så kan inte pröva där. Moderkortet antar jag fungerar för det lyser då som det ska när nätagget är påslaget, kanske kan vara trasigt ändå.. vad vet jag. Händer dock inget när jag försöker slå på datorn iallafall. Vattenkylning på allting (cpu mobo grafikkort) så inga problem med temperatur

Allt detta är en 3930k med rampage iv extreme black edition samt ett corsair nätagg på 850w med ett 780ti. Processorn var klockad till 4.5ghz. Grämer mig för att ha pressat nätagget för mycket så det har kortslutit allt.. :/

Alla tips mottages!

Använd även näsan när du monterat isär allting, du kommer kunna känna var på moderkortet eller vilket kort det nu är som det luktar bränt ifrån.

Hoppas du inte haft en läcka, man ska tydligen akta sig för dessa slutna system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Använd även näsan när du monterat isär allting, du kommer kunna känna var på moderkortet eller vilket kort det nu är som det luktar bränt ifrån.

Hoppas du inte haft en läcka, man ska tydligen akta sig för dessa slutna system.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte det är ett slutet system då han kyler cpu , gpu och moderkort.

Håller med alla , dela , o lukta och leta noga

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Prövade grafikkortet i brorsan dator. Samma problem där. Så tror det är boven. Så får hoppas cpu och mobo är intakt. Ska pröva med ett annat grafikkort i min senare

Grafikkortet var boven. Tack för alla svar ändå!