Klarar denna processor diverse spel med ett GTX 770

Permalänk
Medlem

Klarar denna processor diverse spel med ett GTX 770

Tänkte köpa nya datordelar för att bygga en dator som jag kommer använda som speldator. Skulle vilja skaffa den nya processorn 4790K men den verkar ju inte släppas förrän nästa vecka eller ännu senare tom.

Funderar istället på att köpa https://www.inet.se/produkt/5310064/intel-pentium-g3220-3-0-ghz-haswell för att använda istället i någon/några veckor och sedan byta till 4790K när den har släppts.

Det jag undrar är om denna processor klarar av spelen Diablo 3, dota 2 och Wildstar med låga inställningar utan att man glider runt med låg FPS? Ett GTX 770 kommer också användas.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus Z690 TUF WIFI D4 | i5 12600k | Noctua NH-D15| 32GB Corsair Vengence @ 3200mhz, CL16 | ASUS RTX 3080 TUF | Corsair RM850W V2 | Samsung 980 M.2

Permalänk
Medlem

funkar väl ok .. tror det kommer funka bra med D3 och dota iaf i lägre grafik. lite kul o se hur bra det funkar faktiskt. annars kan du kolla efter en begagnad här på SC nån lär ju ha en 1150 CPU som ligger.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Varför inte bara vänta en vecka eller två?`

Pentiumen skall ju överklocka bra?
Om du handlar den skriv gärna en tråd och berätta hur det gick.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av accel1:

funkar väl ok .. tror det kommer funka bra med D3 och dota iaf i lägre grafik. lite kul o se hur bra det funkar faktiskt. annars kan du kolla efter en begagnad här på SC nån lär ju ha en 1150 CPU som ligger.

Du kanske skulle läsa på lite innan du ger råd?

Lägre grafik hjälper inte när processorn flaskar. Processorn har en viss mängd jobb per frame, eftersom det är den som beräknar hur allt flyttar sig i scenen, AI för datorkontrollerade figurer, sköter kommunikation med omvärlden osv. Detta jobbet är nästan helt orelaterat till hur mycket grafiskt lull-lull du har igång. Detta gör att en viss processor har en max-fps som den kan uppnå i varje spel.

Så lägre grafikinställningar hjälper inte alls om det är processorn som flaskar.

Dock håller jag med dig om att D3 och Dota förmodligen kommer att funka bra. WildStar vet jag inte hur processorkrävande det är, men med tanke på att de rekommenderar minst en 2,4GHz Core 2 Duo så tror jag att det kan funka fint.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

funkar väl ok .. tror det kommer funka bra med D3 och dota iaf i lägre grafik. lite kul o se hur bra det funkar faktiskt. annars kan du kolla efter en begagnad här på SC nån lär ju ha en 1150 CPU som ligger.

Köper hellre nytt. Men vem vet kanske kan göra något kap

Skrivet av xfade:

Varför inte bara vänta en vecka eller två?`

Pentiumen skall ju överklocka bra?
Om du handlar den skriv gärna en tråd och berätta hur det gick.

Kommer uppdatera min nuvarande dator för att också bygga en till som jag ska ha på en annan ort. Ska till den andra orten i helgen och några dagar nästa vecka, så vill gärna ha en fungerande dator då. Lite långtråkigt vissa dagar när man inte har tillgång till en dator. Sedan så tycker jag att priset inte var så farligt. Blir antagligen att jag skaffar den processorn då den är billig och får hoppas den klarar spelen någorlunda bra. Kan skriva lite resultat sedan om det blir ett köp.

Skrivet av giplet:

Du kanske skulle läsa på lite innan du ger råd?

Lägre grafik hjälper inte när processorn flaskar. Processorn har en viss mängd jobb per frame, eftersom det är den som beräknar hur allt flyttar sig i scenen, AI för datorkontrollerade figurer, sköter kommunikation med omvärlden osv. Detta jobbet är nästan helt orelaterat till hur mycket grafiskt lull-lull du har igång. Detta gör att en viss processor har en max-fps som den kan uppnå i varje spel.

Så lägre grafikinställningar hjälper inte alls om det är processorn som flaskar.

Dock håller jag med dig om att D3 och Dota förmodligen kommer att funka bra. WildStar vet jag inte hur processorkrävande det är, men med tanke på att de rekommenderar minst en 2,4GHz Core 2 Duo så tror jag att det kan funka fint.

Det var mer än vad jag visste också. Trodde även processorn hade lite koppling till grafiken med även om man använder ett externt grafikkort. Men tack för svaret! Blir nog att man kör på Pentium processorn då så får man hoppas på att det fungerar någorlunda bra i alla fall

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus Z690 TUF WIFI D4 | i5 12600k | Noctua NH-D15| 32GB Corsair Vengence @ 3200mhz, CL16 | ASUS RTX 3080 TUF | Corsair RM850W V2 | Samsung 980 M.2

Permalänk
Medlem

Vänta o köp tills den cpu du vill ha släpps. Jag kör själv 4930k o spelar d3 och i full grupp så har jag nästan full cpu användning på 1 kärna då det verkar som d3 inte använder/drar nytta av fler kärnor.

Sen om det är dåligt kodat spel eller vad som gör det, vet jag inte.

Vissa platser i spelet med full grupp dippar min fps under 30 i 1080p

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kanske skulle läsa på lite innan du ger råd?

Lägre grafik hjälper inte när processorn flaskar. Processorn har en viss mängd jobb per frame, eftersom det är den som beräknar hur allt flyttar sig i scenen, AI för datorkontrollerade figurer, sköter kommunikation med omvärlden osv. Detta jobbet är nästan helt orelaterat till hur mycket grafiskt lull-lull du har igång. Detta gör att en viss processor har en max-fps som den kan uppnå i varje spel.

Så lägre grafikinställningar hjälper inte alls om det är processorn som flaskar.

Det beror dock samtidigt på vilket spel det handlar om. Att ha hög draw distance belastar processorn ytterligare. Mesh quality i BF4 är en grafikinställning som belastar processorn.

Permalänk
Medlem

kul att vi tycker likadant

Skrivet av giplet:

Du kanske skulle läsa på lite innan du ger råd?

Lägre grafik hjälper inte när processorn flaskar. Processorn har en viss mängd jobb per frame, eftersom det är den som beräknar hur allt flyttar sig i scenen, AI för datorkontrollerade figurer, sköter kommunikation med omvärlden osv. Detta jobbet är nästan helt orelaterat till hur mycket grafiskt lull-lull du har igång. Detta gör att en viss processor har en max-fps som den kan uppnå i varje spel.

Så lägre grafikinställningar hjälper inte alls om det är processorn som flaskar.

Dock håller jag med dig om att D3 och Dota förmodligen kommer att funka bra. WildStar vet jag inte hur processorkrävande det är, men med tanke på att de rekommenderar minst en 2,4GHz Core 2 Duo så tror jag att det kan funka fint.

Jag tycker inte jag va så överdrivet positiv till personen som frågade om det skulle fungera. funkar väl ok på lägre inställningar är inte så positivt besked i min bok. och du är säkert mycket mer kunnig än mig på dessa saker som det låter. dock kommer du fram till samma sak.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Du kanske skulle läsa på lite innan du ger råd?

Lägre grafik hjälper inte när processorn flaskar. Processorn har en viss mängd jobb per frame, eftersom det är den som beräknar hur allt flyttar sig i scenen, AI för datorkontrollerade figurer, sköter kommunikation med omvärlden osv. Detta jobbet är nästan helt orelaterat till hur mycket grafiskt lull-lull du har igång. Detta gör att en viss processor har en max-fps som den kan uppnå i varje spel.

Så lägre grafikinställningar hjälper inte alls om det är processorn som flaskar.

Dock håller jag med dig om att D3 och Dota förmodligen kommer att funka bra. WildStar vet jag inte hur processorkrävande det är, men med tanke på att de rekommenderar minst en 2,4GHz Core 2 Duo så tror jag att det kan funka fint.

Jag vet inte va du vet som i princip alla inklusive de flesta testare av spel, men en sak är säker och det du säger inte stämmer, om du sänker grafikinställningarna lär du alltid få en stabilisering/ökninng av FPS:en. Kan du ge exempel på när du inte får förbättringar för att du avlastar CPU, vilket du ju gör iom sänkning av grafiken/detaljrikedomen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)