Permalänk
Avstängd

Ny TV, budget 10 tusen

Har kollat runt lite den senaste månaden efter en ny TV och det lutar just nu mot en Sony 2014 årsmodell, denna:

Sony KDL-50W828
https://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=198460

Jag har försökt hitta andra TV-apparater som är likvärdig eller bättre än denna men jag har inte lyckats hitta någon. Den ska kopplas in i min HTPC så det enda jag behöver är i princip en bra panel, resten "skiter" jag i.

Min krav på TV:n är följande:

Bra panel
Hdmi-ingång (ARC/vanlig kvittar)
LED
Full-hd
Minst 50 tum

De jag inte vill ha(eller inte behöver) är följande:

4K
3D
Smartfunktioner

Eftersom att den bara ska koppas in i min HTPC så kräver jag bara en bra panel och möjligtvis att TV:n är snygg. Jag ska inte spela på den. Endast kolla på Bluray och serier. De jag undrar är om någon vet om där finns någon annan apparat än denna sonyn som är bättre för mina behov. Där kanske är någon jag bör vänta på eller bara någon jag missat? Jag vill ha LED istället för plasma, har ingen motivering varför eftersom att jag vet att plasmapaneler är bättre än LCD men samtidigt så värmer de upp rummet rätt bra och surrar efter ett tag. Så låt oss hålla oss till LED. Subfield-frekvensökning eller vad tillverkarna kallar det(Sony kallar det Motionflow) kan jag också vilja ha men inget måste. Kollar mycket på djurprogram och där har jag märkt att subfield är jävligt bra att ha igång.

Budget 10 tusen. Absolut max. Kan inte gå högre.

Någon som sitter och lurar på en TV?

Permalänk
Hedersmedlem

Den TV du länkade är riktigt bra, även om man inte spelar på den. Men eftersom spel inte är så högt prioriterat för dig så tror jag du kan få lite bättre bild från en Samsung ur 6000-serien. Om du kan vänta 1-3 månader så skulle jag hålla ögonen på Samsung UE55H6475. Den ligger för tillfället på nästan 12000 kr, men det brukar oftast ske en ganska stor prissänkning på årets modeller runt sensommaren/tidig höst.

Den största skillnaden mellan Sonyn och Samsungen verkar vara hur jämn bakgrundsbelysningen är.

Sscreen uniformity
Sony: Very good for an edge LED TV
Samsung: Fantastic – no backlight bleed or clouding

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Den TV du länkade är riktigt bra, även om man inte spelar på den. Men eftersom spel inte är så högt prioriterat för dig så tror jag du kan få lite bättre bild från en Samsung ur 6000-serien. Om du kan vänta 1-3 månader så skulle jag hålla ögonen på Samsung UE55H6475. Den ligger för tillfället på nästan 12000 kr, men det brukar oftast ske en ganska stor prissänkning på årets modeller runt sensommaren/tidig höst.

Den största skillnaden mellan Sonyn och Samsungen verkar vara hur jämn bakgrundsbelysningen är.

Sscreen uniformity
Sony: Very good for an edge LED TV
Samsung: Fantastic – no backlight bleed or clouding

Ja den verkar bättre. Den är ju direct-lit också, vilket är mycket bättre än edge-lit. Man kanske skulle köpt den istället när den gått ner i pris. Recensionerna säger att den är bra.

Permalänk
Medlem

Själv var jag precis och investerade i en riktig kvalitetsTV från Andersson... L55510FHD

Det finns säkert apparater med bättre bild, men jag måste säga att jag verkligen är supernöjd med denna. Har testat lite BluRay filmer och tycker även att vanlig, analog SD-TV ser helt OK ut, så skalning fungerar som den ska. Tycker det är bra färger och kontrast, jämn bild utan nämnvärd lightbleed.

Denna TV saknar ju Smart-funktioner, även om det går att spela upp från USB-minnen. Ljudet är riktigt dåligt. Jag har inte testat foten som följde med, men gissar att det är bättre att hänga den på väggen.

I princip så är det en schyst skärmpanel där de istället snålat på det runt omkring. Ska man då koppla in en HTPC och separata högtalare så är det en klockren kombo.

Den största fördelen är naturligtvis priset, 5000:- för 55". Har du möjlighet att svänga förbi en Siba-butik kan du ju kolla på TV'n där, den finns även att beställa på Netonet
Netonet
Siba

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

Själv var jag precis och investerade i en riktig kvalitetsTV från Andersson... L55510FHD

Det finns säkert apparater med bättre bild, men jag måste säga att jag verkligen är supernöjd med denna. Har testat lite BluRay filmer och tycker även att vanlig, analog SD-TV ser helt OK ut, så skalning fungerar som den ska. Tycker det är bra färger och kontrast, jämn bild utan nämnvärd lightbleed.

Denna TV saknar ju Smart-funktioner, även om det går att spela upp från USB-minnen. Ljudet är riktigt dåligt. Jag har inte testat foten som följde med, men gissar att det är bättre att hänga den på väggen.

I princip så är det en schyst skärmpanel där de istället snålat på det runt omkring. Ska man då koppla in en HTPC och separata högtalare så är det en klockren kombo.

Den största fördelen är naturligtvis priset, 5000:- för 55". Har du möjlighet att svänga förbi en Siba-butik kan du ju kolla på TV'n där, den finns även att beställa på Netonet
Netonet
Siba

Tack för svar. Jag blir alltid skeptiskt när jag ser tv apparater med random-märken med billiga priser. Andersson har ju funnits ett tag men är ju ändå ett lågprismärke tillsammans med märket finlux. Jag tycker det är bra att du delar med dig, men jag vet inte om jag vågar chansa på en så billig tv. Jag ska dock kolla runt efter lite tester på den.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Någon som sitter och lurar på en TV?

Sony W805 - 2000:- rabatt just nu, Kööööööp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Sony W805 - 2000:- rabatt just nu, Kööööööp!

Fyfan, de va oväntat. Hmm får fundera. Om där nu är rea så känns det som att där är rea på samsung H6-serien snart också. Kanske väntar på den istället. Den är även direktlit och inte edgelit som W8an. Fan att det alltid ska vara såna jävla dilemman när man ska köpa saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

Fyfan, de va oväntat. Hmm får fundera. Om där nu är rea så känns det som att där är rea på samsung H6-serien snart också. Kanske väntar på den istället. Den är även direktlit och inte edgelit som W8an. Fan att det alltid ska vara såna jävla dilemman när man ska köpa saker.

Bör dock påpeka att det där är fjolårets W8-serie, vilket inte är lika bra som årets W8-serie.

En liten jämförelse:

Screen uniformity
Sony W8 2013: Good for an edge LED TV; only mild “vignetting” & DSE
Sony W8 2014: Very good for an edge LED TV
Samsung 6000 2014: Fantastic – no backlight bleed or clouding

Calibrated black level:
Sony W8 2013: 0,106 cd/m2
Sony W8 2014: 0,042 cd/m2
Samsung 6000 2014: 0,041 cd/m2

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Bör dock påpeka att det där är fjolårets W8-serie, vilket inte är lika bra som årets W8-serie.

En liten jämförelse:

Screen uniformity
Sony W8 2013: Good for an edge LED TV; only mild “vignetting” & DSE
Sony W8 2014: Very good for an edge LED TV
Samsung 6000 2014: Fantastic – no backlight bleed or clouding

Calibrated black level:
Sony W8 2013: 0,106 cd/m2
Sony W8 2014: 0,042 cd/m2
Samsung 6000 2014: 0,041 cd/m2

Nä du har fel. W8 med "A" på slutet var fjolårets W8 serie. Årets W8 serie har "B" på slutet. Jag blev också förvirrad på de namngivningarna innan när jag letade TV. Men jag väntar nog på att H6-serien ska gå ner i pris, de TV-apparaterna måste vara bättre än sony W8 serie. Helt annan teknik ju även om de lyckats rätt bra med edgelit-tekniken. Sonys har ju bara dioder på sidan av tvn, medans samsungen har över hela panelen. Nä de blir nog H6.

Permalänk
Avstängd

Där har vi 2 st. Panasonicen ska inte vara lika bra som andra i den prisklassen har jag läst. Men sonyn är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Där har vi 2 st. Panasonicen ska inte vara lika bra som andra i den prisklassen har jag läst. Men sonyn är bra.

Vart har du läst detta ?Länka gärna.

Det bästa man kan göra är ju trots allt att ta sig till en TV handlare och kolla,Klämma själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

Nä du har fel.

Stämmer. Hade fått för mig att W828 var årets modell och W805 fjolårets, men så enkelt får det ju inte vara. Bra du inte sväljer allt jag säger med hull och hår.

Skrivet av micke7406:

Det bästa man kan göra är ju trots allt att ta sig till en TV handlare och kolla,Klämma själv.

Förutsatt att butiken i fråga kan sänka belysningen i lokalen till en nivå som motsvarar ditt vardagsrum, annars är det en väldigt dålig jämförelse mot hur TVn kommer att prestera i slutändan (gällande bildkvalitén).

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Där har vi 2 st. Panasonicen ska inte vara lika bra som andra i den prisklassen har jag läst. Men sonyn är bra.

Jag kollade upp panasonicen lite och det verkar som att den är rätt så okej. Jag måste ha kollat på en annan panasonic.

Permalänk
Avstängd

Efter mycket velande så blir det att jag köper en Sony W828. Har kollat recensioner på allt i min prisklass och det verkar som att ingen TV är perfekt. Sonyns enda problem ska vara laggiga smartfunktioner och kass 3D, men dessa 2 saker är inget jag vill ha så det blir skitbra. Panelen ska vara riktigt bra trots edgelit. Så det lutar nog mot denna TV. Samsungs H6-serie skulle tyldigen ha lipsync-problem. Panasonicen som det skrevs om i tråden skulle ha en 50hz-bug. Googla så finns där mer info för dne som vill veta.

Tack för alla svar.