Permalänk

överklocka amd fx 9590 till MAX

kan man överklocka upp en AMD FX 9590 till 8ghz om man bortser värme och har ett kraftigt nätagg?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett; ja. Men det finns ingen verklig situation där man faktiskt kan bortse från värme.

Permalänk

vad bör man ha för kylare då om man ska klara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datakung50:

vad bör man ha för kylare då om man ska klara det?

Flytande kväve.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av datakung50:

kan man överklocka upp en AMD FX 9590 till 8ghz om man bortser värme och har ett kraftigt nätagg?

Tacksam för svar

Folk som använder sig av t.ex flytande kväve, har ju iallafall med Intel-processorer lyckats ta sig oerhört högt.
Men som alltid så finns det ett tak för din överklockning. Och när du når det så kvittar det om du så skulle koppla på 400V, du kommer inte längre för det.
Som ett exempel så var taket för min före detta AMD Phenom II 1100T BE på 4.4GHz. Och det kunde jag köra den med i 1.45v Och som jag sade tidigare, det kvittade om jag körde 1.45v eller 1.6 volt. Det enda som hände var att värmeutvecklingen steg. Så skaffa dig en bra PSU t.ex AX1200 eller liknande. Sen köper du antingen slutet eller Custom water, och brer på tills det bara blir blåskärm. Då kommer du att hitta ditt tak, men några 8GHz kan du förmodligen glömma. Däremot kan du nog komma upp i 6.2GHz utan allt för stora problem. Tänk bara på att ha ett bra moderkort, så att inte det stryker med i kampen.
Och kom ihåg, överklocking innebär ansvar.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

vadå så ska jag köpa vattenkylning med i stället kväve i eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datakung50:

vadå så ska jag köpa vattenkylning med i stället kväve i eller hur?

https://www.youtube.com/results?search_query=ln2+overclocking

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datakung50:

vadå så ska jag köpa vattenkylning med i stället kväve i eller hur?

Nej, du ska köpa en bra luft eller vattenkylare och överklocka till 4.5-5Ghz.

Ett alternativ https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VUb...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Nej, du ska köpa en bra luft eller vattenkylare och överklocka till 4.5-5Ghz.

Ett alternativ https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VUb...

Eftersom att han kör FX-9590 så är lager-frekvensen på 4.7GHz, och turbo-fleta på 5.0. Så jag skulle ha siktat högre.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra på 8Ghz 24/7 som du verkar vara ute efter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Folk som använder sig av t.ex flytande kväve, har ju iallafall med Intel-processorer lyckats ta sig oerhört högt.
Men som alltid så finns det ett tak för din överklockning. Och när du når det så kvittar det om du så skulle koppla på 400V, du kommer inte längre för det.
Som ett exempel så var taket för min före detta AMD Phenom II 1100T BE på 4.4GHz. Och det kunde jag köra den med i 1.45v Och som jag sade tidigare, det kvittade om jag körde 1.45v eller 1.6 volt. Det enda som hände var att värmeutvecklingen steg. Så skaffa dig en bra PSU t.ex AX1200 eller liknande. Sen köper du antingen slutet eller Custom water, och brer på tills det bara blir blåskärm. Då kommer du att hitta ditt tak, men några 8GHz kan du förmodligen glömma. Däremot kan du nog komma upp i 6.2GHz utan allt för stora problem. Tänk bara på att ha ett bra moderkort, så att inte det stryker med i kampen.
Och kom ihåg, överklocking innebär ansvar.:)

Sen så spelar temperatur stor roll också vad du kommer få för resultat. Phenom 2 är ganska vanliga att över 45-50c så börjar de bli griniga när det kommer till frekvenser och överclocking. Skulle du testat med andra kylningsmetoder kompressor, torris, kväve eller om nu man har tillgång till flytande helium så skulle du nog nå högre frekvenser.

AMD processorer har idag guiness rekord på ~8.4GHz och på CPU Z 8.8GHz där 4/5 processorer toplistan är AMD. Intels i7 (Haswell) stannar på 7GHz

Men alla dessa överklockingar är för att få ett resultat, inget av detta är något man kan köra under längre tid eller ens stabilt att köra något krävande. Samt att inte glömma kan gissa att vid flesta är många kärnor inaktiverade.

5GHz på processorn borde nog kunna gå utan problem möjligtvis att det går att göra på luft. 5.5GHz möjligtvis om man har bra custom loop, mycket beror på hur bra handplockad processor det är.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sen så spelar temperatur stor roll också vad du kommer få för resultat. Phenom 2 är ganska vanliga att över 45-50c så börjar de bli griniga när det kommer till frekvenser och överclocking. Skulle du testat med andra kylningsmetoder kompressor, torris, kväve eller om nu man har tillgång till flytande helium så skulle du nog nå högre frekvenser.

AMD processorer har idag guiness rekord på ~8.4GHz och på CPU Z 8.8GHz där 4/5 processorer toplistan är AMD. Intels i7 (Haswell) stannar på 7GHz

Men alla dessa överklockingar är för att få ett resultat, inget av detta är något man kan köra under längre tid eller ens stabilt att köra något krävande. Samt att inte glömma kan gissa att vid flesta är många kärnor inaktiverade.

5GHz på processorn borde nog kunna gå utan problem möjligtvis att det går att göra på luft. 5.5GHz möjligtvis om man har bra custom loop, mycket beror på hur bra handplockad processor det är.

1: Jo jag vet att den var grinig, men min Antec Kühler gjorde ett bra jobb.(AMD lager kylare innan) Vill minnas att 37 grader var det högsta jag någonsin kom när jag hade den.
Den var underbar på encoding minns jag. Nu skall den få fortsätta sitt liv hos min polare så fort han har skaffat ny PSU. Själv har jag Intel Inside Core I7 4770K.
Den går som tåget (dock ej vintertid, vi vet ju alla hur SJ sköter tågen då. >_>)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

1: Jo jag vet att den var grinig, men min Antec Kühler gjorde ett bra jobb.(AMD lager kylare innan) Vill minnas att 37 grader var det högsta jag någonsin kom när jag hade den.
Den var underbar på encoding minns jag. Nu skall den få fortsätta sitt liv hos min polare så fort han har skaffat ny PSU. Själv har jag Intel Inside Core I7 4770K.
Den går som tåget (dock ej vintertid, vi vet ju alla hur SJ sköter tågen då. >_>)

För att vara ärliga så har de samma problem sommartid

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

För att vara ärliga så har de samma problem sommartid

You can take that to the bank!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

För att vara ärliga så har de samma problem sommartid

Så sant. Dom kan i princip lägga ner skiten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!