Logitech avtäcker G402 Hyperion Fury Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kör den 1000 Hz polling så drar den ju mer ström även när jag inte spelar.
Så efter ett år, så sätter sig det nog på elräkningen också.
Dessutom blir processorn varmare.
Dessutom på laptop så slukas batteriet snabbare.

Skrivet av rektor:

Det är inte USB porten som drar ström det är CPUn.
CPUn vaknar till varje gång det sker ett interrupt request (IRQ), med 1000 Hz polling, så hinner den aldrig microsleepa.

Åter igen... vad räknar du på?
Om du räknar hur mycket mer denna musen drar NÄR du använder den, så håller jag delvis med dig. Den kommer göra en minimal ökning av jobb för processorn (som kan behandla IRQ avbrott i miljarder/s) när du ber den göra lite mer.

Men även MUSEN har energisparläge (det har min Razer 1000Hz mus iaf), och CPU går ner helt i vila och jag måste fysiskt trycka på en mus knapp för att väcka den. Om jag bara rör den, så sker inget, så alla polling, alla sensor är avstängda.

Och om du får bättre prestanda när du använder den, anser jag den mikroskopiska elräknings skillnaden lär jag överleva. Du kan sätta på VSync så sparar du bra mycket mer kraft av både batteri och elräkning, om du är orolig för detta. Handlar ju om vad man prioriterar. Och om man har 600W+ SLI/CF system, tror du musen kommer påverka hans elräkning något mätbart? Och en Svensson hemma som bara surfar behöver inte denna mus, då den är till spel.

Om du kan visa mig hur pass mycket mer, i ren fakta som detta gör, om jag säg spelar och använder datorn 6 timmar per dag i snitt, så gör det gärna. Men CPUerna idag är inte i MHz området utan någon optimering, de kan hantera IRQ avbrott ganska enkelt. Och om inte det mesta i datorn kunde gå ner i energisparläge så hade vi aldrig haft den effektivitet vi har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

Ja exakt såsom du säger i ditt citat från Razer så HOPPAR MAN ÖVER PIXLAR, i detta fall counts alltså CPI som är DPI. Exakt som jag sa. Det vill man inte, det är fusk och en metod som aldrig är bra för en FPS gamer. Sen så är det logitech vi pratar om nu, kolla gärna in den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=lc7JVjcPzL0. Denna video är från 2013 och där förklarar han om linser. Det är en intervju med en ingenjör från logitech som förklarar alla brister med högre DPI och fuskandet som sker för att sälja. Jag tror nog han vet vad han snackar om. Sen ja visst i BF så kan man öka DPIn, men du behöver fortfarande inte mer än 4k DPI för det! Den ända användningen för detta är isåfall högre upplösning, men du behöver inte mer DPI för det, du kan fortfarande skala i spelet med sensitivity slidern. DPI är bara hur noga optiken skall läsa på samma yta.

Du är förvirrad, läs igen vad jag skrev och inse att mitt citat (från länken) var precis en del av vad jag tog upp med dig, det var inget misstag att visa det för dig.

Du har dessutom missat vad som är betydligt mycket värre att fuska om, det är att interpolera pixlar eller som andra skulle uttrycka det "ADDERA PIXLAR".

Skrivet av Kitz:

"Sen sätter men en lins framför sensorn som används för att skala DPI'n, det är den här linsen som åker fram och tillbaka när du switchar din DPI."

Jag har kollat hela videon som du länkade till och ingenstans bevisar han det som du pratar!

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Du är förvirrad, läs igen vad jag skrev och inse att mitt citat (från länken) var precis en del av vad jag tog upp med dig, det var inget misstag att visa det för dig.

Du har dessutom missat vad som är betydligt mycket värre att fuska om, det är att interpolera pixlar eller som andra skulle uttrycka det "ADDERA PIXLAR".

Jag har kollat hela videon som du länkade till och ingenstans bevisar han det som du pratar!

Du verkar gött efterbliven om du inte någonstans i hela videon förstår att han pratar om en sensor och en lins.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

Du verkar gött efterbliven om du inte någonstans i hela videon förstår att han pratar om en sensor och en lins.

Go attityd.... du kanske bör tänka dig för en smula innan du kastar ur dig all galla.

Jag är också övertygad om att sensorn och linsen är en fix konstruktion och skalning av "DPI" sker i mjukvara. Hur kan du vara så säker på att det är en mekanisk lösning med linsen? För de är det jag är tveksam till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Go attityd.... du kanske bör tänka dig för en smula innan du kastar ur dig all galla.

Jag är också övertygad om att sensorn och linsen är en fix konstruktion och skalning av "DPI" sker i mjukvara. Hur kan du vara så säker på att det är en mekanisk lösning med linsen? För de är det jag är tveksam till.

Skickades från m.sweclockers.com

För att ingenjören förklarar det i videon och målar upp hur det fungerar på tavlan. Sen är det bara att vända på musen så ser du linsen, i form av antingen en spegel som är vertikalt placerad på optiska möss. Vet inte hur det ser ut på laser, på min mx518 ser linsen ut att sitta framför sensorn. Om folk hade brytt sig om att kolla på videon så hade de förstått vad jag pratar om.

Sen kan man i princip gå in på vilket CS Forum som helst och läsa om native dpi och skalningar.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |