Permalänk
Medlem

problem med skalningen på 1080p skärm

Hej sweclockers!

Har precis köppt en ny full HD TV 1080p. Har en dator med ett nvidea gtx 780 ti så det ska inte vara något som helst problem att få ut en fullhd upplösning (eller 2)... Jag har en 1080p skärm till datorn som datormonitor och den funkar fint. Men när jag ska koppla in den stora TV:n så skalar den fel. Dvs. Bilden är större än skärmen... Detta när man har 1080p upplösning... Kan det vara kablarna det är fel på? Har en hdmi-hdmi samt en dvi-hdmi. Hade en annan TV som jag bytte mot denna och hade samma problem där...

När jag testar kabeln på min lilla HD monitor skalar den rett. Så den fungerar på den skärmen... Vad kan det vara för fel 1080p upplösning blir "större än" min stora 1080p tv....

Tack på förhand MVH Max

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att leka runt med bildförhållandet på TVn, man brukar få göra det när man kopplar en dator till TV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ställ skalning i både teve och grafikdrivrutin till 100%.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tror nog att lowngcawt har rätt, du får kolla på bildförhållanden på din tv, har själv varit tvungen att göra samma sak
vid ett flertal tillfällen.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

är tv:n inte 1920x1080?

Får Det hela att fungera om jag ställer in sakerna på:

TV: 16:9, samt datorn på 1080p, 1600 x 900 vilket ju alltså är ej full hd... Det stämmer ju dock bra med att bilden blir "lite för stor"... Konstigt om det var exakt samma sak med den andra tv:n... Kan det vara så att 1080p inte är helt standardiserad till 1920x1080 utan även kan vara 1600 x 900 (som min upplösning på bilden är när den passar perfekt)....

fick inte med bilden
Permalänk
Medlem
Skrivet av maxipad:

Får Det hela att fungera om jag ställer in sakerna på:

TV: 16:9, samt datorn på 1080p, 1600 x 900 vilket ju alltså är ej full hd... Det stämmer ju dock bra med att bilden blir "lite för stor"... Konstigt om det var exakt samma sak med den andra tv:n... Kan det vara så att 1080p inte är helt standardiserad till 1920x1080 utan även kan vara 1600 x 900 (som min upplösning på bilden är när den passar perfekt)....

Nej, så är det inte. Ställ tillbaka upplösningen till 1920x1080 och gör som jag skrev.

Skrivet av LemonIllusion:

Ställ skalning i både teve och grafikdrivrutin till 100%.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxipad:

Får Det hela att fungera om jag ställer in sakerna på:

TV: 16:9, samt datorn på 1080p, 1600 x 900 vilket ju alltså är ej full hd... Det stämmer ju dock bra med att bilden blir "lite för stor"... Konstigt om det var exakt samma sak med den andra tv:n... Kan det vara så att 1080p inte är helt standardiserad till 1920x1080 utan även kan vara 1600 x 900 (som min upplösning på bilden är när den passar perfekt)....

Leta efter något som heter overscan på tvn och stäng av det...

Permalänk
Medlem

overscan är av... har nu fått det hela att fungera men på den "lägre upplösningen". Dock så kategoriceras den som 1080p i min nvidea panel... =S
(1080p, 1600x900), bilden blir för "stor om man tar den "riktiga fullhd" upplösningen 1080x1920...

Permalänk
Medlem

Under "ställ in skrivbordets storlek och position" ska du ändra skalning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Gå in i Nvidias drivrutin kontrollpanelen, och välj tror det heter justera skrivbordets postion och storlek, finns en hel del där att ställa in, och är nog omöjligt att inte få det att passa perfekt med dess verktyg som finns där.

Men leta först i TV, kan vara nått som inte är helt optimalt ställt där.

För övrigt så om du använder fel upplösning tex 1600x900 så blir bilden onödigt suddig mot när du har rät upplösning, samt att när bilden passar då även när du skickar fel upplösning tyder på att TV behandlar signalen lite tokigt, dvs inte pixelmappar den till 1:1

Förresten vad är det för TV du köpt? en del budgetvarianter kan vara knepiga med sånt här.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

har nu kontrolltittat med en bild som ska vara 1080x1920. satte den som bakgrund och tog "fyll" (förstod av bilden att dömma att det är den typ av bakgrund som visar bilden i naturlig storlek...) inget av bilden skalas då bort trotts att min upplösning ska vara 1080p, 1600x900 enligt nvidea controlepanel....! konstigt värre... Men verkar ju funka nu så...

Permalänk
Medlem

gjorde som du sa och har varit inne och pillat där tidigare... Det konstiga är att man ju då får en 1080p upplösning som egentligen är 1842x1048 (!?)... det stämmer doch ganska bra med att en "full hd" bild är aningen för stor (2-3 cm fattas). TV:n är inte budget utan rellativt dyr. Jag bytte ut den första tv:n jag testade för att den hade knepiga vägguttag på baksidan. Fick då ta en i ett prissteg uppåt.

Här är tv:n så jag tror inte det ka vara något problem på den fronten...

http://www.panasonic.com/se/consumer/viera-tv/smart-tv/tx-55a...

Permalänk

https://www.dropbox.com/s/ka8lyj2brpygb4r/overscan.png

sen dubbel och trippelkollar du i tvns inställningar att verkligen inte overscan är igång

för nånting säger mig att tv'n står i aspectratio typ video eller Zoom eller va de nu kallar den för på denna modell

sett iaf aspectratio till 16:9 på tv´n

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan till o med vara att en viss HDMI ingång behöver användas på TV, men annars ser ut att vara en fin TV det där

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det spelar någon roll, men jag har uppdaterings frekvensen satt till 60 hz , ser att du har den till 30 hz

Permalänk
Medlem

på min tv ska aspect ratio vara på något som heter "just scan", och INTE "16:9" för att det ska pixelmappa 1080p utan massa skalning via nivdia control panel. är ju ganska stor skillnad på en pixelmappad bild och en som man fått skala om för att få att passa

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman