Permalänk
Medlem

Gammal dator, orkar den med QHD?

Tänkte ta och succesivt överge min 5 år gamla laptop till fördel för en stationär dator.
Av ekonomiska skäl är min plan att börja med skärmen och göra min laptop stationär för att sedan köpa nån stationär dator, troligen NUC i5.

Jag kommer ha skärmen jag köper ganska länge så det är värt att lägga lite pengar på den. Är ganska inne på en 27 tum QHD.

Dock sitter jag och funderar på om min gamla dator kommer klara att driva QHD. Den har en C2D cpu och Nvidia 9650GT. HDMI på baksidan är jag tämligen säker på att det är 1.3.

Kommer datorn att ge mej skärmen native upplösning?

Permalänk
Medlem

Det låter tveksammt, men du kanske kan hitta något video klipp och prova med.
Men skulle gissa på att det kommer bli stutter.

Finns några trailers du kan ladda här och prova med.
http://www.hd-trailers.net/ultrahd/

Permalänk
Entusiast

Det fungerar enligt Nvidia ja.
Tror nog inte den skulle ha problem att spela upp något material heller då en Intel Atom klarar det hur bra som helst och C2D är trots allt lite snabbare än senaste Intel Atom.

http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-9650m-g...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hade problem med stutter med 1080p på min gamla C2D med GTX460.
720p fungerade dock utan problem.

Permalänk
Medlem

Datorn har levererat fullHD-film till extern skärm tidigare. Det vet jag fungerar.
Men om jag nu köper en QHD-skärm, kommer jag ens kunna byta till upplösning 2550x1440 och faktiskt få ut det på skärmen?

Frågan är säkert jättekonstigt ställd men ta i beaktning att jag inte köpt hårdvara, eller följt diskussionen, på flera år så jag är väldigt okunnig just nu.

Edit: Datorn används just bara till surf i dagsläget, spelar inget överhuvudtaget och nån enstaka gång tittar filmer på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Datorn har levererat fullHD-film till extern skärm tidigare. Det vet jag fungerar.
Men om jag nu köper en QHD-skärm, kommer jag ens kunna byta till upplösning 2550x1440 och faktiskt få ut det på skärmen?

Frågan är säkert jättekonstigt ställd men ta i beaktning att jag inte köpt hårdvara, eller följt diskussionen, på flera år så jag är väldigt okunnig just nu.

Edit: Datorn används just bara till surf i dagsläget, spelar inget överhuvudtaget och nån enstaka gång tittar filmer på youtube.

Enligt länken till Nvidia där uppe så klarar grafikkortet av 2560*1600 som högsta upplösning. Så att ställa in 2550*1440 på skrivbordet borde inte vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, då känns det meningsfullt att köpa ny skärm först och ny dator sen. Tack.

Permalänk
Medlem

Vilken förbaskad skillnad, 17 tum 5 år gammal laptopskärm mot denna Asus 278QR.
Tyvärr kan jag inte använda skärmens fulla potential, har fullHD som högst i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Vilken förbaskad skillnad, 17 tum 5 år gammal laptopskärm mot denna Asus 278QR.
Tyvärr kan jag inte använda skärmens fulla potential, har fullHD som högst i inställningarna.

Då har nog din laptop inte HDMI 1.3.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nä det kan nog vara så. Men jag tycker ändå, den är från 2009 och HDMI 1.3 kom 2006 om som jag förstått det. Nåja, går det inte så går det inte. Planen är fortfarande att byta dator så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Nä det kan nog vara så. Men jag tycker ändå, den är från 2009 och HDMI 1.3 kom 2006 om som jag förstått det. Nåja, går det inte så går det inte. Planen är fortfarande att byta dator så småningom.

Branchen är ju inte så snabb ibland, det snackades om stöd för högupplösta skärmar och UEFI till Windows Vista (2007), och det är egentligen först nu som det finns tillgängligt.