Permalänk
Medlem

Skicka moderkort med posten

Hej!
Jag ska sälja mitt moderkort och jag skulle behöva hjälp med hur jag ska frakta det.
För ett tag sen beställde jag esd påsar från 24.se dessa visade sig vara för små så jag undrar om jag kan tejpa ihop dem med eltejp?
Jag provade att göra ett exempel med 2 påsar, ESDPÅSE ESDPÅSE 2
Vilken typ av låda, pack material tycker ni att jag ska använda?
Mvh Jonathan

Permalänk
Avstängd

Du har inte kvar originalkartong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Hej!
Jag ska sälja mitt moderkort och jag skulle behöva hjälp med hur jag ska frakta det.
För ett tag sen beställde jag esd påsar från 24.se dessa visade sig vara för små så jag undrar om jag kan tejpa ihop dem med eltejp?
Jag provade att göra ett exempel med 2 påsar, ESDPÅSE ESDPÅSE 2
Vilken typ av låda, pack material tycker ni att jag ska använda?
Mvh Jonathan

Det skall inte vara några problem att lägga kortet i den första påsen. Packa det sedan i en kartong, helst original så klart, annars en som är liknande. Om det blir mycket plats över, fyll ut med tidningspapper.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det skall inte vara några problem att lägga kortet i den första påsen. Packa det sedan i en kartong, helst original så klart, annars en som är liknande. Om det blir mycket plats över, fyll ut med tidningspapper.

Glömde nämna att jag inte har någon av orginal lådor/påsar kvar.
Det är därför jag har gjort min "egen" esd påse.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Glömde nämna att jag inte har någon av orginal lådor/påsar kvar.
Det är därför jag har gjort min "egen" esd påse.
Mvh

Trodde nästan det. Posten har säkert lådor i liknande storlek som du kan använda.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Glömde nämna att jag inte har någon av orginal lådor/påsar kvar.
Det är därför jag har gjort min "egen" esd påse.
Mvh

Tips för framtiden är att alltid spara lådor tills produkt är kasserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Trodde nästan det. Posten har säkert lådor i liknande storlek som du kan använda.

Min tejpade påse då?
Skulle det funka? Tappar esdpåsarna sin funktion om de tejpas ihop?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Min tejpade påse då?
Skulle det funka? Tappar esdpåsarna sin funktion om de tejpas ihop?
Mvh

Njäe, skulle inte tro att de tappar funktionen. Det är ju bara för att skydda mot ESD påverkan utifrån när de förvaras och skickas. Sålänge den täcker hela kortet så skall det inte vara några problem.

Edit: Skickade mitt senaste moderkort inpackat i tidningspapper tack vare att jag inte hade någon påse eller kunde få tag på en. Moderkortet jag har nu var även det packat i tidningspapper. Kanske inte den mest optimala lösningen, men det funkar i brist på annat.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Min tejpade påse då?
Skulle det funka? Tappar esdpåsarna sin funktion om de tejpas ihop?
Mvh

Tycker det ser OK ut!
Och nej det gör det inte bara du överlappar båda påsarna sen tejpar som jag tycker du har gjort.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Då ska jag prova att tejpa i hop 2 till så att jag får en 2*2 påse.
Lägger upp bild sen för att se om ni tycker det ser ok ut.
Mvh

Permalänk
Medlem

Ser detta ok ut?
LÄNKTEXT
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ett Intel-kort måste sockelskyddet sitta på, annars är det bäddat för gråt och tandagnisslan.

Eltejp är isolerande så jag skulle säga att ESD-skyddet är förstört på det sättet du tejpat på båda sidor. Påsen ska fungera som ett skyddande skal med ledande utsida. Att öht klippa och klistra ihop en ESD-påse så är inget jag rekommenderar om funktionen ska kvarstå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Ser detta ok ut?
LÄNKTEXT
Mvh

Det ser helt ok ut.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det ett Intel-kort måste sockelskyddet sitta på, annars är det bäddat för gråt och tandagnisslan.

Eltejp är isolerande så jag skulle säga att ESD-skyddet är förstört på det sättet du tejpat på båda sidor. Påsen ska fungera som ett skyddande skal med ledande utsida. Att öht klippa och klistra ihop en ESD-påse så är inget jag rekommenderar om funktionen ska kvarstå.

Det är ett amd moderkort, närmare bestämt asus m5a97.
Skulle det hjälpa om jag tog bort tejpen inutti eller är det redan kört? Gör det någon skillnad alls med esd påsen nu eller kan jag lika väl packa den utan?
När jag packar det så kommer jag packa med tidningspapper och eventuellt bubbelplast.
Skulle detta vara bättre, dock så tyckte jag att det var väldigt dyrt med frakt! https://datordax.se/product/45526

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Det är ett amd moderkort, närmare bestämt asus m5a97.
Skulle det hjälpa om jag tog bort tejpen inutti eller är det redan kört? Gör det någon skillnad alls med esd påsen nu eller kan jag lika väl packa den utan?
När jag packar det så kommer jag packa med tidningspapper och eventuellt bubbelplast.
Skulle detta vara bättre, dock så tyckte jag att det var väldigt dyrt med frakt! https://datordax.se/product/45526

MVH

Du behöver inte vara så orilig, vi har ju redan sagt att det kommer att gå bra. Skicka nu iväg det så löser det sig ska du se.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du behöver inte vara så orilig, vi har ju redan sagt att det kommer att gå bra. Skicka nu iväg det så löser det sig ska du se.

Det löser sig säkert det tror jag med men när, det finns blandade åsikter så vill jag gärna höra vad de har att säga också ☺. Tack för hjälpen alla som har lagt ner tid och svarat!
Mvh