120hz skärm för spel som enbart kan rita 60fps.

Permalänk
Entusiast

120hz skärm för spel som enbart kan rita 60fps.

Jag sitter i tankarna om att köpa en Eizo FG2421-BK, fördelarna i de flesta spel är ganska självklar men vad gäller för spel som endast kan rita 60 bilder per sekund? Jag tänker specifikt på Street Fighter 4 som spelas i 60fps men har inställning för 120hz skärmar, blir det någon förbättring i spel som dessa i 120hz och 240hz turbo?

Vill gärna bli av med screen tearing med vsync avstängt, samt prova 240hz som blev väl recenserat av SweC vilket är anledningen till köpet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
99:e percentilen

Du kanske redan vet detta, men "240 Hz" är i själva verket 120 Hz med Black Frame Insertion = varannan bildruta är riktig och varannan är helt svart. Det har tydligen en starkt positiv effekt på rörelse(o)skärpa, men det är alltså inte 240 Hz i den traditionella benämningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Jo så mycket förstod jag från recensionen, tänkte bara ifall det möjligtvis blir bättre flyt, mindre oskärpa och screentearing i spel som inte kan spelas i mer än 60fps.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Jag sitter i tankarna om att köpa en Eizo FG2421-BK, fördelarna i de flesta spel är ganska självklar men vad gäller för spel som endast kan rita 60 bilder per sekund? Jag tänker specifikt på Street Fighter 4 som spelas i 60fps men har inställning för 120hz skärmar, blir det någon förbättring i spel som dessa i 120hz och 240hz turbo?

Vill gärna bli av med screen tearing med vsync avstängt, samt prova 240hz som blev väl recenserat av SweC vilket är anledningen till köpet.

Har själv en FG2421.
Öööhm, vad menar du med inställning för 120hz skärmar?
Om spelet är låst i 60fps så gör 120hz ingen nytta, och 240hz turboläget är för att ta bort motion blur i FPS. Finns ingen motion blur i SF4 vad jag vet?

Däremot kan du kolla om det finns någon fps-mod som låser upp spelet till 120fps eller högre.

Permalänk
Entusiast

Inser nu att frågan är dumt ställd, okunnig inom 120hz. Har iallafall köpt skärmen nu och använder den. Tack för svaren.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II