Vad är bättre: HDMI - HDMI eller HDMI till Displayport?

Permalänk
Medlem

Vad är bättre: HDMI - HDMI eller HDMI till Displayport?

Jag har ett grafikkort som inte har en displayport-out och har en skärm som har en Displayport in. Grafikkortet är XFX Radeon HD 6990 4GB och skärmen är en Samsung SyncMaster SA950.

Jag har hört att Displayport är bättre än HDMI, har dock inte läst mer om detta.

Min fråga är:
Vad är bättre vad gäller bildkvaliteten: HDMI till HDMI eller HDMI till Displayport? Eftersom jag inte kan ha Displayport till Displayport.

Skulle också vilja veta om det finns några nackdelar med respektive lösning.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Jag har ett grafikkort som inte har en displayport-out och har en skärm som har en Displayport in. Grafikkortet är XFX Radeon HD 6990 4GB och skärmen är en Samsung SyncMaster SA950.

Jag har hört att Displayport är bättre än HDMI, har dock inte läst mer om detta.

Min fråga är:
Vad är bättre vad gäller bildkvaliteten: HDMI till HDMI eller HDMI till Displayport? Eftersom jag inte kan ha Displayport till Displayport.

Skulle också vilja veta om det finns några nackdelar med respektive lösning.

Tacksam för svar.

Kör HDMI<-->HDMI.
Bara onödigt med adaptrar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se har ditt grafikkort inte HDMI, men det har 4st mDP-portar så det är bara att köra en mDP till DP-sladd. Sedan har ju både skärm och grafikkort DVI också, vilket också är ett alternativ. Skillnaden i bildkvalitet är obefintlig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Även om kvaliten på DP är bättre än HDMI så får ju DP-sladden HDMI-kvalite om du kör HDMI>DP

Permalänk
Bildexpert 📺

Absolut ingen som helst skillnad i bildkvalitet. Däremot kan en del produkter fungera annorlunda när HDMI är aktuellt och gå in i något slags "TV-läge". Skärmen lägger på overscan och överdrivet skärpefilter. Grafikkortet kanske skalar om bilden med underscan. Detta leder till ständiga OFF:s, Ofta Frågade Frågor.

Det slipper man tänka på och dubbelkolla ifall du kör DP hela vägen.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar. Då fortsätter jag med DVI istället om skillnaden nästan är obefintlig.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Skrivet av King D:

Ok, tack för alla svar. Då fortsätter jag med DVI istället om skillnaden nästan är obefintlig.

inte nästan obefintlig den är obefintlig iom att HDMI och DVI använder samma digitala bildsignal tror även det är samma på DP men osäker så det får någon mer insatt ta isf.

skillnaden är att de olika kablarna klarar olika max upplösningar.

DVI klarar upp till 4k @ 30hz eller 2560x1600 @ 60hz såvida den är fullkopplad dvs en dual-link kabel
HDMI 1.3 som du har upp till 1440p har jag för mig eller om de t.om bara var 1080p, 1.4 som är senaste standarden ska klara upp till 4096 x 2160 @ 30hz.
DP ?... pass på den frågan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Även om kvaliten på DP är bättre än HDMI så får ju DP-sladden HDMI-kvalite om du kör HDMI>DP

är ingen skillnad i bildkvalitetet mellan DP och HDMI,

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.