Permalänk
Medlem

köpa LED eller Plasma?

Tjenare gott folk

Som rubriken lyder så är frågan undrar jag vad jag ska köpa, LED eller Plasma?

Har skummat runt på nätet utan att hitta en "vettig" anledning till något av det. Därför vänder jag mig hit.

Jag vill gärna höra vad ni själva har för apparater och hur ni upplever det, personligen kommer jag att använda min Tv till Xbox 360 (Som har Netflix) samt en och annan DVD. Thats i, Jag tittar in så mycket på vanlig tv då ja för mycket reklam..

Dom två apparaterna som jag kollar på är:
50" Samsung LED
http://cdon.se/hemelektronik/samsung/50-led-tv-samsung-ue50f5...

60" LG Plasma (Utgående modell så jag får väll hitta en annan)
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Har idag en 32" LCD LG som jag har haft i ca 4år Bettan funkar fint och har aldrig strulat men jag vill uppgradera mig.

Baserat på det jag har skrivit vad tycker ni jag ska satsa på? Eller har ni en annan TV i tankarna ni kan rekommendera i samma prisklass?

Tack i förhand

Permalänk

Vad jag vet så ger plasma oftast bättre bild medans led är tunnare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Plasma skall ha ett större problem med att bilden bränner in i skärmen tror jag. LED är tunnare som ovan skriver.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Tror att det är ganska svårt att hitta prisvärda LED-skärmar idag.
Du ska nog kika efter LCD eller Plasma istället.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Tjena. Jag har undrat samma sak men aldrig egentligen fått bättre svar än dom ovan.
Här kommer ett tips på en fin tv jag troligen köper http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... .

Visa signatur

Moderkort: MSI Z97-G43 GAMING, Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series, HDD1: Transcend ssd 250 Gb, HDD2: Hdd 500 Gb, CPU: I5 4460, GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, Tangentbord: Func kb-460 (Mx brown), Mus: Roccat savu, Monitor: benq xl2411z, Nätagg: Be quiet kraft 600W.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är LED/LCD bättre om man har att rum med mycket solljus i (mycket fönster)

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

"Dom två gångerna man ska fundera på en LCD istället för Plasma är.
1, Om någon person har problem med att titta på en plasma skärm dvs dom ser flimmret och får oftas huvudvärk fort av det (dock VÄLDIGT ovanligt)
2, Om man har väldigt stora och många fönster där solen lyser in hela dagen och du tittar mycket på tv just på dagen samt inte kan tänka dig att mörklägga lite.
I alla andra fall är en plasma ett bättre val."

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Plasma alla dagar i veckan. Passa på innan de slutar tillverkas överhuvudtaget.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Fan va skönt att folk håller med att plasma är det bättre valet!
Har varit sådan jävla tabu för plasma de senaste åren tycker jag

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter måste man oftast upp mot 8000kr och över för att få en riktigt bra plasma. LED går att få betydligt billigare med riktigt bra bild. Det är dock bättre svärta och även i en del fall färger på en plasma, dock sämre ljusnivå.

Det enklaste är nog att sätta en budget och sedan gå in i en butik och jämföra bilden på plats och att ta det som vissa här sagt i beaktning gällande om man sitter i ett ljust rum eller ej osv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaxygunnar:

Tjena. Jag har undrat samma sak men aldrig egentligen fått bättre svar än dom ovan.
Här kommer ett tips på en fin tv jag troligen köper http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... .

Jag har aldrig gillat märket Andersson, men det är en smaksak. men det lutar mer och mer att jag går på LED. Om ingen kan berätta varför jag ska köra med plasma

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDILLIGAF:

Jag har aldrig gillat märket Andersson, men det är en smaksak. men det lutar mer och mer att jag går på LED. Om ingen kan berätta varför jag ska köra med plasma

Kolla denna relativt nyskrivna artikel: http://www.cnet.com/news/led-lcd-vs-plasma-vs-lcd/

Som avslutas med:
And the winner is...

If you want to count wins and losses from the list above, have at it. The thing is, these items don't have equal weight. That's the point. For one person, absolute light output is absolute, for another, black level is above all else. These two performance aspects are, for now, mutually exclusive.

So don't listen to those who say, "well, its brightest, it's best" or "LCD's black level is terrible, so they blow." Brighter is not necessarily better , and black level isn't everything. Reading through this list I'm positive you've mentally weighted certain factors above others, even if you didn't notice it at first. Go with your gut. If you watch a lot of TV during the day, or have a room with lots of windows, LED LCD is probably best. If you watch at night, and want the TV to disappear into the background, plasma is probably best.

Want to know the best part? The dirty little secret of the TV world? If you're buying a name-brand TV, its picture quality is going to be really, really good. You are seriously picking from good, gooder, and goodly goodest here. Compared with flat panel TVs from just a few years ago, new HDTVs are thinner, brighter, bigger, better-performing, and cheaper than ever before. So have at it. Your new TV is going to be awesome for years to come.

Det finns alltså bara du som kan bedöma vad som är viktigast för dig, själv skulle jag ta plasma varje dag i veckan och har även detta själv!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Man säger att plasma har "naturligare" färger för att de inte kan reproducera lika starka färger, för de som säger det rekommenderar jag att man ställer sig ute på en skitgrön äng en fin försommardag. Om en LCD-TV ger för starka färger så har man helt enkelt fel inställningar. Själv klarar jag inte plasmabrus eller plasmaflimmer. LCD ger en stabil bra bild. För att en plasma ska fungera bra bör man gärna ha lite nersläckt rum, dels för att flimmer och missljud kan bli påtagligt om man eldar på med högsta ljusstyrka, men dels för att själva bildåtergivningen gör sig bäst i mörka rum. Och ska man ändå ha ett mörkt rum så skulle jag ta steget upp till projektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Vad jag har hört så är LED/LCD bättre om man har att rum med mycket solljus i (mycket fönster)

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

"Dom två gångerna man ska fundera på en LCD istället för Plasma är.
1, Om någon person har problem med att titta på en plasma skärm dvs dom ser flimmret och får oftas huvudvärk fort av det (dock VÄLDIGT ovanligt)
2, Om man har väldigt stora och många fönster där solen lyser in hela dagen och du tittar mycket på tv just på dagen samt inte kan tänka dig att mörklägga lite.
I alla andra fall är en plasma ett bättre val."

Uppdateringen på en LCD är betydligt långsammare än en Plasma vilket gör att någon procent av befolkningen som har ett visst synfel kan få huvudvärk eftersom de kan se eftersläpningarna som blir, speciellt vid snabba sekvenser.

Inbränningar kan bli om du har på samma bild i kanske 2-3 dygn (om du har otur).
Idag så är Plasman betydligt bättre än för ett antal år sedan så sådana problem existerar i stort sett inte.

Plasman har en betydligt mer levande bild (tycker jag).

Ska du inte ha en dator kopplad till tv´n där du lämnar den på med samma bild under riktigt lång tid så kan jag bara rekommendera Plasma.

Alla Plasmor har en typ av skärmsläckare som sänker ljusstyrkan när samma bild varit på ett tag, t ex när man pausat en film.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Det finns olika led-lcd tv.
Hur styrningen av ljuset är uppbyggt.
Det är en väldig skillnad på det svarta samt färger.

1. Led ljuset sitter på sidan på skärmen. (Får ljusare fält på sidorna och sämre svärta)

2. Led ljuset täcker hela baksidan. (Får jämnare ljus men på hela bilden men sämre svärta)

3. Led ljuset täcker hela baksidan men kan tända och släcka enskilda dioder. (Bättre återgivning av svärta och färg.)

Visa signatur

Har du Windows 8 och 8.1 så klicka på denna länk
http://nooooooooooooooo.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man säger att plasma har "naturligare" färger för att de inte kan reproducera lika starka färger, för de som säger det rekommenderar jag att man ställer sig ute på en skitgrön äng en fin försommardag. Om en LCD-TV ger för starka färger så har man helt enkelt fel inställningar. Själv klarar jag inte plasmabrus eller plasmaflimmer. LCD ger en stabil bra bild. För att en plasma ska fungera bra bör man gärna ha lite nersläckt rum, dels för att flimmer och missljud kan bli påtagligt om man eldar på med högsta ljusstyrka, men dels för att själva bildåtergivningen gör sig bäst i mörka rum. Och ska man ändå ha ett mörkt rum så skulle jag ta steget upp till projektor.

Synd och sprida halvsanningar.
En LCD/LED har möjlighet att elda på med mera vittljus än vad en plasma kan för att led dioderna och lysrören bakom pixlarna är ljusstarkare.
Men som du beskriver det, att det är ett jättestort problem, så borde det ju inte gå att titta på en Plasma tv i den närmast kirurgiska strålkastarbelysningen som sker i elektronikbutikerna, och så är ju inte alls.

En TVs bild är alltid bättre i ett mörkt rum, oavsett sort, för att andra "ljusföroreningar" är dåligt för bilden.
Man bör ju därför undvika att placera TVn så att den reflekterar solljus, om möbleringen tillåter detta.

För vanliga människor spelar detta mindre roll, alla sorters apparater fungerar utmärkt i dagsljus och nästan alla nya TV apparater är bra.
Jag skulle personligen undvika Philips och Andersson på grund av tidigare problem. Andersson TVn fungerade inte tillsammans med ett DVB-T2(?) kort, Philips TVn var bara trött och laggig.

Jag tycker att det är bättre att påpeka vad jag tycker är märkbara skillnader.
Tillexempel att en Plasma TV drar mycket mer ström än en LCD och framförallt LED.
Min plasma drar nog 300W, och tittar man dygnet runt så kommer det märkas lite på el räkningen.

Sen har jag hört att Samsung har den bredaste Smart TV App butiken. Panasonics motsvarande är ganska begränsad.
Netflix och Viaplay finns som appar, men TV4play/SVTplay måste man gå igenom webbbrowsern för att få igång och upplevelsen är allmänt usel.
Det laggar ofta på TV4 och SVT går inte att köra fullskärm utöver att den musanpassade nagiveringen är väldigt omständlig med en TVfjärrkontroll.

Nu var det förvisso inte Panasonic utan LG och Samsung som var länkade.
Någon annan kanske kan fylla på med erfarenheter ifrån SmartTV upplevelsen på dessa apparater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Synd och sprida halvsanningar.
En LCD/LED har möjlighet att elda på med mera vittljus än vad en plasma kan för att led dioderna och lysrören bakom pixlarna är ljusstarkare.
Men som du beskriver det, att det är ett jättestort problem, så borde det ju inte gå att titta på en Plasma tv i den närmast kirurgiska strålkastarbelysningen som sker i elektronikbutikerna, och så är ju inte alls.

En TVs bild är alltid bättre i ett mörkt rum, oavsett sort, för att andra "ljusföroreningar" är dåligt för bilden.
Man bör ju därför undvika att placera TVn så att den reflekterar solljus, om möbleringen tillåter detta.

För vanliga människor spelar detta mindre roll, alla sorters apparater fungerar utmärkt i dagsljus och nästan alla nya TV apparater är bra.
Jag skulle personligen undvika Philips och Andersson på grund av tidigare problem. Andersson TVn fungerade inte tillsammans med ett DVB-T2(?) kort, Philips TVn var bara trött och laggig.

Jag tycker att det är bättre att påpeka vad jag tycker är märkbara skillnader.
Tillexempel att en Plasma TV drar mycket mer ström än en LCD och framförallt LED.
Min plasma drar nog 300W, och tittar man dygnet runt så kommer det märkas lite på el räkningen.

Sen har jag hört att Samsung har den bredaste Smart TV App butiken. Panasonics motsvarande är ganska begränsad.
Netflix och Viaplay finns som appar, men TV4play/SVTplay måste man gå igenom webbbrowsern för att få igång och upplevelsen är allmänt usel.
Det laggar ofta på TV4 och SVT går inte att köra fullskärm utöver att den musanpassade nagiveringen är väldigt omständlig med en TVfjärrkontroll.

Nu var det förvisso inte Panasonic utan LG och Samsung som var länkade.
Någon annan kanske kan fylla på med erfarenheter ifrån SmartTV upplevelsen på dessa apparater?

På Philips får man slå av allt som heter bildförbättring(vilket man ska på alla tv-apparater) och sen köra den i nästintill spelläge. Då får man lägst input lag. Brukar tyvärr ändå ligga på runt 50ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Synd och sprida halvsanningar.
En LCD/LED har möjlighet att elda på med mera vittljus än vad en plasma kan för att led dioderna och lysrören bakom pixlarna är ljusstarkare.
Men som du beskriver det, att det är ett jättestort problem, så borde det ju inte gå att titta på en Plasma tv i den närmast kirurgiska strålkastarbelysningen som sker i elektronikbutikerna, och så är ju inte alls.

En TVs bild är alltid bättre i ett mörkt rum, oavsett sort, för att andra "ljusföroreningar" är dåligt för bilden.
Man bör ju därför undvika att placera TVn så att den reflekterar solljus, om möbleringen tillåter detta.

För vanliga människor spelar detta mindre roll, alla sorters apparater fungerar utmärkt i dagsljus och nästan alla nya TV apparater är bra.
Jag skulle personligen undvika Philips och Andersson på grund av tidigare problem. Andersson TVn fungerade inte tillsammans med ett DVB-T2(?) kort, Philips TVn var bara trött och laggig.

Jag tycker att det är bättre att påpeka vad jag tycker är märkbara skillnader.
Tillexempel att en Plasma TV drar mycket mer ström än en LCD och framförallt LED.
Min plasma drar nog 300W, och tittar man dygnet runt så kommer det märkas lite på el räkningen.

Sen har jag hört att Samsung har den bredaste Smart TV App butiken. Panasonics motsvarande är ganska begränsad.
Netflix och Viaplay finns som appar, men TV4play/SVTplay måste man gå igenom webbbrowsern för att få igång och upplevelsen är allmänt usel.
Det laggar ofta på TV4 och SVT går inte att köra fullskärm utöver att den musanpassade nagiveringen är väldigt omständlig med en TVfjärrkontroll.

Nu var det förvisso inte Panasonic utan LG och Samsung som var länkade.
Någon annan kanske kan fylla på med erfarenheter ifrån SmartTV upplevelsen på dessa apparater?

Sa bara att man med fördel ser i mörkt rum med plasma, då i högre utsträckning än med LCD. Inte bara för reflektioner och att den är ljussvagare, utan även för att problem med flimmer och missljud ökar. För min del är det flimmer jag inte klarar av. Det är inga halvsanningar, det är så det är. Klart att man kan visa upp en plasma i butik, något sådant har jag aldrig sagt emot. Och klart att det kan vara bra att ha mörkt oavsett TV-modell och sedan vrida ner ljuset om det är för starkt, det har jag inte heller sagt något om. Bara det att med Plasma så finns det ytterligare anledningar till att ha lite mörkare rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

På Philips får man slå av allt som heter bildförbättring(vilket man ska på alla tv-apparater) och sen köra den i nästintill spelläge. Då får man lägst input lag. Brukar tyvärr ändå ligga på runt 50ms.

Det var främst "lagg" vid kanalbyte, egentligen all form av menynavigering, när man slog igång tvn (1-2minuter) och byta source m.m. som jag drabbats av.
Men bra att veta om jag skulle snubbla över en till Philips TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sa bara att man med fördel ser i mörkt rum med plasma, då i högre utsträckning än med LCD. Inte bara för reflektioner och att den är ljussvagare, utan även för att problem med flimmer och missljud ökar. För min del är det flimmer jag inte klarar av. Det är inga halvsanningar, det är så det är. Klart att man kan visa upp en plasma i butik, något sådant har jag aldrig sagt emot. Och klart att det kan vara bra att ha mörkt oavsett TV-modell och sedan vrida ner ljuset om det är för starkt, det har jag inte heller sagt något om. Bara det att med Plasma så finns det ytterligare anledningar till att ha lite mörkare rum.

Kanske läste in lite mycket i ditt inlägg, men flimmer och missljud har jag aldrig upplevt.
När kommer det fram och vad är det för apparat du provat?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om jag köper 50" LED som ni kan se i länken ovan, som sagt är bara ute efter att använda Xbox 360 och Netflix allt annat är ej aktuellt.

Permalänk

Det där om inbränning är egentligen inget problem. Har en Samsung plasma med ett antal år på nacken, någon enstaka gång har det hänt att kanalloggan blivit kvar som en knappt skönjbar ghost men den försvinner snabbt.

Personligen gillar jag varken LCD eller LED, jag tycker bilden blir för skarp i konturerna, det ger intryck av att bilden består av ett antal ark ovanpå varandra, plasman ger i mitt tycke en naturligare och mjukare bild. Själva kvalitén och skärpan är det verkligen inget fel på i en plasma men jag tillhör inte heller prylbögskategorin som absolut måste ha specifikation x,y,z även om det inte är märkbart i verkligheten. Ta det för vad det är värt.

Permalänk
Medlem

LED - Sony w8xx / 9xx
Plasma - Panasonic ST60 / VT60 men dem går väl inte att få tag på längre

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDILLIGAF:

Vad tror ni om jag köper 50" LED som ni kan se i länken ovan, som sagt är bara ute efter att använda Xbox 360 och Netflix allt annat är ej aktuellt.

Jag skulle rekommendera en Plasma-TV oavsett användningsområde, förutsatt att du inte bor i ett växthus och tittar på TV dagtid..

Jag har själv en plasma från 2009, Panasonic halv-lyxig (12k kostade den då) och har inte upplevt några problem med den. Om dagens billiga plasma är i samma klass som den så är de fullt tillräckliga för de flesta. Har trots att jag har en dator kopplad till den aldrig upplevt något problem med inbränning. Glömde den på över natten en gång när den var ganska ny och då sågs någon logga tror jag men försvann relativt fort (vi pratar minuter). De nya panelerna ska vara ännu bättre på detta.

För och nackdelar med de olika varianterna:
Plasman är TUNG. Viktigt att tänka på om den ska väggmonteras att fästet måste vara stabilt och står den på en bänk måste även denna vara stabil.
Plasman har reflektioner då det är en glasskiva framför TVn, mest problem om det är lite ljusare men kan kräva lite mer planering av vardagsrummets upplägg med lampor etc.
Plasman blir varm och låter lite grann, kan störa i tysta scener. Misstänker dock att detta rättats till i nyare paneler då de nu drar mindre ström.

Strömförbrukningen är högre än för LED-belysta LCD-apparater, dock inte så stor längre. Plasman drar som mest med helvit bild och nästan ingenting med helsvart så lite svårt att få till korrekt bedömning. Men om man jämför de två du valt här så drar den något större plasman ganska mycket mer, 231 kWh jämfört med 93 kWh per år. Detta betyder att vid "normalanvändning" kommer plasman kosta ungefär 140 kr mer per år vilket är försumbart i sammanhanget. Däremot innebär ju detta lite högre temp och kanske fläktljud beroende på modell.

Plasma är generellt bättre på snabba rörelser och det enda fel jag sett på min något äldre variant är lättare "ghosting", det vill säga att vid snabba rörelser mot mörk bakgrund kan det ses en lätt grön aura, dock inget jag stör mig på om jag inte tänker på det. LCD har oftast betydligt värre eftersläpning och oskärpa i rörelse medan plasma har generellt bättre skärpa.
Min uppfattning är också att plasma visar uppskalat material bättre, standardupplöst TV ser bättre ut och då Xbox:ar oftast skickar ut signal som är 720p kan plasman visa bättre bild.

Så, till film och spel i normalbelyst till mörkt rum, helt klart plasma. Till ljusa rum och om du ska ha en statisk bild länge (typ ha TVn som playlist för Spotify etc) så duger LCD gott. Vill man vara miljövänlig och sänka elkostnaden eller vill ha en lätthanterlig TV är LCD också att föredra.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kanske läste in lite mycket i ditt inlägg, men flimmer och missljud har jag aldrig upplevt.
När kommer det fram och vad är det för apparat du provat?

Missljud är väl coilwhine av något slag, man lägger märke till det vid tysta scener när ljuset i bilden ändras. Inget jag stör mig på personligen och jag vet därför inte vilka aparater som berörs exakt mer än att det är ganska vanligt och även drabbat Panasonics finare apparater. Flimmer är det som är dealbreakern för min del, det ser jag direkt på mer eller mindre alla apparater, jag är väl lite väl känslig. Så som sagts tidigare i tråden, man värderar olika saker olika tungt. Har man inte ont av, eller ens inte hör whine, och inte störs av flimmer så är ju plasma genast mycket intressantare.

Permalänk
Hedersmedlem

Som plasmaägare så måste jag såklart slå ett slag för plasma om du prioriterar bildkvalité. Som Aleshi säger så är nog den största dealbreakern just surrande vid ljusa schener, flimmer och även, i extrema fall, inbränningar. Personligen så använder jag min Pannasonic VT60 huvudsakligen till film via Bluray-spelare och dator samt till konsolspel och enda gången jag har märkt av inbränningar var när jag glömde på datorn med skrivbordet på skärmen i 3h. Denna inbränning var dock mild och gick bort ganska fort efter lite normalt tittande på filmer m.m.

Vid ljusa scener så surrar den lätt, men det är så pass lite att det inte är något som stör mig. Förmodligen väldigt olika från person till person.

Flimmer upplevde jag i början när TVn var ny, men efter ett tag så var det som att hjärnan filtrerade bort det eller något för numera så upplever jag det inte, förutom om jag kollar på TVn i periferi-synen.

Med det sagt så slår jag som sagt ett slag för plasma, MEN inte för en billig LG-plasma. De har haft bland den sämsta bild jag sett i butik enligt mig, och jag tvivlar att den går att göra så mycket bättre utan att man gör diverse ändringar direkt på kretskortet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

LED: Sony W600, 700, 800, 900 serien , bra TVar som dessutom har lägst inputlag för spelande.

Plasma: Hade inte köpt någon billig plasma, plasma är på väg att fasas ut. Om du vill ha bäst bild -> Panasonic VT/ST serien men du kan nog glömma då de är slutsålda överallt och tillverkas ej längre.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på min femte plasma sedan 2001/2002. Har en 60" LG 60PK550N som jag köpte till det facila reapriset av 17 999:- för fyra år sedan och tyckte det var ett suveränt fynd. Snacka om att priset på TV-apparater har kollapsat på senare år. Hur som helst är jag skitnöjd med LG:n, bilden är efter lite justerande helt kanon (THX-klassad) och jag kommer att behålla denna tills den rasar eller det finns bra 60-80" OLED-skärmar att köpa till ett icke utomjordiskt pris.

Har alltid föredragit plasma framför LED/LCD då jag tycker helt enkelt att bilden är bättre och har ett skönt flyt vid snabba rörelser. Spelar också en hel del på plasman (PC och Wii U) och det funkar klockrent utan jobbigt lagg. Har aldrig haft några problem med inbränningar eller missljud med LG:n däremot har någon av mina tidigare Samsungplasmor haft ett visst oljud vid mycket ljusa scener.

Tyvärr verkar resten av världen inte ha samma inställning till plasma som jag och det är ett utrotningshotat släkte. Tråkigt, men som sagt jag lever med hoppet att nästa TV blir OLED.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

LED - Sony w8xx / 9xx
Plasma - Panasonic ST60 / VT60 men dem går väl inte att få tag på längre

Skrivet av SuperFlugan:

LED: Sony W600, 700, 800, 900 serien , bra TVar som dessutom har lägst inputlag för spelande.

Plasma: Hade inte köpt någon billig plasma, plasma är på väg att fasas ut. Om du vill ha bäst bild -> Panasonic VT/ST serien men du kan nog glömma då de är slutsålda överallt och tillverkas ej längre.

Instämmer med omdömet om Sonys W6, W7, W8, och W9, i vad jag hittills sett och läst i recensioner; bra till bra pris, i den mer budgetbegränsade änden därtill, verkar det som, med bra lågt "input lag". (Uppskattar bra svärta generellt, personligen; men det finns mycket där ute, och jag har ingen djupare kunskap om alla tänkbara tekniska lösningar. Ännu ingen av dessa införskaffad dock.)
Här t.ex. brukar finnas en del test, i detta fall en "mindre" 42-tum W7 (vilken verkar ha ersatt W653).)
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl42w705b-201402233639.htm