Permalänk
Medlem

Överklocka Skärmens Hz

Hej,
Såg tidigare idag att en person som säljer 2 skärmar har överklockat dem, en asus och en av ett märke jag inte kommer ihåg. sedan kan man överklocka koreaskärmar. Men jag undrar hur överklockar man skärmar så att de klarar att visa fler fps?

edit: Säg till om det är dåligt formulerat så kan jag försöka göra bättre

Såg nu att en andra va en X-star som va överklockad från 60 till66 och asusen som va på 1440p va överklockad från 60 till 86

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag överklockar min i nvidias kontrollpanel. Vet inte hur man gör motsvarande i CCC.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag överklockar min i nvidias kontrollpanel. Vet inte hur man gör motsvarande i CCC.

Hur? steg för steg skulle vara schysst om du kunde skrivas

edit: Det va inget hittade själv XD det va betydligt lättare än vad jag trott!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Hur? steg för steg skulle vara schysst om du kunde skrivas

edit: Det va inget hittade själv XD det va betydligt lättare än vad jag trott!

EDIT: Såg din edit för sent

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ändå väldigt bra för andra som inte vet och som läser tråden

Jag tackar för snabbt svar och så tackar jag åt alla andras vägnar som inte visste hur man gjorde men som nu vet

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Märker du någon skillnad i spel? Jag fattar inte grejen med att göra det här nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Märker du någon skillnad i spel? Jag fattar inte grejen med att göra det här nämligen.

det beror väl på hur mycket skillnad du kan få i Hz men mellan 60 o 120 märker man stor skillnad, och 60 o 90 är också stor skillnad, man känner bättre flyt i spelet, mindre tearing osv

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Märker du någon skillnad i spel? Jag fattar inte grejen med att göra det här nämligen.

Jag märker ingen skillnad whatsoever, men kan det klockas, ska det klockas. (undantaget mitt grafikkort som processorn flaskar i vilket fall)
Jag tycker Flamsos uttalande om Pentium Anniversary Edition passar här också.

Skrivet av Flamso:

Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Stjäl din tråd lite.
Vad händer om man kör överklockningen för högt? Exempelvis sätter en 60Hz skärm till 120Hz direkt. Finns det en risk att den går sönder?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Stjäl din tråd lite.
Vad händer om man kör överklockningen för högt? Exempelvis sätter en 60Hz skärm till 120Hz direkt. Finns det en risk att den går sönder?

Nej, den bara protesterar och säger att du har valt fel inställningar. Inget kommer gå sönder.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, den bara protesterar och säger att du har valt fel inställningar. Inget kommer gå sönder.

Okej tack för svar! Då ska här klockas

Btw är det som att klocka cpu eller grafikkort? Måste man "testköra", bencha skärmen i något spel eller liknade, eller räcker det att surfa runt på webben?
Rättare sagt, hur vet jag att skärmen är stabil?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Då är den stora frågan för alla AMD-fanboys går det att göra samma sak på AMD-kontrollpanelen?
(Citera)

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Okej tack för svar! Då ska här klockas

Btw är det som att klocka cpu eller grafikkort? Måste man "testköra", bencha skärmen i något spel eller liknade, eller räcker det att surfa runt på webben?
Rättare sagt, hur vet jag att skärmen är stabil?

Du behöver inte bencha. Du kommer se ganska direkt om skärmen har tagit emot en signal den inte kan hantera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Frame skipping då?

Har inte koll på när det uppstår men någon kan väl förklara..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Frame skipping då?

Har inte koll på när det uppstår men någon kan väl förklara..?

Frame skipping händer på datorn och påverkar inte skärmen. Enkelt sagt hoppar programmet över att rendera bildrutor det inte "hinner med" för att det inte ska kännas som slow motion.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av occe94:

Frame skipping händer på datorn och påverkar inte skärmen. Enkelt sagt hoppar programmet över att rendera bildrutor det inte "hinner med" för att det inte ska kännas som slow motion.

Antar att frame skipping var det man testade genom att fotografera några snabbt rörande linjer för att se avbrott i dessa? Med tanke på att detta görs i ett program som kan köras i massor FPS utan problem då det kräver typ inget så borde inte datorns prestanda ge upphov till problemet om man inte sitter på typ en gammal P4a.

Jag såg aldrig något på min Qnix när jag testade det i upp till 110Hz men en polares skärm som går till 120Hz utan artefakter visade upp rätt tydlig frame skipping på bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Vad händer om man kör överklockningen för högt? Exempelvis sätter en 60Hz skärm till 120Hz direkt. Finns det en risk att den går sönder?

När du tvingar komponenter att prestera mer än vad de är designade för finns det alltid en risk för att de skadas.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Kört mina skärmar i 79Hz från 60Hz (E2441). Jag använder CRU och Pixel clock patcher AMD för att göra detta. Sätter på LCD Standard. Ez as dat.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Frame skipping händer på datorn och påverkar inte skärmen. Enkelt sagt hoppar programmet över att rendera bildrutor det inte "hinner med" för att det inte ska kännas som slow motion.

FEL, frameskipping kan ske på skrämen, speciellt vid överklockning, min får skipping vid 73hz+ men inte under det

Här kan man testa för det

http://www.testufo.com/#test=frameskipping&horiz=15&vert=5

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ferrat:

FEL, frameskipping kan ske på skrämen, speciellt vid överklockning, min får skipping vid 73hz+ men inte under det

Här kan man testa för det

http://www.testufo.com/#test=frameskipping&horiz=15&vert=5

Men det är bara på ej standard 120Hz? och 144Hz.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men det är bara på ej standard 120Hz? och 144Hz.

Alltså om skärmen är specificerad för 120 eller 144 så ska den ju klara det, men överklockar du finns det ju ett max tak av var kretsarna i skärmen kan leverera

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

När du tvingar komponenter att prestera mer än vad de är designade för finns det alltid en risk för att de skadas.

Japp, och livstiden på skärmen förkortas, speciellt om det är IPS/PLS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

väcker en halvgammal tråd här så slipper jag skapa ny.
Jag har varit intresserad av detta ett tag men har helt enkelt inte vågat testa. Har faktiskt redan en 24" 144hz skärm men att spela på den jämfört med min 30" 2560x1600 är inte värt för lite mer hz. Bilden mär helt fantastisk på så hög upplösning jämfört (givertvis inte rena fps spel).
Nu undrar jag då detta verkar blivit modernt senaste månaderna om man har hört om problem eller skärmar som tagit skada osv. Min 30" dell skärm kostar ju en slant (köpte för 10k häomåret) och skulle inte vilja testa om jag riskerar att skada skärmen.

Dessutom undrar jag om ni känner till att man lyckats göra detta med TV apparater? Har en philips lcd från 2013 (tror den heter 7108) och antar att de är 60hz i grunden. Använder den till att spela med med också. Någon som har erfarenhet av att "överklocka" hz på TV?

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Angående hållbarheten på överklockade skärmar vet jag inte eftersom detta är ett relativt nytt område så det finns inte så mycket statistik än.

Angående att överklocka TV-apparater så finns det flera lyckade historier om det. Många TV-apparater stödjer dessutom 120Hz internt, vilket med lite ändringar gör att de kan ta emot och behandla en signal i 120fps också. Läs lite här!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonatanR:

Hej,
Såg tidigare idag att en person som säljer 2 skärmar har överklockat dem, en asus och en av ett märke jag inte kommer ihåg. sedan kan man överklocka koreaskärmar. Men jag undrar hur överklockar man skärmar så att de klarar att visa fler fps?

edit: Säg till om det är dåligt formulerat så kan jag försöka göra bättre

Såg nu att en andra va en X-star som va överklockad från 60 till66 och asusen som va på 1440p va överklockad från 60 till 86

Finns inga garantier för att det går.

Skrivet av JonatanR:

det beror väl på hur mycket skillnad du kan få i Hz men mellan 60 o 120 märker man stor skillnad, och 60 o 90 är också stor skillnad, man känner bättre flyt i spelet, mindre tearing osv

Nej.. Det gör du inte. Bättre flyt ja.. Mindre tearing? Nej.

Skrivet av bonafriss:

Stjäl din tråd lite.
Vad händer om man kör överklockningen för högt? Exempelvis sätter en 60Hz skärm till 120Hz direkt. Finns det en risk att den går sönder?

Din skärm börjar skippa bilder för att hänga med och då får du skyhög latens istället. Finns även de som fått något som liknar motionblur bara för att skärmen inte hänger med.

Skrivet av Deadlighter:

Då är den stora frågan för alla AMD-fanboys går det att göra samma sak på AMD-kontrollpanelen?
(Citera)

Det är bra. Dra ner diskussionen i sandlådan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Japp, och livstiden på skärmen förkortas, speciellt om det är IPS/PLS.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyfiken. Har du någon bra källa eller är det logiskt tänkande här?
Varför speciellt IPS/PLS?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nyfiken. Har du någon bra källa eller är det logiskt tänkande här?
Varför speciellt IPS/PLS?

nyfiken här med då både TV och skärmen u3014 är ips

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nyfiken. Har du någon bra källa eller är det logiskt tänkande här?
Varför speciellt IPS/PLS?

Mycket bra fråga. Jag tror säkert det förkortar livslängden, men det finns inget som säger att skärmen ändå inte håller i över 10 år.
Dubblerar man Hz så måste skärmens processor jobba minst dubbelt så mycket. Det är klart att det pressar skärmen, men i min qnix fall verkar det enda som inte pallar hög hastighet vara backlight:en, samt att artefakter syns i spel vid 120 Hz. Annars hänger allt med rätt duktigt... Utom mitt grafikkort givetvis

Skrivet av Demonoidz:

Kört mina skärmar i 79Hz från 60Hz (E2441). Jag använder CRU och Pixel clock patcher AMD för att göra detta. Sätter på LCD Standard. Ez as dat.

Om du ska klocka på en icke koreaskärm vet jag inte hur bra du kommer lyckas, men en rekommendation är att du laddar ner drivarpatch för amd eller nvidia samt cru verktyget. Patchning rekommenderas då det ska underlätta överklockning, få mer bandbredd inte minst.
"vanliga" skärmar säger dock gärna nej, och då går det helt enkelt inte.

http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ett till inlägg:

Jag har ingen aning om qnix:ar brukar droppa frames. Jag körde wc3 i 120 Hz på den och det var ett givet flyt jämfört med 60 Hz. Jag tycker inte att överklockning av skärmen är viktigt om man ändå inte kan få ut rätt fps. I mitt fall gäller det för det mesta. Jag kunde ju lira cs i 120 Hz om jag ville kanske, men jag spelar ju inte såna spel längre och tror inte att en qnix skulle vara lämplig för det iallafall. Har du en CRT eller en TN kanske det är mer värt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself