Permalänk
Medlem

Stänga av alla powersaving features ?

Hej har min 4670k överclockad och efter att ha kört IBT på very high 50 passes så antar jag att den är stabil

dock har jag fått random BSOD när jag lirat cs go och undrar om det har med powersaving settings att göra ?

har allt aktiverat i bios C1E, C3/C6 State support samt CPU EIST function

någon som vet om det kan vara anledningen till mina BSOD?

Permalänk
Medlem

Höj spänningen. Det låter som att din klock är instabil.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte vilken blåskärm kod? 101, 124?

Det kan vara vccin/CPU input voltage. Har märkt att om vccin är för låg, blir BSODs mer random,,,medan vcore för låg kan man se en jämn ökad stabilitet innan krash, medan man ökar.

Kan även vara din cache voltage som är för låg (eller för hög cache multiplier då).
^Stresstest har jag märkt, ha svårt att hitta cache instabilitet; jag klarar 16 timmars ROG Realbench stresstest med 1.210 vring (cache voltage) medan jag har kraschat i BF4 upp till 1.225v.

Kan även vara temperaturer som orsakar instabilitet; t.ex att när du klarade IBT 50 passes hade du 20-22c ambient temp, medan när du lirade CS:GO var det svinvarmt (28c+)....dock låter detta osannolikt, eftersom stresstest nästan alltid är minst 10 grader varmare för CPUn (samt CPU usage) än gaming (CS:GO är väl knappast jobbigt för en 4670k).

EDIT; har f.ö aldrig haft, eller märkt, några problem, med power saving features på, med min 4670k. Varierar väl lite BIOS till BIOS dock.

Jag har alla Cstates på förutom "Package Cstate" (<--- tror jag det heter i mitt BIOS, påverkar GPU och minnen också osv) som är på Auto.

Permalänk

Som ovan, vad får du för felkod på BSOD?

Glöm inte att VCCIN ska vara Vcore +0.4V. Dvs. vid Vcore 1.3V skall VCCIN vara 1.7V osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Glöm inte att VCCIN ska vara Vcore +0.4V. Dvs. vid Vcore 1.3V skall VCCIN vara 1.7V osv.

Det är en bra riktlinje men jag skulle säga 0.4-0.6v!

Min 4670k kräver 1.800-1.850vccin för 1.260vcore @ 4.5 GHz. Jag har dock ett Asrock moderkort och har hört deras strömfördelning (ord) är mindre bra, så deras BIOS sätter automatiskt 1.9 vccin när man ändrar en multiplier (överklockar).

Kollar man i Haswell-OC tråden på OCN, så kör de flesta som har en hög core clock + vcore (hög OC) väldigt hög input voltage också, runt 1.950-2.100v!

Permalänk
Skrivet av Vixo90:

Det är en bra riktlinje men jag skulle säga 0.4-0.6v!

Min 4670k kräver 1.800-1.850vccin för 1.260vcore @ 4.5 GHz. Jag har dock ett Asrock moderkort och har hört deras strömfördelning (ord) är mindre bra, så deras BIOS sätter automatiskt 1.9 vccin när man ändrar en multiplier (överklockar).

Kollar man i Haswell-OC tråden på OCN, så kör de flesta som har en hög core clock + vcore (hög OC) väldigt hög input voltage också, runt 1.950-2.100v!

Haswell är lite krångligare att OC än tidigare mainstream cpu's. Det är flera spänningar som spelar in.

För mig funkar det att öka digital/analog volten +0.2 ca, då funkar +0.4V helt perfekt. Har dock Z97 och en pentium AE som enda haswell.