Permalänk
Medlem

Temps I7 4790K

Tjabba.

Testade PRIME95 ett tag idag. Har inte överklockat något utan idle är 4k och turbo 4.4k.

Mina temps gick upp till 90° vid full load. Kör med en H80i som kylning.

Är tempsen ok med tanke på att jag inte överklockat något? Kanske borde installera om den och köra med Artic silver 5 istället, kanske blir bättre?

Mina specs är enligt signatur.

MvH

Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem

låter på tok för högt med tanke på att du inte har klockat alls. hört att det är vanligt med problem med pumpen på kylaren du har, fungerar kylaren som den ska? bor du i en bastu? har du kollat spänningen (auto lägger sig ofta onödigt högt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dVBeTa:

Tjabba.

Testade PRIME95 ett tag idag. Har inte överklockat något utan idle är 4k och turbo 4.4k.

Mina temps gick upp till 90° vid full load. Kör med en H80i som kylning.

Är tempsen ok med tanke på att jag inte överklockat något? Kanske borde installera om den och köra med Artic silver 5 istället, kanske blir bättre?

Mina specs är enligt signatur.

MvH

Johan

Hallå Johan, Det är Johan här;)
Dina temperaturer är smällhöga. Har du satt din kylares bakplatta rätt? Det var en här på Swec för någon vecka sedan som INTE hade gjort det, och han hade samma temperaturer som du.
Kör HW-monitor det brukar alltid visa rätt.
Här har du mina nuvarande temperaturer med 25.5 grader rumstemperatur Jag kör Intel Inside Core I7 4770K och en Antec Kühler H2o 1220 i push´n pull.

(Obs bilden visar temperaturer när jag precis på sekunderna avslutat Euro Truck Simulator 2.\ Jag har turboläget aktiverat men ingen manuell överklock.)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

- Hur kollar man om pumpen fungerar?
- Hehe, nog för att det är varmt just nu men det är inte över 30° i rummet iaf
- Spänningen la sig på 1.165 när prollen går i 4.4k

Tycker också det verkar vara lite högt med tanke på att jag inte överklockat något.

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hallå Johan, Det är Johan här;)
Dina temperaturer är smällhöga. Har du satt din kylares bakplatta rätt? Det var en här på Swec för någon vecka sedan som INTE hade gjort det, och han hade samma temperaturer som du.
Kör HW-monitor det brukar alltid visa rätt.
Här har du mina nuvarande temperaturer med 25.5 grader rumstemperatur Jag kör Intel Inside Core I7 4770K och en Antec Kühler H2o 1220 i push´n pull.

(Obs bilden visar temperaturer när jag precis på sekunderna avslutat Euro Truck Simulator 2.\ Jag har turboläget aktiverat men ingen manuell överklock.)

Hmm, bakplattan på kylaren? Kan man sätta den åt fel håll (roterar)?

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dVBeTa:

Tack för svar!

- Hur kollar man om pumpen fungerar?
- Hehe, nog för att det är varmt just nu men det är inte över 30° i rummet iaf
- Spänningen la sig på 1.165 när prollen går i 4.4k

Tycker också det verkar vara lite högt med tanke på att jag inte överklockat något.

/Johan

Känn på slangarna, vibrerar dom? Ja då fungerar pumpen.
Kolla så att du har anslutit pumpen till usb-kontakten i nederkant på ditt moderkort.
Titta vad det visar i HW-monitor om du inte redan gjort det.
Kolla även så att bak-plattan SITTER RÄTT.
Det är väldigt lätt att sätta den fel.
Och åter igen, dina temperaturer är så långt åt helvete dom kan komma.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dVBeTa:

Hmm, bakplattan på kylaren? Kan man sätta den åt fel håll (roterar)?

Precis rotera den ett halvt varv bara och skruva fast.
Kolla sedan dina temperaturer igen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv

Som folk har påpekat i detta forum får man inte köra prime95 med denna CPU. Aida64 är sertifierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Som folk har påpekat i detta forum får man inte köra prime95 med denna CPU. Aida64 är sertifierat.

Jag ifrågasätter inte, jag är bara nyfiken, varför är Prime-95 ajjabajja med I7 4*** serien?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Jag ifrågasätter inte, jag är bara nyfiken, varför är Prime-95 ajjabajja med I7 4*** serien?

Jag skrev en tråd om temp på min 4790k och då skrev folk att det inte var sertifierat för den.
Testade då Aida64 som är sertifierat för den och CPUn blir knappt varm med en evo 212 kylare och 4.8Ghz vid 100% CPU usage.

Edit. Ursäkta stavning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag skrev en tråd om temp på min 4790k och då skrev folk att det inte var sertifierat för den.
Testade då Aida64 som är sertifierat för den och CPUn blir knappt varm med en evo 212 kylare och 4.8Ghz vid 100% CPU usage.

Edit. Ursäkta stavning.

Hm, åfan då får man tacka för informationen. Jag har själv en Intel Inside Core I7 4770K

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Vände på själva kylflänsen (slangarna var på ovansidan först, såg i instruktionen att slangarna skulle vara neråt, kanske inte göra någon skillnad... men men).

Tog hem aida64 och kör just nu system stability test (antar att det är det man ska köra).

Tempsen pendlar mellan 65-70° nu, är det mer normalt eller? Hur kan det vara sån skillnad på PRIME och aida i temperatur?

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dVBeTa:

Vände på själva kylflänsen (slangarna var på ovansidan först, såg i instruktionen att slangarna skulle vara neråt, kanske inte göra någon skillnad... men men).

Tog hem aida64 och kör just nu system stability test (antar att det är det man ska köra).

Tempsen pendlar mellan 65-70° nu, är det mer normalt eller? Hur kan det vara sån skillnad på PRIME och aida i temperatur?

Kontrollera så att du monterat backplaten till kylblocket korrekt också. Den ska sitta på ett speciellt sätt, men går även montera på andra sätt vilket kan ställa till det.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hmm, så mina temps är fortfarande för höga med andra ord eller?

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dVBeTa:

Hmm, så mina temps är fortfarande för höga med andra ord eller?

Ja lite höga fortfarande, men gör såhär när du kör prime95 tryck ner pumpen med tex tummen lite ordentligt, sjunker tempen då så vet du att den inte ligger an bra, kan lösas med brickor så den kan sitta lite hårdare an, ganska vanligt bekymmer med en del corsair kylare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hallå Johan, Det är Johan här;)
Dina temperaturer är smällhöga. Har du satt din kylares bakplatta rätt? Det var en här på Swec för någon vecka sedan som INTE hade gjort det, och han hade samma temperaturer som du.
Kör HW-monitor det brukar alltid visa rätt.
Här har du mina nuvarande temperaturer med 25.5 grader rumstemperatur Jag kör Intel Inside Core I7 4770K och en Antec Kühler H2o 1220 i push´n pull.

(Obs bilden visar temperaturer när jag precis på sekunderna avslutat Euro Truck Simulator 2.\ Jag har turboläget aktiverat men ingen manuell överklock.)

Hej

Du kan inte jämföra truck sim med prime95. Skiljer enormt mkt.

Till ts. Googla andras temp på din cpu o se vad dom har.
Om pumpen funkar som den ska så kanske testa sätta om kylaren med ny pasta. Kan tipsa om clu som pasta. Den är grymt bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Hej

Du kan inte jämföra truck sim med prime95. Skiljer enormt mkt.

Till ts. Googla andras temp på din cpu o se vad dom har.
Om pumpen funkar som den ska så kanske testa sätta om kylaren med ny pasta. Kan tipsa om clu som pasta. Den är grymt bra.

Du tror inte att jag räknade ut det på egen hand?:) Det var ett exempel. Jag skulle aldrig stresstesta min 4770K, helt onödigt om man inte överklockar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem

För att ge dig en referens: Jag ligger kring 35 grader i idle. I krävande spel (BF4 55-60 grader)
I Intel Burntest ligger jag som mest på 80 grader
Men då har jag matat 1.35v till processorn och överklockat till 4.7 Ghz.

Har samma kylning som dig.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla synpunkter sofar!

Har tagit isär systemet nu, kollat så att bakplattan sitter korrekt. Rengjort kylare och cpu och lagt på artic silver 5. Testade lite AIDA igen och tempsen pendlar fortfarande mellan 60-70° (oklockat, turbo 4.4k). Har känt på slangar till H80i och dom vibrerar. Enligt corsair link ser jag att pumpen snurrar så den borde vara igång. Ska pumpen öka i hastighet då datorn påfrestas? Nu ser det ut som att den ligger på 2.2k RMP hela tiden även om jag kör aida?

Vet att det är 200h breakin tid på artic silver så jag får väl vänta o se helt enkelt.

/Johan

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk

Är ganska säker på att om pumpen skulle pumpa snabbare inte har nån betydelse då vattnet inte hinner kylas innan det förs tillbaka till blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du tror inte att jag räknade ut det på egen hand?:) Det var ett exempel. Jag skulle aldrig stresstesta min 4770K, helt onödigt om man inte överklockar.

Inte säkert att TS vet det då du anger onödig/ointressant fakta vad du får i spel med dessutom en helt annan cpu.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dVBeTa:

Hej igen och tack för alla synpunkter sofar!

Har tagit isär systemet nu, kollat så att bakplattan sitter korrekt. Rengjort kylare och cpu och lagt på artic silver 5. Testade lite AIDA igen och tempsen pendlar fortfarande mellan 60-70° (oklockat, turbo 4.4k). Har känt på slangar till H80i och dom vibrerar. Enligt corsair link ser jag att pumpen snurrar så den borde vara igång. Ska pumpen öka i hastighet då datorn påfrestas? Nu ser det ut som att den ligger på 2.2k RMP hela tiden även om jag kör aida?

Vet att det är 200h breakin tid på artic silver så jag får väl vänta o se helt enkelt.

/Johan

Pendlar tempsen mellan 60-70 grader när du kör Aida64? I så fall är det ju helt normalt.
Vad gäller pumpen så ligger den på den hastighet den ska ligga på.

Har du provat lite mer "normalt" användande av datorn (spel) för att se hur processorns temperatur utvecklas då?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ja Najk. Kört AIDA ungefär 15 minuter nu och tempsen går i stort sett inte över 70°. Det pendlar lite fram och tillbaka och ibland blir det en pik till 70 grader. Ska vi anse att det är normala temps då oklockat (enbart turbo 4.4k)?

Visa signatur

[ASUS MAXIMUS VII HERO Z97] [Intel i7 4790k @ 4.8Ghz] [Corsair V PRO 2400Mhz] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming SLI] [Corsair Air 540] [Corsair H80i] [Fractal Design 1000W]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dVBeTa:

Ja Najk. Kört AIDA ungefär 15 minuter nu och tempsen går i stort sett inte över 70°. Det pendlar lite fram och tillbaka och ibland blir det en pik till 70 grader. Ska vi anse att det är normala temps då oklockat (enbart turbo 4.4k)?

Det tycker jag definitivt.
Haswell är en processor som blir varm. AIDA64:s stresstest skickar instruktioner till processorn som gör att den belastas till 100 %, vilket den inte gör under normal användning. Testa att använda datorn "normalt" ett tag och utvärdera de värden du får.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

För att kolla om pumpen fungerar kan du ha datorn i idle sen kollar du temps, och sen drar du ut pumpen o ser om temps är samma Är det samma så är pumpen pajj!

Permalänk
Medlem

När ni kör stress i aida stressa ni cpu, fpu, cache, system memory samtidigt ?. När jag kör det är jag uppe i 90 grader med en 4790k i 4,6 vore på 1.255. Kan även säga att jag ha delida min och temp skillnad blev typ 3 grader :S. Kan tycka den är lite väl varm för jag kör en silverstone td02.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Inte säkert att TS vet det då du anger onödig/ointressant fakta vad du får i spel med dessutom en helt annan cpu.

4770K 4790K Så olika är dom inte, men den senare har behandlats för att kunna gå svalare vid överklockning. Sen att folk gör skillnad på dom som om det vore AMD Mobile Sempron 3200 vs 5960X är en annan sak.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni nu? Att testa med AIDA istället för Prime då AIDA inte belastar processorn lika hårt så att den inte går lika varmt? När man ska stabilitetstesta så är det bara det hårdaste som gäller. Senaste Intel burntest eller LinX med MYCKET minne och sedan stresstest på GPUn samtidigt. Har haft stabil överklockning med intel burntest, sedan när man dragit på OCCT på GPUn samtidigt så har det kraschat bara efter andra rundan....

Montera även radiatorn så att den blåser ur all värme ur chassiet. Och kylpastan ska appliceras som en riskorn i samma riktning som kärnorna sitter monterade för att säkerställa att det ligger pasta över alla kärnorna..

Stay classy swec......

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT